* Motorn går dåligt.
* Felkod P1477
* Har rengjort RAVE ventiler m.m
Det började väl med att skotern indikerade på motorlampan någon gång.
Men den slocknade efter en liten stund, lyste i kanske 30sekunder.
Hände kanske 3-4 ggr på 5-8mil!
Skotern gick fortfarande bra även om motorlampan lyste så de kan inte vara nå allvarligt.
Den tändes när jag motorbromsat en liten stund nån gång ibland.
Skotern hade i dags läget gått ca540mil.
Alldeles på väg hem ifrån skoter turen så kände ja att den tappade kraft och gick som i ett nöd läge. Motorlampan lyste INTE!
Tempen och allt var normalt! Stängde av skotern och den gick normalt igen!
Hände ett par ggr till på vägen hem så tänkte nu tar ja bannemig tag i problemet.
Läste lite på forumet om kärvande RAVE ventiler och sagt eller gjort.
Detta måste vara problemet!
Ja plockade ner och tittade, de var INTE fina.
Åtminstone inte den ena.

Nåväl, gjorde rent dom med mkt bräääkleen och lite finare stålborste.
Smorde in med 2-takts olja och monterade ihop igen!

Ut och provkörde, knappade och håll in M knappen och tryckte fram så ja kunde se felkoderna.
P1477, stod de vilket innebar: P1477 RAVE valve close position not reached.
Ah, då var ja inte helt ute o cykla tänkte jag
Visste inte hur ja kollade felkoder innan jag skruvade isär skotern så kollade inte förän nu..
Körde väl lite lugnt och kollade felkoder igen, då stod det:
"No P codes Active" skönt tänkte jag
Började köra lite hårdare och gasa lite..
men de kändes som om halva registret var borta!
Svarade på gasen men den gick inte för fullt, de kändes på en gång när man klev på.
Förut var de en "aha, o jävlar va de gick iväg". Nu var de mest okey, lulla runt på leden.
Inte alls samma klipp, och NEJ jag har inte blivit van med effekten på de 12mil jag åkt med den..
De kändes även som om den fick för mkt luft, motorgången var mest "boooo boooo" inte "whaaaaaaaaaaap waaaaaaaaaaap" som innan.. Haha snygg beskrivning utav mig
De kom aldrig den där riktiga knuffen och minst halva effekten var som bortsprungen.
Vände och på vägen hem noterade jag att under 5000rpm gick knappt att åka, strax ovanför 5000rpm kom de effekt och den kändes som om motorn vaknade och kändes ungefär som vanligt.
För att helt plötsligt börja mota sig igen och svarade skit dåligt på gasen!
På väg hem gick den så dåligt en eller ett par ggr så ja provade att starta om den igen precis som innan jag gjorde rent ventilerna. Och den gick de relativt normalt igen!
Kollade felkoder när ja kom hem igen och återigen felkod på P1477..
Använde denna guide för att rengöra RAVE ventilerna:
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=1551
Maskinen började mota sig sista åkturen innan jag plockade isär och rengjorde RAVE ventilerna.
Tyckte inte de verkade som något fel på någon insugsslang eller så heller när ja plockade isär den.
Allt kändes helt och riktigt, förutom just RAVE ventilerna som var skitiga som fan...
Alla kontakter sitter där de ska och ja fattar inte varför den gör som den gör???
Vill ju åka nu när de är julledigt och inte ha den ståendes i garaget isärskruvad.
Annars får de bli inlämning! Men ja har inte gått bet förut när de gäller maskiner/motorer.
De mesta brukar man ju lösa, är ju iaf bilmek till yrket och har skruvat med motorer/maskiner i över 10 års tid!
Blir att mecka isär imorrn och kolla så man fått dit allt ordentligt.
En på ett annat forum skrev:
"Kan vara någon smuts som hindrar bottenläge
Justering/synkning i bryggan mellan
Skadade bälgar, slangar
Kontaktproblem mot sensorn eller slangar
Solenoiden
Skadad/kärvande ventil eller någon del av dem "
De enda ja såg nu när jag tog loss alla kåpor + luftburk var att gummi bälgen mellan luftburk/luftmassemätare inte satt 100 i sitt spår. Men tycker ändå inte de borde gjort problemet?
Har ju varit bort med luftburken ett par tre ggr och jag har åkt 7-8mil efter att luftburken togs bort innan problemet med att den svarar dåligt på gasen kom... Nåja!
OJ nu blev de lång text, men bättre o försöka beskriva problemet ordentligt än att skriva:
"hjälp! min lynx går dåligt, vad göra?"
HEEEELP
Tack på förhand!