RE-600 E-Tec ( 2009 ) Motor går dåligt + felkoder... ?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member
Skoter: Lynx RE 600 e-tec -09

RE-600 E-Tec ( 2009 ) Motor går dåligt + felkoder... ?

Inlägg av tobbeg_ »

PROBLEM:
* Motorn går dåligt.
* Felkod P1477
* Har rengjort RAVE ventiler m.m

Det började väl med att skotern indikerade på motorlampan någon gång.
Men den slocknade efter en liten stund, lyste i kanske 30sekunder.
Hände kanske 3-4 ggr på 5-8mil!

Skotern gick fortfarande bra även om motorlampan lyste så de kan inte vara nå allvarligt.
Den tändes när jag motorbromsat en liten stund nån gång ibland.
Skotern hade i dags läget gått ca540mil.

Alldeles på väg hem ifrån skoter turen så kände ja att den tappade kraft och gick som i ett nöd läge. Motorlampan lyste INTE!
Tempen och allt var normalt! Stängde av skotern och den gick normalt igen!
Hände ett par ggr till på vägen hem så tänkte nu tar ja bannemig tag i problemet.

Läste lite på forumet om kärvande RAVE ventiler och sagt eller gjort.
Detta måste vara problemet!
Ja plockade ner och tittade, de var INTE fina.
Åtminstone inte den ena.
Bild

Bild

Nåväl, gjorde rent dom med mkt bräääkleen och lite finare stålborste.
Smorde in med 2-takts olja och monterade ihop igen!
Bild

Bild

Ut och provkörde, knappade och håll in M knappen och tryckte fram så ja kunde se felkoderna.
P1477, stod de vilket innebar: P1477 RAVE valve close position not reached.
Ah, då var ja inte helt ute o cykla tänkte jag :)
Visste inte hur ja kollade felkoder innan jag skruvade isär skotern så kollade inte förän nu..
Körde väl lite lugnt och kollade felkoder igen, då stod det:
"No P codes Active" skönt tänkte jag :)
Började köra lite hårdare och gasa lite..

men de kändes som om halva registret var borta!
Svarade på gasen men den gick inte för fullt, de kändes på en gång när man klev på.
Förut var de en "aha, o jävlar va de gick iväg". Nu var de mest okey, lulla runt på leden.
Inte alls samma klipp, och NEJ jag har inte blivit van med effekten på de 12mil jag åkt med den..

De kändes även som om den fick för mkt luft, motorgången var mest "boooo boooo" inte "whaaaaaaaaaaap waaaaaaaaaaap" som innan.. Haha snygg beskrivning utav mig :lol:
De kom aldrig den där riktiga knuffen och minst halva effekten var som bortsprungen.
Vände och på vägen hem noterade jag att under 5000rpm gick knappt att åka, strax ovanför 5000rpm kom de effekt och den kändes som om motorn vaknade och kändes ungefär som vanligt.

För att helt plötsligt börja mota sig igen och svarade skit dåligt på gasen!
På väg hem gick den så dåligt en eller ett par ggr så ja provade att starta om den igen precis som innan jag gjorde rent ventilerna. Och den gick de relativt normalt igen!

Kollade felkoder när ja kom hem igen och återigen felkod på P1477..
Använde denna guide för att rengöra RAVE ventilerna:

http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=41&t=1551

Maskinen började mota sig sista åkturen innan jag plockade isär och rengjorde RAVE ventilerna.

Tyckte inte de verkade som något fel på någon insugsslang eller så heller när ja plockade isär den.
Allt kändes helt och riktigt, förutom just RAVE ventilerna som var skitiga som fan...
Alla kontakter sitter där de ska och ja fattar inte varför den gör som den gör???

Vill ju åka nu när de är julledigt och inte ha den ståendes i garaget isärskruvad.
Annars får de bli inlämning! Men ja har inte gått bet förut när de gäller maskiner/motorer.
De mesta brukar man ju lösa, är ju iaf bilmek till yrket och har skruvat med motorer/maskiner i över 10 års tid!

Blir att mecka isär imorrn och kolla så man fått dit allt ordentligt.
En på ett annat forum skrev:

"Kan vara någon smuts som hindrar bottenläge
Justering/synkning i bryggan mellan
Skadade bälgar, slangar
Kontaktproblem mot sensorn eller slangar
Solenoiden
Skadad/kärvande ventil eller någon del av dem "

De enda ja såg nu när jag tog loss alla kåpor + luftburk var att gummi bälgen mellan luftburk/luftmassemätare inte satt 100 i sitt spår. Men tycker ändå inte de borde gjort problemet?
Har ju varit bort med luftburken ett par tre ggr och jag har åkt 7-8mil efter att luftburken togs bort innan problemet med att den svarar dåligt på gasen kom... Nåja!

OJ nu blev de lång text, men bättre o försöka beskriva problemet ordentligt än att skriva:
"hjälp! min lynx går dåligt, vad göra?" :lol:

HEEEELP :please: :applåd:
Tack på förhand!
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: 600 e-tec -09 (felkod p1477, går dåligt trots rengöring av RAVE m.m)

Inlägg av Lynxfun »

"En annan".... :) gjorde en sökning på Dootalk och hittade lite matnyttigt från "Flynnbrian" (erkänt och kontrollerad trovärdig).

http://www.dootalk.com/forums/topic/477 ... hl__+p1477

Finns några bilder också till texten om man reggar sig, lyfter in ett par + lite text, hittade även flera andra trådar om man söker på exempelvis P1477 osv.

Det förefaller vara så att lossande av kontakter och/eller slangar vid demontering o rengöring hemma på kammaren stör synkroniseringen och att det krävs uppkoppling och synkning via BUDS för att återsynka ventilerna om man fått någon av nedanstående koder vilka i sin tur då påverkar ECM att agera.

Personlig reflexion, själva f-n att de gör allt för att vi ständigt vara tvungna att besöka ÅF och/eller inte kunna skruva själv.
Jaja, man lär sig något nytt varje dag :)

Ett par delar av texten
RAVE cleaning is recommended in the 2011 Op Guide as yearly or every 2000 mi as a dealer service since syncronization of RAVE position sensor is necessary after the RAVE link bar is removed. (This sync is done electronically with connection to the sled.)

That said, if a RAVE should ever have a functional issue though (due to gumming up, failure, etc.) "CHECK_ENGINE" will be displayed in the gauge along with audible repeated series of beeps, one of the following codes may be set as well:

P1477 - RAVE not reached closed position
P1476 - RAVE not reached mid positon
P1478 - RAVE not reached open position

I've attached a more detailed look at all of the RAVE components:
3D Rave fische and torque.jpg
The full procedure is in the 2011 shop manual, p/n 219100457 (covers REV XP/XR - 600, 600 HO ETEC, 800R PowerTEK and 800R E-TEC models) but you'd want to have a dealer optimize its settings in BUDS on reassembly (especially since fault codes I posted previously are based off of known and precise positions of RAVE valves). The toughest part of the process if you doo tackle this yourself can be just taking care not to damage the RAVE valve piston itself as pictured (keeping it from turning/breaking):
3D Rave keep still.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lynxmann
LynxTalk Member
Skoter: Custom Lynx RE 860

Inlägg av Lynxmann »

Et problem som 600 E-Tec ( 2009 ) har er et alldeles for litet filter i brensle pumpan som går tett og maskinen går dårlig,
jeg ville begynt der.
Med unntak av at eksosventilene ikke åpner i det hele tatt vil ikke felkoden du har fått påvirke ytelsen nevneverdig.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Re: RE-600 E-Tec ( 2009 ) Motor går dåligt + felkoder... ?

Inlägg av Lynxfun »

Klokt med en ny infallsvinkel Lynxmann!

Om maskinen redan vid 5000 rpm börjar boaaaa boaaaa :lol: istället för whaaapp..... och du inte har några aktiva koder som sätter ned prestandan så kan det vara klokt att kolla om det inte är gjort.

Har du koll på historiken för maskinen? , att döma av ventilerna och att de t o m kanske aldrig rengjorts så lär den knappast servats av någon seriös ÅF, flertalet ÅF bytte ut de små filtrena på MY 09 till större utan kostnad.

Hade en kompis SDI som just "boade"..... och gick knappt runt 4-5500 rpm och som ibland vaknade till på kortare fullgasrepor och de var faktiskt filtret och "Intake screen" vid pumpen som var rätt skitiga.

En hel del jobb då du måste lossa och lyfta tanken en bit bakåt för att komma åt, sedan är det inga problem förutom att det kan vara svårt att hitta filter en nyårsafton
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member

Inlägg av tobbeg_ »

Bra med respons och idéen! :)

Bränsle filtret ska bytas ut, men är restat tills den 9 januari
Det har ja varit ur och tittat på, rengjort och monterat tillbaka pga att de nya var restat så länge
Plockar ur Rave ventilerna imorn och ser så de ser riktigt ut iaf

Men tänkte på de med att de behöver "grundinställas" det kan ja hålla med om då ja lossat kontakten
Men de var ju efter att skotern började gå dåligt första gången.

Nåväl, återkommer imorn när ja tittat på rave ventilerna igen

Tack så länge!
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Det går ju att visuellt se att ventilerna jobbar som de ska och att de så att säga synkar mekanisk om du har möjlighet att innan täckkåpan återmonteras starta upp och varva upp mot 7000 rmp en kort stund
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member

Inlägg av tobbeg_ »

Det går ju att göra :) Går det att starta igång maskinen utan att behöva montera dit mätarhus osv?

Nu har jag iaf varit ute i garaget och skruvat en timme och kollat närmare på problemet.

Skruvat isär igen, bryggan sitter åt rätt håll:
Bild

Lite lortigt trots att ja bara kört 1,5mil sedan rengöring:
Bild

Mer oljesull i vänstra porten än högra, detta efter knappt 1,5mil sedan rengöring. Skumt ?
Bild

Syns även här att de är mer lortigare på vänstra
Bild

Bild

Tog isär pumpen och kollade här, de enda ja kunde se är att retur slangen inte satt 100% på.
Den satt lite "löst" utanpå bara.. tror knappast detta är felet.
Blir o sätta en klämma där när ja sätter ihop den!
Bild

Lilla bränslefiltret, (nytt är beställt men restat till den 9e januari)
Bild

Stiften, de vänstra är från den cylindern som har mest skitig RAVE ventil:
Bild

Den fina cylinderns stift:
Bild

Den lortiga cylinderns stift:
Bild

Nu känns de som att jag har något typ av fel pga de blir för mkt oljesull i ena cylinderns avgasport. Men vad beror de på ?

Frågan är om den spridaren fungerar som den ska ?
Motorn går ju jämt och fint, inget hoppande på tomgång eller så.
Utan bara dåligt/konstigt under belastning/gaspådrag!

Men borde då jag inte få en till felkod på ex spridarna ?
Vad ja kunde se så fick ja endast fram P1477, men går de att klicka vidare och se om de finns fler koder med någon knapptryckning eller kommer felkoderna rullande efter varann?
Eller isf hur knappar ja för att kolla om de finns fler koder?

Stiften ser ju ungefär lika förbrända ut så att säga. Den går ju knappast magert iaf!
Då borde de vara helt vitt på stiften..

Vad tror ni folket? :)

Gott nytt år sålänge då så får vi hoppas 2013 blir ett bättre år för både mig och skotern :thumbsup: :please: :box:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Nått fnul är det nog

Man har ju sett trevligare stift för nog borde "summerizationen" hunnit brännas ur.
Är det lika skitigt/oljigt i y-rör o pipa?
Vill den ha mycket olja? (min 12a tog ca 1% förra säsongen eller en dunk XPS helsynt på 370 l bränsle)

Ligger det flera koder kan man bläddra med "S-knappen"

Nåväl, nu blir det så småningom Nytt År med nya prövningar, hästen är i ugnen, glassmaskinen har gjort sitt och hjortronen på tining.

Ha ett Gott Nytt År!
Användarens profilbild
tobbeg_
LynxTalk Member

Inlägg av tobbeg_ »

Lynxfun skrev:Nått fnul är det nog

Man har ju sett trevligare stift för nog borde "summerizationen" hunnit brännas ur.
Är det lika skitigt/oljigt i y-rör o pipa?
Vill den ha mycket olja? (min 12a tog ca 1% förra säsongen eller en dunk XPS helsynt på 370 l bränsle)

Ligger det flera koder kan man bläddra med "S-knappen"

Nåväl, nu blir det så småningom Nytt År med nya prövningar, hästen är i ugnen, glassmaskinen har gjort sitt och hjortronen på tining.

Ha ett Gott Nytt År!
Ja ja tycker oxå de känns skumt allting!
Nja lite olja var de väl längst in emot cylindern så att säga, en liten bit ut i y-röret alltså!
Och nej på de 12mil jag åkt med skotern har den inte dragit mkt alls, knappt så man ser att de rört sig i behållaren..

provade att bläddra med knapparna men fick ej fram några fler koder.
Ska ringa m-performance imorrn och höra lite mer tänkte jag!

Ingen som haft problem med spridarna?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

I början hade 09 orna en del problem med spridare pga några batcher med sämre kvalitet , 2 av 2 kamrater som var heta på gröten med att köpa Etec direkt Lynx hade den råkade ut för det, det åtgärdades givet på garanti, kanske t o m ligger kvar som en warranty issue.

Om en spridare jävlas så borde det vara digitalt dvs antingen funkar den eller också inte!

Har kollat upp detta med 1477 , den koden kommer att återaktiveras så snart porten rör sig vid gaspådrag och motorlampan tändas tills dess synkning via BUDS är gjord även om det funkar att köra utan påverkan på prestandan.

Hoppas du hittar felet, det är ju trist att hålla på j....s utan att kunna lokalisera vad det är.

Det sittter ingen gammal handske eller annan skit i insuget :S
Skriv svar