Thiger
Här får ni ett tips som garanterat får lös den HÅRT sittande primärvariatorn.
Som dom flesta vet kan man använda gängtejp och linda det ett antal runt gängan på avdragaren och fylla hålet med olja och sen dra runt avdragaren.
Fungerar inte det...Ta då och gör om proceduren. Gängtejpa gängorna,
fyll på med VATTEN, dra dit avdragaren hårt. Sen värmer du axeln mellan
variatorskivorna försiktigt med gas/gasol. Då lossnar garanterat variatorn
Har provat denna metod själv efter tips av en BRP-mekaniker.
Säkerhetstips: Har du en gammal variatorrem så montera den innan du värmer axeln, för remmen stannar variatorn som kan lossna snabbt, och utan rem skjuta iväg gode bra!!
osla
det ska väl även fungera att fylla vatten i bulthålet och dra in avdragaren, sen ställer man ut den i kylan så kommer sprängverkan att göra att den åker av. tar dock en stund
men är bara nyare motorer som det går med originalbulten, för det går inte på 583 men på 670 går det att använda originalbulten
RannerKing
HiggenDet fungerar även dåligt på sommaren!
Något som också brukar fungera är att fylla hålet helt med olja och sedan
tejpa runt bulten så den passar precis in i hålet. Sedan knacka med hammare
lite. Även då blir det jäkla högt tryck så varitorn kan komma flygande.
EdholmEtt tips är att fylla med varmt vatten från vattenkokaren.
melmaqMan använder ju orginal skruven och inte avdragaren vid vatten/olja metoden. funkar nog inge vidare att använda avdragaren och vatten/olja.
såhär spänner jag upp det i min TRA III, 800cc modell och TRA Racing/Light funkar detta på, även tidigare TRA III 600, dock inte TRA III efter 08 (kan vara lite tidigare. Hålet jag använder mig av är till för att en insexskrun ska kunna hålla TRA Armen på plats, 600 variatorn har en annan inspänningslösning av armen.

Stoft
merzedes99På vissa variatorer får man inte i spännbandet som på din bild melmaq så då får man haka fast haken där ställskruvarna till ramperna sitter och linda spännbandet ett eller två varv runt variatorn.
Sen så brukar jag dra det runt nått stag i boggien då bågen vid lyftholken är för mjuk i alla fall på R-Evo chassiet.
melmaqSmidigast är ju om man har tillgång till mutterdragare, då behöver man inte hålla emot nåt
som ett svar till sista citatet, att använda en mutterdragare är väldigt smidigt dock inte utan RISK har man otur så kan variatorn sitta tillräckligt hårt för att mutterdragaren ska knacka veven sne innan variatorn lossnar. Detta är inget man märker av heller, fören ett haveri kommer smygandes. Att köra med en sne vev gör ingen något gott.
Använd hellre en bra fastspänd variator och en lång hävarm till avdragaren.