Summit-800 PT ( 2006 ) Problem... ?

Allt om Ski-Doo.
Snövilde
LynxTalk Member
Skoter: Lynx 39a, Summit -06

Summit-800 PT ( 2006 ) Problem... ?

Inlägg av Snövilde »

Hej!

Har ett, vad jag finner, ett skumt problem. Började ifjol efter att jag kört 1-2 mil och stannat av den cirka 15 minuter. Körde sedan kanske 100 meter och då dog den. Verkade ha gnista men vägrade starta, återvände när den var kall och då fungerade den och jag kunde köra hem igen. Upprepade felet senare.

Rengjorde senare förgasarna mot vårkanten när jag hade tid och var ut och körde vid varma temperaturer, och den gick hur bra som helst hela dagen, trodde det kanske helt enkelt var skitiga förgasare. Startade kanon o gick bra under en liten testkörning kring husknuten när man skottat fram den nu kring jul. Körde lite mer och samma fel uppstår igen....

Den går kanon på tomgång, fullgas etc etc. Kan ha dött när den blev varm då med, men är relativt säker på att det nästan alltid skett efter jag slagit av den och sen startat strax efter och hunnit cirka 100 meter. Vägrar då som sagt att starta förrens den kallnat. Hade gnista. Räddade den senast i 2 sekunder kanske före den dog, genom att flippa på choken på max. Är det en bränslefråga eller kan det vara elektriskt? Försökt att söka efter felet men hittar inte vad som verkar vara exakt samma problem och därtill en miljard olika svar... Nu inkörd i garage men tänkte fråga om någon här kanske har nån god gissning före man börjar riva itu den en massa själv? Bränslepump? Tändsplatta/spole? Tankfilter? Vacuumlock? Förgasarvärmarn är ej på. Kan värmen på våren ha spelat in, då felet ej uppstod då?

Ett långt inlägg, men tack på förhand för eventuella svar iaf :)

Ski-Doo Summit-800 PowerTek ( 2006 )
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: Summit-800 PT ( 2006 ) Problem... ?

Inlägg av RannerKing »

Tror en bra början är att mäta statorn, varm som kall.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Snövilde
LynxTalk Member

Inlägg av Snövilde »

Det låter mest troligt, trots att jag hade gnista ?
Ska nog ta och kolla upp det i veckan då först o främst :)
Vad ska värdena vara på ?

Vad skulle vara sak 2/3 att ge sig på måntro, ifall statorn verkar okay ?
Snövilde
LynxTalk Member

Inlägg av Snövilde »

Hade tid för att ta ut den en sväng igår igen för att se vad exakt som händer.

Gick perfekt först, körde cirka 100 meter och lekte runt lite, körtid kanske tio minuter, körde tebax o vänta tio minuter kanske.
For en kort sväng igen, lekte lite osv, gick prima.
Väntar 20 minuter, startar perfekt, kör ganska lugnt till "lekplatsen", börjar leka runt lite och den spottar o fräser o vill dö, lyckas precis ta mig till vägen igen genom o ge den större doser av pumpande på gasen.

Stiften var torra men kontrollerade gnistan iaf, som verkade bra.
Efter cirka tio minuter startade den genom att ha choken helt på och röra på gasreglaget,
tog mig upp på gården, slår av choken och den går normalt igen.
Lyfter även upp den och gasar ur den samtidigt sen några svängar, ingen tendens att vilja dö.

Kan det vara filtret eller pumpen måntro ?
Är det möjligt att fiska ut tankfiltret på dessa genom tanklocket?

Även märkt att luftburken är väldigt skitig och behöver rengöras.
Skriv svar