GLS-3600 LC ( 1991) Varmgång... ?

Allt om GLS chassiet. (1985-1993)
MangE
LynxTalk Member
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI & ETEC 3700

GLS-3600 LC ( 1991) Varmgång... ?

Inlägg av MangE »

Startar ny tråd för detta ämne så det blir mer tydligt.
Skotern beter sig inte som den har gjort tidigare, går upp i temperatur när man kör sakta i blidväder.
Tidigare var det bara vid rejält med plusgrader, fullastad kälke och uppförsbacken bakom Walles mot Ramundberget som tempmätaren överhuvud taget rörde på sig.
Tacksam för alla tips på vad som kan ha ändrat sig, verkar nästan som om den går lite fett men jag har inte rört förgasarna.
Kan det vara något som fallerar där som gör att de plötsligt släpper på mer?
Det kan inte vara nålventilen för det går inte att flöda dem med primern iaf.
Alla tips mottages tacksamt.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Re: GLS-3600 LC ( 1991) Varmgång... ?

Inlägg av 2stroke »

:think: GLS maskinerna brukar inte ha problem med varmgång,
detta då kylarnas kapacitet är överdimensionerade i förhållande till motorernas värmeutveckling.

Steg 1.
Jag skulle tro att du inte har fått ur all luft ur kylarna vilket brukar vara svårt på GLS modellerna.
Du måste köra upp maskinen i en riktigt brant driva när motorn är VARM och mjölka slangen
som är under dynan ordentligt samtidigt som kylarlocket är öppet.
När du tror dig att all luft är borta så topp fyller du behållaren och sätter på locket.

( Man bör vara 2 personer för denna operation, annars så blir det svårt ! )

Börja med detta.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
MangE
LynxTalk Member

Inlägg av MangE »

Tack, ska prova det.
Det började dock förra året utan att jag gjort något ingrepp alls i kylsystemet.
Var iofs en varm dag med långsam körning men vi har aldrig haft problem med att den kokat tidigare så något konstigt är det.
Kan det vara någon packbox som inte håller tätt så den drar tjuvluft eller liknande?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

MangE skrev:1. Problemet började dock förra året utan att jag gjort något ingrepp alls i kylsystemet.
2. Kan det vara någon packbox som inte håller tätt så den drar tjuvluft eller liknande ?
1. Du kan ju alltid öppna vattenpumpslocket ( 4 stycken M6 skruvar ) och kolla att allting ser schysst ut med själva impellern.
Tar typ 5 minuter att kolla, men du måste ju grisa med kylarvattnet.

2. Snarare så trycker det i så fall ut kompression i kylsystemet vilket lätt kan misstolkas som om motorn kokar.
Det som i så fall brukar ha hänt är att O-ringarna i toppen läker.
Byt dessa till BRP orginal i så fall ( pirat O-ringar är S**t )
Tar typ 10 minuter att byta, men även här måste du grisa med kylarvattnet.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

MangE
LynxTalk Member

Inlägg av MangE »

1. den är kollad och allt är som det ska där.
2. Nejdå, den kokade helt klart och tempmätaren var i botten. (Den rörde sig inte tidigare över huvud taget.)
Termostaten är ju ny från Storumans skoterskrot och tittar jag i expansionskärlet så syns det också tydligt att vattnet ändrar riktning när den öppnar.
Får försöka lufta enligt ditt tidigare tips och köra lite själv för å se om den beter sig konstigt.
Men som du säger, kylsystemet är ju överdimensionerat och jag har aldrig varit med om liknande för skotern förut.
MangE
LynxTalk Member

Inlägg av MangE »

Har nu luftat igen enligt ovan nämnda tips, körde den nästan lodrätt upp i en snödriva.
Men den går varm ändå, inte när man kör långsamt på led men väl när man kör långsamt i lössnö då det går lite tyngre.
Men det är ju ingen extrembelastning på motorn, bara lungt tempo idag i lite blötsnö som jag kanske sjönk ner ett par dm i.
Några tips någon?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

Hur känns kylarna med naken hand där bak vid stänkan när du har kört en stund ??

Spärra Bypass slangen som går mellan toppen och expansions kärlet
( Kläm åt den helt med en klämma/tving eller liknande ).
För jämförelsens skull, ut å kör sedan å jämför både mätar visning
och hur det känns på kylarna med handen jämfört med att inte ha Bypass slangen spärrad.
// 2stroke

MangE
LynxTalk Member

Inlägg av MangE »

Kollade igårkväll och de går inte att ta på, de är stekheta så de höll nog alla gånger de 80 grader som tempmätaren uppvisade.
Ska prova bypass slangen ikväll, fick också ett tips på att kolla locket på expansionskärlet så trycket inte var för lågt, några kommentarer kring det?
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

MangE skrev:Fick ett tips om att kolla locket på expansionskärlet så trycket inte var för lågt, några kommentarer kring det ?
Kokpunkten för kylvätskan höjs om man sätter systemet under tryck, men i detta fall tror jag inte att det spelar någon roll så länge du inte ser något läckage ifrån övertrycksslangen ifrån kylarlocket.
// 2stroke

MangE
LynxTalk Member

Inlägg av MangE »

Hann tyvärr inte prova något ikväll, blev Frost med grabben (Jag vill ha en sån drottning jag....) :)
Men jag kom att tänka på ett annat problem jag hade, jag köpte ny gasvajer för något år sedan och på en tur började plötsligt skotern bluddra lite på högfart och sedan gå varm.
Det visade sig vara "fördelaren" som gått sönder på nya gasvajern så höljet på ena vajern åkt in en bit varvid förgasarna gav olika gaspådrag förstås.
Löste det genom att silvertejpa vajern så jag tog mig hem och sedan byta vajern.
Funderade på om jag kunde ha något liknande problem nu, problemet är bara att jag inte kan märka någon bludder från maskinen, den svara bra på gaspådrag och kurrar som vanligt på lägre hastighet.
Skriv svar