Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?
-
expedition
- LynxTalk Member
- Skoter: Skidoo Expedition 600HO sdi
Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?
Denna började få låg tomgång med gungande gång när den var kall.
Ibland stannade den, omstart.
Det gick att åtgärda med att höja tomgången på spjällhusets tomgångs skruv.
Förra veckan kände jag att den dog av på lågfart ibland, går på 1,5 cyl.
Höger cyl går fett och det blir bara sämre och sämre,
nu är den okörbar med avgassmällar ibland och motande gång.
Batterispänningen är kollad, tänder utan problem på bägge, slår ej igen stift på höger cyl som det gäller, trdde från börja att det drog tjyvluft från packbox på variatorsidan eller spridare, kollat med startgas.
troligen en injektor eller kan det vara reedventillerna som är slut.
Troligen är det flera fel på maskinen.
Är det någon som känner igen sig så är jag tacksam för svar.
Ski-Doo Expedition-600 SDI ( 2007 )
/Mikael
Ibland stannade den, omstart.
Det gick att åtgärda med att höja tomgången på spjällhusets tomgångs skruv.
Förra veckan kände jag att den dog av på lågfart ibland, går på 1,5 cyl.
Höger cyl går fett och det blir bara sämre och sämre,
nu är den okörbar med avgassmällar ibland och motande gång.
Batterispänningen är kollad, tänder utan problem på bägge, slår ej igen stift på höger cyl som det gäller, trdde från börja att det drog tjyvluft från packbox på variatorsidan eller spridare, kollat med startgas.
troligen en injektor eller kan det vara reedventillerna som är slut.
Troligen är det flera fel på maskinen.
Är det någon som känner igen sig så är jag tacksam för svar.
Ski-Doo Expedition-600 SDI ( 2007 )
/Mikael
Senast redigerad av expedition den 14 januari 2014, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Expedition-600 SDI ( 2007 ) Dålig tomgång + surar... ?
Hur mycket har den gått?
Känner igen beteendet från min första Yeti SDI 2006 vilken i början på andra säsongen med knappt 1000 mil på mätaren blev svag på låg/mellanregistret och kunde tjuvstanna ibland. Den kunde även vara svårstartad ibland.
Felet jag hittade var att kolven på MAG sidan var på väg att ge upp på avgassidan med god början på urbränning i framkant, troligen för att den som alla våra moderna pållar får för lite havre på låg/mellan tack vare emmisionskraven.
Fick den bytt på garanti/godwill men det var i samband med påskrift för en ny maskin, hursomhelst så var den som ny igen efter kolvbytet.
Initialt är det värt att okulärbesikta och kontrollera de komponenter du listar och har du tillgång till endoskop är det snabbt att kolla skicket på cylinder och kolvar, går ju också att göra okulärt när/om du skruvar bort reeds och grenrör men det blir lite mer arbete jmf endoskopi
Känner igen beteendet från min första Yeti SDI 2006 vilken i början på andra säsongen med knappt 1000 mil på mätaren blev svag på låg/mellanregistret och kunde tjuvstanna ibland. Den kunde även vara svårstartad ibland.
Felet jag hittade var att kolven på MAG sidan var på väg att ge upp på avgassidan med god början på urbränning i framkant, troligen för att den som alla våra moderna pållar får för lite havre på låg/mellan tack vare emmisionskraven.
Fick den bytt på garanti/godwill men det var i samband med påskrift för en ny maskin, hursomhelst så var den som ny igen efter kolvbytet.
Initialt är det värt att okulärbesikta och kontrollera de komponenter du listar och har du tillgång till endoskop är det snabbt att kolla skicket på cylinder och kolvar, går ju också att göra okulärt när/om du skruvar bort reeds och grenrör men det blir lite mer arbete jmf endoskopi
-
expedition
- LynxTalk Member
Den har gått 970 mil.
Tyvärr är det lite kallt -24 i mitt varmgarage under bar himmel så undersökningar får vänta.
Men det låter troligt då jag fått liknande info från DooTalk
Tyvärr är det lite kallt -24 i mitt varmgarage under bar himmel så undersökningar får vänta.
Men det låter troligt då jag fått liknande info från DooTalk
Det verkar som vissa SDI lider av detta när milen kommer,expedition skrev:Den har gått 970 mil.
Men det låter troligt då jag fått liknande info från DooTalk.
kanske beror på mycket körning i låg/mellan periodvis.
För egen del så var det många fjällmil med tung last på våren då jag hjälpte några kamrater att köra materiel till en stuga , tror det vart 150 mil under ett par april/majveckor i inta alltför hög fart och med +500 kg bakom där man önskat att kunna köra i mer bränsle .
-
expedition
- LynxTalk Member
Det blev lite mildare, -20.
Jag skiftade sida på lågfarts spridarna och hux flux surade den vänstra cyl. ner sig, alltså är en spridare kass.
Det blir två nya, passar på att byta reeds samtidigt (slappa).
Min motor tar i snitt 2,3 l/mil oavsett hur snällt jag kör.
Olja 1:40 ungefär --> ~2,5 %
Då är jag en bit på väg i alla fall.
Tackar för tipsen, har kompisar som har liknande problem.
Jag skiftade sida på lågfarts spridarna och hux flux surade den vänstra cyl. ner sig, alltså är en spridare kass.
Det blir två nya, passar på att byta reeds samtidigt (slappa).
Min motor tar i snitt 2,3 l/mil oavsett hur snällt jag kör.
Olja 1:40 ungefär --> ~2,5 %
Då är jag en bit på väg i alla fall.
Tackar för tipsen, har kompisar som har liknande problem.
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Definitivt dags för kompletta NYA kolvar !expedition skrev:Den har gått 970 mil.
Glöm inte att den motor du har, har kända problem med dåliga kolvringar.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
expedition
- LynxTalk Member
Spridare och reeds är nu utbytta, allt funkar nästan som det ska.
En liten tendens till en orolig tomgång när den är kall, har en hög varmtomgång 2000 varv.
Troligen så blir det sämre om jag sänker tomgången på varm maskin. Ska in på verkstan och få spjällhuset injusterat mot dator då mitt spjällhuset har justerats för hand lite för mycke.
Med spridarbytet så blev det en helt ny nskoter, den har nog läkt bränsle i många mil utan att jag vetet om det. Nu är den stark och svarar bra på gasen, går dessutom på lägre varv med bibehållen ork.
En liten tendens till en orolig tomgång när den är kall, har en hög varmtomgång 2000 varv.
Troligen så blir det sämre om jag sänker tomgången på varm maskin. Ska in på verkstan och få spjällhuset injusterat mot dator då mitt spjällhuset har justerats för hand lite för mycke.
Med spridarbytet så blev det en helt ny nskoter, den har nog läkt bränsle i många mil utan att jag vetet om det. Nu är den stark och svarar bra på gasen, går dessutom på lägre varv med bibehållen ork.
-
expedition
- LynxTalk Member
Hej igen!
Då var kolvarna utbyta mot nya.
De gamla var otroligt fina och uppvisade endast ett smärre slitage, hadde säkert gått 500 mil till.
Men nu är det gjort.
En fråga till Lynxfun? Normalförbrukningen av bränsle på din Yeti.
Helgens tungföre slutade på 3l/milen.
Då var kolvarna utbyta mot nya.
De gamla var otroligt fina och uppvisade endast ett smärre slitage, hadde säkert gått 500 mil till.
Men nu är det gjort.
En fråga till Lynxfun? Normalförbrukningen av bränsle på din Yeti.
Helgens tungföre slutade på 3l/milen.
Även om jag tillhör falangen som anser att det gått troll i att det måste bytas kolvar på en Rotax efter 500 mil så är det bättre att veta att man har fräscha grejor, iofs går det också att hålla koll på med förtätade komprov och endoskopisk okulärkontroll.
Yetichassiet med 600 SDI är rätt törstiga, 06an ville ha +2 liter i vanlig körning och gick ofta över 3 vid tung körning, i värsta fall upp mot 5-6 liter milen men egentligen ska man då mäta förbrukning per timme.
Enda avvikelsen från original var primärfjäder med högre sluttryck samt lite mer vikt i pinnarna så att maskinen inte växlade ut för snabbt.
Originalfjäder var 100-200 med 16 gr pinne vilka byttes mot en 100-290 kombinerat med ca 16,6 gr pinnar
08an gick lite snålare (men var mindre att köra med....) och kördes med samma variatorsetup som ovan.
Yetichassiet med 600 SDI är rätt törstiga, 06an ville ha +2 liter i vanlig körning och gick ofta över 3 vid tung körning, i värsta fall upp mot 5-6 liter milen men egentligen ska man då mäta förbrukning per timme.
Enda avvikelsen från original var primärfjäder med högre sluttryck samt lite mer vikt i pinnarna så att maskinen inte växlade ut för snabbt.
Originalfjäder var 100-200 med 16 gr pinne vilka byttes mot en 100-290 kombinerat med ca 16,6 gr pinnar
08an gick lite snålare (men var mindre att köra med....) och kördes med samma variatorsetup som ovan.