RE-600 ( 2007 ) Grundinställning stötdämpare... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
Rwestman
LynxTalk Member
Skoter: lynx re 600 ho -07

RE-600 ( 2007 ) Grundinställning stötdämpare... ?

Inlägg av Rwestman »

Är det någon som vet vad grundinställningen/Fabriksinställningen är på stötdämparna ?
eller vet vad ni har på era maskiner som funkar bra ?
högfart lågfart och retur ?

Saken är att dämparna var helkass när jag köpte den och inställningarna var dragna på hårdaste.
Nu har jag renoverat alla men blir bara förvirrad när jag försöker att ställa in dom,
så det hade varit kanon att få en bra början att utgå ifrån.

Lynx RE-600 ( 2007 )

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: RE-600 ( 2007 ) Grundinställning stötdämpare... ?

Inlägg av RannerKing »

Börja med att ställa in fjädrarna så att bakre bågen sjunker ca. 5cm när du sätter dig. Ställ sedan in centerfjädern och framfjädrarna så att du får ett skidtryck som du trivs med.

Sedan ställer du in högfartskompressionen så du får lätt bottenkänning vid de största hoppen/ guppen.
Lågfarskompressionen tycker jag var lite besvärligare, men den har jag bara försökt ha så mjuk som möjligt för att få skotern bekväm i lägre farter.

Du har väl inte returjustering i din, så där kanske du kan bli tvungen testa lite mellan fjäderförspänning och dämparkompression. I regel ska den fjädra tillbaka så snabbt som möjligt utan att sparka upp.

Se även: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=1759

Kan tillägga att jag skruvat, testat, skruvat i kanske 10 timmar på min Boondocker utan att vara "klar" med fjädringen. Den var bortskruvad åt H-vete när jag köpte den, så jag började från mjukaste inställning på allt och började därifrån.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar