Vill bara skriva en liten tråd ang demontering/montering och isärplockning av qrs på re-x chassit.
Önskar att jag hittat denna tråd innan jag började med demonteringen för att byta rullar i sekundären.
först och främst, det behövs inga specialverktyg! finns många verktyg att köpa men det går utan problem få isär det med en normalutrustad verktygslåda.
för det andra behöver man inte plocka hela locket på kedjehuset, inga problem att lossa det lilla svarta plastlocket, lossa bulten under och skruva i en ca 15-25cm lång gängstång M8 som hindrar bussningen och drevet från att rasa ner i kedjehuset(en bra ide är också att lossa kedjespänningen) medan man lossar variatorn. stoppa sedan in en mejsel i hålet som håller allt på plats medan man sätter fast variatorn i skruvstädet för demontage.
att plocka isär variatorn går utmärkt utan verktyg för att spänna fjäder. en normalstark person kan hålla emot Helix med vänster hand medan man lossar bultarna med höger. Om man sedan får problem vid montage och inte orkar komprimera fjädern kan man använda längre bultar i 2 av hålen som man drar in tills ordinarie bult når fram.
önskar så här i efterhand att jag tagit bilder men tyvärr... det jag vill säga med detta inlägg är att man inte ska oroa sig så mycket som jag gjorde innan jag började riva för det är verkligen enkelt och lätt mekat.
skotern i fråga är en Lynx rave 600 -09
Plocka isär QRS sekundär variator !
Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Hoppa till
- Nyheter
- ↳ LynxTalk Shoppen
- ↳ Nyheter
- Allmänt
- ↳ Övrigt snack
- ↳ Allmänt
- ↳ Bilder & Filmer
- ↳ Projekt
- ↳ Teknik
- ↳ Köpråd
- ↳ Racing