bcool skrev:Det största misstag folk gör,
är att dom tar sina rostiga smutsiga gamla muttrar och drar fast dom på sina rostiga smutsiga pinnbultar med momentnyckeln.
Du kan få ett felutslag på flera Nm på detta sätt.
ALLT allt som ska momentdras ska rensgängas med tapp och snitt,
och nästan allt ska antingen oljas eller strykas med loctite (vissa tillämpningar, såklart).
Loctite smörjer bra tills det börjar härda.
Nördvarning

En kommentar bara, inoljning eller annan smörjning ska bara användas om det anges, i annat fall har man angett åtdragningsmoment inklusive friktion, baserat på nya & rena skruvar givetvis.
Oljar man ett sådant förband så fördubblar man nästan förspänningen i skruven vilket i vissa fall inte är så bra.
Håller sålunda med om rensning, avrostning men även i vissa fall ska de också avfettas alltså.
Rost eller smuts kan orsaka allt från ingen förspänning till ingen vet förspänning
För den som vill fördjupa sig kan ni kolla på den här hemsidan:
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238
När det gäller topplock på tvåtaktare har jag inte så stor erfarenhet, vet dock att felaktig dragning på bil kan få stora konsekvenser, i synnerhet för dålig dragning.
Min erfarenhet kommer iofs främst från något större förband, M30 typ och där är ovanstående avgörande
