En bekant ( comm600sdi här på forumet ) har just varit och köpt en Commander-600 SDI ( 2010 )
med endast 140 mil på mätaren och i skick som ny.
Skotern har inte en repa på sig.
Denna maskin har RCG boggi och matta med 38 mm kammar.

Tankelapsus, på nått sätt har GTn blivit förknippad med vibratorfasonernaniak skrev:MY 2010 hade 38 mm kammar original.Det är inte kamhöjden som ställer till det då jag har 32 mm kammar och samma problem.Bytte man de vänstra motorkuddarna till -10 ? Vad menar du med att skenorna "räknar" clipsen ? Skickar min maskin med Taxi till Lynxfun för undersökning då min skotersäsong spolieras av ett envist ryggskott. Generöst honorar kommer att utbetalas om herrn lyckas avvibrera mina fotsteg...
Var försiktig så du inte sträcker balatan för mycket, för hårt skidtryck, i kombination med hård sättning på förspänningen på framfjädrarna och skidorna i smalaste läget kan göra maskinen rejält understyrdcomm600sdi skrev:( Det är min maskin 2stroke pratar om )
Jag har inte provat sträcka balatan, men jag ska prova demontera plastklackarna upptill i chassiet,
för att se om de räknar skoningar, eftersom vibrationerna försvinner vid högre hastigheter,
då mattan strävar efter att bli "rund".
På 12'orna sitter det en axel med bärhjul istället, vet ej om det blir bättre med det
Vill inte vara besserwisser men kan inte låta bliLynxfun skrev: Var försiktig så du inte sträcker balatan för mycket, för hårt skidtryck,
i kombination med hård sättning på förspänningen på framfjädrarna
och skidorna i smalaste läget kan göra maskinen rejält understyrd
Plastklackarna, tror de heter "anti slap" bör sitta kvar då mattan annars kan börja slå rejält i högre farter i otakt med hur boggien jobbar. Mattan har dessutom kontakt med dem i stort sett hela tiden iom att drivaxeln spännar ovansidan , slacket samlas mellan drivhjulen och framkant på skenorna och där har det funnits en del maskiner där framkanten på plasten slagit i drivhjulen när boggien fjädrat ihop helt, finns en kvalitets bulletin på det för de maskiner där felet uppstår men det är inte mer än att slipa ned framkanten ca 8-10 mm så är det borta
På min 09 så upplevde jag att de mest gav ett resonansljud (iofs är vibrationer detsamma) och vad jag gjorde med dem var att sätta en 3 mm gummipackning mellan chassie och plastbiten samt att jag slipade ned innerkanten på dem ca 5-6 mm.
Upplevde att själva resonansljudet minskade med dessa åtgärder