Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Allt om Lynx bredbandare.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrationer i fotsteg/fotholkar... ?

Inlägg av 2stroke »

:hello: Tjenare...

En bekant ( comm600sdi här på forumet ) har just varit och köpt en Commander-600 SDI ( 2010 )
med endast 140 mil på mätaren och i skick som ny.
Skotern har inte en repa på sig.
:cussing: MEN.... Den vibrerar något så jävulskt i fotstegen/fotholkarna upp till ca 50 Km/h. :cussing:
Denna maskin har RCG boggi och matta med 38 mm kammar.

:S Jag har aldrig på någon skoter kännt sånna kraftiga vibrationer i fotstegen !! :S

:think: Vad finns det för motmedel mot detta ?? :think:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
niak
LynxTalk Member
Skoter: Lynx GT 600 SDI-10

Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrerande fotsteg... ?

Inlägg av niak »

Välkommen i klubben säger jag bara till din bekant !
Har kämpat med detta mer eller mindre i 1,5 år nu då min GT 600 är behäftad med samma problem.
Finns trådar på gamla forumet i ämnet.
ÅF hade in den flera gånger och försökte verkligen lösa problemet utan framgång.
De konstaterade att "de är så här".
Det som hjälpt min maskin är balansering av primärvariator samt att jag kör med så lös mattspänning som möjligt.
Vibrationerna blev dämpade men långt ifrån helt.
Körde ett tag med gummi på fotstegen men det hjälpte föga.
Det är något annat som spökar och då helst i MY2010.
Har tänkt riva ut drivaxeln för att mäta den men gått bet då jag har ryggen trasig.
Det är något som inte lirar i drivlinan helt klart.
Årsmodell -11 har också endel vibbar men är bättre, man har förstärkt chassiet
från fotsteget och framåt men säkert ändrat annat också.
12-orna verkar ännu bättre så BRP har ju lyckats bygga bort endel av problemet,
vad nu det hjälper oss med "fel" årsmodell...
På vissa maskiner har den fasta sekundärskivan skevat och gett upphov till vibrationer.
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

Sätt vibratorknappen på off, den ska bara vara påslagen när man behöver avvisa fotstegen :ninja:

Nå, man ska inte skämta om allvarliga saker, att fotstegen vibrerar mer än lovligt verkar finnas på en del maskiner och mig veterligt har man inte i Rovaniemi lyckats identifiera var vibrationerna uppkommer på dessa och hur man ska motverka det.
Känner själv lite vibrationer på 12an, inte störande direkt men kommer i alla fall att byta till 09ans motorkuddar och stopper.

Dock, enligt min uppfattning får man gå systematiskt tillväga och t ex kolla om den föregående ägaren haft känningar med originalmattan innan byte samt givetvis hoppas att matta och ev drivhjul/drivaxel är bytt av auktoriserad åf så att den kan omfattas av garantiarbete. Kollade själp på byte till 38 matta inför säsongen 9/10 men struntade i det då det innebar byte av drivhjul/axel också, dock vet jag att några bytte matta utan att byta resten och hävdade att det fungerade men ändå så byttes det tillbaka till 32an rätt snabbt utan mer än mumlande kommentarer........ (dvs lättare att sälja bort 38an)
Det kan ju vara så att förre ägaren sprängt ett par tre remmar och att veven slår för mycket och det kan som sagt vara bra att ha tillgång till 3 månaders beg garanti också.

Definiera var det kommer ifrån
-Ta bort remmen och "tomvarva" försiktigt, ligger vibrationerna /resonansen kvar, om än något mindre utan direkt belastning så går det att relatera till motorkuddarna där det för vänstra sidan finns 2 modeller där de som sitter i 09an är aningen mjukare och på den upplevde jag inga störande vibrationer (Doos modellar har kvar dessa ännu My 2012).

-Kolla även att motorstoppern är korrekt justerad med 0,5 mm bladmått

-Är det radikalt mindre vibrationer vid tomvarvning så kolla om framkanten på skenorna räknar clipsen,
en åtgärd med 38 mm matta kan vara att montera anti stab wheels som sitter standard på 12orna.

Därefter blir det en massa smått, testa att lossa det bakre stödet till sekundärpelaren
och se om det gör skillnad, återmontera med gummibricka osv
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

MY 2010 hade 38 mm kammar original.
Det är inte kamhöjden som ställer till det då jag har 32 mm kammar och samma problem.
Bytte BRP de vänstra motorkuddarna till -10 ?
Vad menar du med att skenorna "räknar" clipsen ?
Skickar min maskin med Taxi till Lynxfun för undersökning då min skotersäsong spolieras av ett envist ryggskott.
Generöst honorar kommer att utbetalas om herrn lyckas avvibrera mina fotsteg...
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

niak skrev:MY 2010 hade 38 mm kammar original.Det är inte kamhöjden som ställer till det då jag har 32 mm kammar och samma problem.Bytte man de vänstra motorkuddarna till -10 ? Vad menar du med att skenorna "räknar" clipsen ? Skickar min maskin med Taxi till Lynxfun för undersökning då min skotersäsong spolieras av ett envist ryggskott. Generöst honorar kommer att utbetalas om herrn lyckas avvibrera mina fotsteg...
Tankelapsus, på nått sätt har GTn blivit förknippad med vibratorfasonerna
Nej men i serieproduktionen kan det ibland smyga sig in delar från föregående år som en uppmärksam åf ser och åtgärdar innan leverans.

Yes, de och stoppern byttes till 10 på maskinerna i Skandinavien men av någon konstig anledning inte på de gula maskinerna som gick över pölen, har inte sett någon där ännu som klagat på vibrationer heller varken på DT eller det franska quebeg forumet.

Om framkanten på skenorna är för lång eller har för låg vinkel kan de "räkna" iom att mattan vill vika sig in mot framkant på skenorna när den passerat drivhjulen men då kommer vibrationerna via infästningen av boggien till fotsteget.

Har lite ömma revben just nu så skicka hon inte de närmaste veckorna. :lol:

Finns som sagt inget genialiskt koncept för de maskine som går över gränsen, kan säga att 12an vibrerade märkbart på första turerna men det har gett med sig och stör inte nu, ska ändå justera lite med de äldre motorkuddarna samt gummibrickor på några ställen bara för att testa för egen kunskap, det bästa vore ju en mätare med 10 trådlösa givare på strategiska ställen !.

Men var fn kommer de ifrån, någonstans området från stoppern, främre vänstra motorfästet via det bakre vänstra , sekundärpelaren och dess förstärkning samt infästningen av bågen som håller ytterkant på fotsteget tillsammans med några mindre vibros från boggien adderas ihop på främst det vänstra fotsteget som jag ser det men det kan också vara helt fel
Senast redigerad av Lynxfun den 12 mars 2012, 19:10, redigerad totalt 1 gånger.
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Då jag dämpat vibrationerna från motorn (balanserat TRA:n+gummerat stopperns hållare) upptäckte jag att RCG-boggien ger en hel del vibbar från området kring drivaxeln.Rent generellt så kommer det en hel del ljud och vibrationer från boggien på ett sätt jag inte upplevt med mina tidigare maskiner med samma boggie.Gissar att alu-chassiet är väldigt bra på att leda vibrationer.Märkligt att vi konsumenter tillåter detta !
Prickskytt
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Brutal

Commander-600 SDI ( 2010 ) Vibrerande fotsteg... ?

Inlägg av Prickskytt »

Har ni provat att sträcka upp balatan fram så mycket det går för att se om det blir tystare??
comm600sdi
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Commander 600 sdi -10

Inlägg av comm600sdi »

( Det är min maskin 2stroke pratar om )
Jag har inte provat sträcka balatan, men jag ska prova demontera plastklackarna upptill i chassiet,
för att se om de räknar skoningar, eftersom vibrationerna försvinner vid högre hastigheter,
då mattan strävar efter att bli "rund".
På 12'orna sitter det en axel med bärhjul istället, vet ej om det blir bättre med det :think:
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

comm600sdi skrev:( Det är min maskin 2stroke pratar om )
Jag har inte provat sträcka balatan, men jag ska prova demontera plastklackarna upptill i chassiet,
för att se om de räknar skoningar, eftersom vibrationerna försvinner vid högre hastigheter,
då mattan strävar efter att bli "rund".
På 12'orna sitter det en axel med bärhjul istället, vet ej om det blir bättre med det :think:
Var försiktig så du inte sträcker balatan för mycket, för hårt skidtryck, i kombination med hård sättning på förspänningen på framfjädrarna och skidorna i smalaste läget kan göra maskinen rejält understyrd

Plastklackarna, tror de heter "anti slap" bör sitta kvar då mattan annars kan börja slå rejält i högre farter i otakt med hur boggien jobbar. Mattan har dessutom kontakt med dem i stort sett hela tiden iom att drivaxeln spännar ovansidan , slacket samlas mellan drivhjulen och framkant på skenorna och där har det funnits en del maskiner där framkanten på plasten slagit i drivhjulen när boggien fjädrat ihop helt, finns en kvalitets bulletin på det för de maskiner där felet uppstår men det är inte mer än att slipa ned framkanten ca 8-10 mm så är det borta
På min 09 så upplevde jag att de mest gav ett resonansljud (iofs är vibrationer detsamma) och vad jag gjorde med dem var att sätta en 3 mm gummipackning mellan chassie och plastbiten samt att jag slipade ned innerkanten på dem ca 5-6 mm.
Upplevde att själva resonansljudet minskade med dessa åtgärder
niak
LynxTalk Member

Inlägg av niak »

Lynxfun skrev: Var försiktig så du inte sträcker balatan för mycket, för hårt skidtryck,
i kombination med hård sättning på förspänningen på framfjädrarna
och skidorna i smalaste läget kan göra maskinen rejält understyrd

Plastklackarna, tror de heter "anti slap" bör sitta kvar då mattan annars kan börja slå rejält i högre farter i otakt med hur boggien jobbar. Mattan har dessutom kontakt med dem i stort sett hela tiden iom att drivaxeln spännar ovansidan , slacket samlas mellan drivhjulen och framkant på skenorna och där har det funnits en del maskiner där framkanten på plasten slagit i drivhjulen när boggien fjädrat ihop helt, finns en kvalitets bulletin på det för de maskiner där felet uppstår men det är inte mer än att slipa ned framkanten ca 8-10 mm så är det borta
På min 09 så upplevde jag att de mest gav ett resonansljud (iofs är vibrationer detsamma) och vad jag gjorde med dem var att sätta en 3 mm gummipackning mellan chassie och plastbiten samt att jag slipade ned innerkanten på dem ca 5-6 mm.
Upplevde att själva resonansljudet minskade med dessa åtgärder
Vill inte vara besserwisser men kan inte låta bli :blush:
Visst menar du att maskinen blir överstyrd med hårdare skidtryck
(understyrd är väl när fanstyget inte svänger) ?

Har haft funderingar på att byta ut antislap-plasten mot hjul men det har stannat där.
MY 2012 har två "byglar" på främre "svingarmen" som tar upp slappet.
Har också funderat på anti-stabkit (hjulaxel mellan främre boggieskenorna) som jag tror skulle hjälpa.
Ett enkelt sätt att få maskinen komfortablare är att helt sonika köra med mattan löjligt lös.
Släpp spänningen tills det börjar rappa vid hård accelaration, spänn sedan lite...
Se till att mattan inte tar i chassiet då detta bidrar till vibrerandet.
Ska nokk testa tricket med antislap klackarna...
Skriv svar