hejhej!
Har aldrig varit med om en skoter som har krånglat så mycket som denna! först variatorn som går åt fan, sedan något mysko med boggiet, höga varvtal som inte går ned efter man kört 20km/h +, D.E.S.Sen som krånglar något så fruktansvärt mycket! (var till början bara väldigt glappt) och nu så stryper den skotern så den vill dö om man inte pumpar på gasen som en galning, går fint så fort man kommit upp i en viss fart. skulle starta den nu och på första draget så skramlar det till i motorn, och den dör. gör om det... samma sak händer.. vad kan de vara för något? låter inte spec trevligt i motorn måste jag säga.
Blir nog inte någon lynx vid nästa köp! :(
Edit: Bränsleslangen har gått av, Variatorn "skallrar" lite också.. :/ går lika bra som en vätskekyld bäver i öknen!
Rave-600 (2006) Mkt problem... :(
Rave-600 (2006) Mkt problem... :(
Once you tried snowmobiling, you never go back!
- superpalten
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx X-trim 600 SC -12
Re: Rave-600 (2006) Mkt problem... :(
Ser ut som att du har svarat på din egen fråga, har nog med bränsletillförseln att göra. DESSen gör inte så att den stryper skotern så du får pumpgasa utan antingen klipper den tändningen helt eller sätter varvstopp på ca 2800rpm. Däremot så är ALLA DESSar glappa och man måste pilla till dom efter några mil, antingen lever man med det eller så köper men ett nytt DESS snöre.
Variatorn kan ge ifrån sig ett visst ljud efter några år och som alla andra grejjer så är det slitdelar där som behöver bytas eller om något t o m är trasigt, bussningar, rullar också vidare måste bytas för att variatorn ska vara fräsch. Tror missljuden från motorn är från variatorn och är nog inte så svårt att fixa.
Att varven inte går ner alltid är vanligt på en del maskiner, var senast i veckan en kamrat som hade samma problem på sin Enduro 700, och den var nyrenoverad med nya packboxar på vevsidorna, insugsgummina hela. Hittade inget fel...
Variatorn kan ge ifrån sig ett visst ljud efter några år och som alla andra grejjer så är det slitdelar där som behöver bytas eller om något t o m är trasigt, bussningar, rullar också vidare måste bytas för att variatorn ska vara fräsch. Tror missljuden från motorn är från variatorn och är nog inte så svårt att fixa.
Att varven inte går ner alltid är vanligt på en del maskiner, var senast i veckan en kamrat som hade samma problem på sin Enduro 700, och den var nyrenoverad med nya packboxar på vevsidorna, insugsgummina hela. Hittade inget fel...
Lynx X-trim 600 SC -12
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
Yamaha SRX 440 -80
Yamaha Exciter 440 -78 -81
SkiDoo SS 25 -84
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
TM förgasarna hänger upp sig och då blir tomgången hög.
En mycket kort dutt eller två, på gasen brukar hjälpa.
En mycket kort dutt eller två, på gasen brukar hjälpa.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
Okej, jag ringde och pratade med ÅF och dom sade att jag skulle komma in på måndag och få någonting omprogrammerat (hade med DESSen å göra). dom sade även att det kunde vara någon fjäder i förgasarn som inte ville fungera korrekt, förmodligen de som du menade att de hänger upp sig. håller på att plocka ut förgasarn nu och jag upptäckte att insugningsgummina inte var så fräscha som jag trott. så blir att byta dem också, och be Bröderna Sundström i Laisvall kolla på förgasaren och fixa DESSen.
förhoppningsvis så får jag allt tiptop inför påsk och att jag ska slippa fler missöden!
Tack för hjälpen!
förhoppningsvis så får jag allt tiptop inför påsk och att jag ska slippa fler missöden!
Tack för hjälpen!
Går de att få bort problemet i förgasarna ?
Har haft de i varje maskin med TM-gasare.
Dock inte lika häftigt på min nuvarande RE som jag har nu.
Men på min gamla Enduro var de jävligt jobbigt
Har haft de i varje maskin med TM-gasare.
Dock inte lika häftigt på min nuvarande RE som jag har nu.
Men på min gamla Enduro var de jävligt jobbigt
Samma här med gasarna grymmt irriterande.
Jao, nu har ja då beställt nytt till förgasarna. måste försöka få tummen ur röven och byta innan påsk