RC-440 ( 2007 ) Varför skar min motor... ?

Allt om R-Evo chassiet. (2005-2009)
ee01mlm
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Rc 440/800 07

RC-440 ( 2007 ) Varför skar min motor... ?

Inlägg av ee01mlm »

Lynx skar 0-gradigt trots bra bestyckning 330 på huvud samt 20 på lågen och nålen i mitten samt atacc monterad.
Kolv mot primärsida var sotig i mitten men gråaktig längst ut på tolvtoppen runt om.
Kolven mot magsidan var allt annat än vacker,
har kollat reeds insugsgummi och raveventiler allt ser bra ut.
Kolven se bilder har tamejtusan smält på sidan mot magsidan,
befarar att packboxen har farit där eller vad tror ni ?

1:a bild utblås
2:a bild insug
3:e bild smält sida mot mag
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av ee01mlm den 28 februari 2011, 09:49, redigerad totalt 1 gånger.
bcool
LynxTalk Member
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x

Re: RC-440 ( 2007 ) Skuren... ?

Inlägg av bcool »

Westboms i Luleå kan jag rekommendera. Annars kan du kolla med färgaffärerna, tex Colorama om dom har saltsyra, så kan du tvätta ur dom själv.

Angående din skärning så såg kolven jäkligt konstig ut, dom brukar som regel smälta vid avgasutblåset, inte på sidan. Dessutom verkar värmeskadan på kolvtoppen ha hänt lite tidigare, på färgen på kolvtoppen ser det ut som att du kört med den en del innan den skar. Vad skärningen beror på vågar jag inte gissa på...
Användarens profilbild
ENordstrom
LynxTalk Member
Skoter: IQ 440/600

Re: Varför händer detta?

Inlägg av ENordstrom »

Jag hade en Mxz 440x -07a tidigare i vinter.
Den skar på samma sätt som din har gjort, smälte kolven på samma sätt. Dock på pto sidan.

Jag hittade heller inga fel på insug/reeds, rave ventiler. Heller ingen tjuvluft, eller läckage någonstans.
Troligt är ändå att packboxen på pto-sidan började vara slut, ett fel som enbart isåfall visade sig på övre registret.

Sedan så var min pip-sensor förmodligen trasig, vilket köparen av skotern påtalade (ÅF sedan 30 år tillbaka).

Ska väl nämnas att jag körde på liknande bestyckning i min, 330mj, 25pj, nålarna #3
Den släckte även stift varje kallstart, alltid på pto-sidan.
Max_k
LynxTalk Member

Re: Varför händer detta?

Inlägg av Max_k »

Tyckte också det var riktigt skumt.. Kolvspolningen ser ju helt ok ut??? :think:
Min gamla enduro 500 skar två gånger pga tjuvluft, men då var bara kolven jävligt repig och hade revor i sig eftersom oljefilmen försvunnit. Den hade aldrig hunnit smälta.

Hur betedde den sig när den skar? Vid vilka varv? Gick det tungt?
Användarens profilbild
ENordstrom
LynxTalk Member

Re: RC-440 ( 2007 ) Varför skar min motor... ?

Inlägg av ENordstrom »

Strax innan så suckade den in några gånger, kändes lite som soppatorsk.
Var i djupsnö så varven hade varit höga ca 1 sekund innan det hände, hade släppt gasen så varven hade hunnit trilla ner till 4500 rpm (där även mätaren stannade som dom så fint gör ;) ).
Till saken hör även att jag inte plågade den på full gas över huvud taget, utan det var ständigt pumpgasande.

Det var väl ca 70 cm pudersnö så lite tungt gick det väl, men inte tyngre än att den skulle klara av det.
ee01mlm
LynxTalk Member

Inlägg av ee01mlm »

körde på isen kanske 50 km/h giick inte tungt alls. såg nu när jag tittade på toppen att går det köra på 98 oktan med 14,3 förbränningsrum eller är det racesoppa som gäller med dessa.
Max_k
LynxTalk Member

Inlägg av Max_k »

ENordstrom skrev:Strax innan så suckade den in några gånger, kändes lite som soppatorsk.
Var i djupsnö så varven hade varit höga ca 1 sekund innan det hände, hade släppt gasen så varven hade hunnit trilla ner till 4500 rpm (där även mätaren stannade som dom så fint gör ;) ).
Till saken hör även att jag inte plågade den på full gas över huvud taget, utan det var ständigt pumpgasande.

Det var väl ca 70 cm pudersnö så lite tungt gick det väl, men inte tyngre än att den skulle klara av det.
Om den suckade till och de kändes som soppatorsk kan det hända att den går för snålt. Men ständigt pumpgasande så trycker man in rätt mycket bensin i cylindrarna..
ee01mlm skrev:körde på isen kanske 50 km/h giick inte tungt alls. såg nu när jag tittade på toppen att går det köra på 98 oktan med 14,3 förbränningsrum eller är det racesoppa som gäller med dessa.
Vad visade stiften? Om du kört jämn gas så borde stiften hunnit färga sig. Kan hända att nålen är för långt ner och den går för snålt på mellanregistret

Inget säkert, men sitter och spånar lite :)
Användarens profilbild
ENordstrom
LynxTalk Member

Inlägg av ENordstrom »

Min gick definitivt snålt. Dock på en bestyckning som borde varit fet (330mj, -5 grader)
Stiften såg fina ut på det lägre registret, men så fort man började leka i pudret och således höll sig på höga varv så gick den toksnålt.

Tro mig, jag och många andra har grubblat. Lyckades aldrig hitta felet, men det mest troliga nu så här i efterhand är att det hela var tändningsrelaterat (även om jag hade in den hos ÅF och kollade upp det...)
ee01mlm
LynxTalk Member

Inlägg av ee01mlm »

Max_k skrev:Vad visade stiften ?
Om du kört jämn gas så borde stiften hunnit färga sig.
Kan hända att nålen är för långt ner och den går för snålt på mellanregistret

Inget säkert, men sitter och spånar lite :)
Stiften såg OK ut dvs nästan chokladbruna oboy kanske lite ljusare,
men den har helt klart spikat det ser jag på kolvarna.
Jag kommer att sätta andra förbränninngsrum de som sitter nu var 14,8 inte 14,3
men det blir nya som är 13,5 istället.
Max_k
LynxTalk Member

Inlägg av Max_k »

ee01mlm skrev:Stiften såg OK ut dvs nästan chokladbruna oboy kanske lite ljusare,
men den har helt klart spikat det ser jag på kolvarna.
Jag kommer att sätta andra förbränninngsrum de som sitter nu var 14,8 inte 14,3
men det blir nya som är 13,5 istället.
Du säger i din andra tråd att tidigare ägaren kört på 95 Oktan...
Det kan ju vara felet !!
Skriv svar