Variatorsetup - 2011?

Allt om REX chassiet. (2009-2013)
psike
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 146" -12

Variatorsetup - 2011?

Inlägg av psike »

Hejsan,

I brist på annat har jag försökt sammanställa vad som skiljer sig variatormässigt mellan ett par olika BRP-maskiner 2011.

Bild
http://i53.tinypic.com/t8t7cw.png

Ni kanske kan hjälpa mig fylla i luckorna? Har googlat och grejat för att få fram hittills ifyllda värden (med reservation för att det kan vara fel nånstans).

Varför? Ja, det vette gudarna, försöker väl om inte annat bilda mig nån sorts uppfattning om vad olika setuper ger för olika egenskaper - ett led i att begripa inte bara ungefär hur en variator fungerar utan även vad förändringar ger för förändring i egenskaper - o.s.v....

Bottnar även i att jag tyckte en kompis x-rs 800 -11 betedde sig väldigt mkt annorlunda kontra min egen, kändes som den matade på effekt ner i mattan så innihelvete jämfört med min... ok inte samma skoter, men förutom mattlängd så är väl den stora skillnaden i variatorbestyckning tänker jag...

I VÄRSTA fall kanske någon har nytta av tabellen - vad vet jag?

Bonusfråga: BRP rekommenderar neddrevning av Boondockern vid 51mm matta, för att orka kan man tänka sig? Men med orginalmatta - för offtrail-use rekommenderas en UPPdrevning... rimmar väldigt konstigt :)

EDIT: Har nog fått in alla siffror efter mer googlande.

Ny fråga: Helix verkar vara en smått underlig värld - startgrader och slutgrader? Någon som orkar ge sig på en förklaring - kortfattad? Säg mig exempelvis vad som skiljer en 43-47 (Freerider) och en 47-44 (X-RS)? Det låter av siffrorna att dömma som att dom har radikalt olika egenskaper...?
Senast redigerad av psike den 2 mars 2011, 13:54, redigerad totalt 1 gånger.
Freeride 146" -12
Rave RE 800 E-tec -11 (såld)
Boondocker -11 (såld)
Rave RE 600 E-tec -10 (såld)
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Re: Variatorsetup - 2011?

Inlägg av Meanis »

Korta Lynx 800 e-tec har följande:

Primär:
414 ramper
Fjäder(blå/grön) 130-260
Vikter:18,8

Sekundär:
44-42 helix
Fjäder (grön) 180-300

Sen lite variatorfakta, dock på engelska. (kanske nån vänlig själ orkar översätta)

Primary Clutch
• Use to control RPM’s via weights
• Use to control engagement via spring
• If hotter than secondary belt slipping more in primary
• If hotter than secondary use softer spring or more weight to add “squeeze” to primary; also accomplished by lessening “squeeze” in secondary

Primary Springs

• Use to control engagement
• Higher numbers = stiffer spring
• Higher first number = higher engagement
• Higher numbers generally = more weight needed
• Higher last number = more “top end” and/or RPM’s
• Too high last number = incomplete shift
• Too low last number = too quick shift

Flyweights
• Use to control RPM’s – more weight = less RPM’s
• Heel (close to pin) weight affects beginning of shift (slow speeds)
• Toe weight affects end of shift (high speeds)
• More heel weight = better low speed (crawling)
• More toe weight = better high speed

Secondary Clutch
• Torque Sensing
• Use to control Backshift
• Up shift = clutch opening = shifting up/out = increasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• Backshift = clutch closing = shifting down = decreasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• If hotter than primary belt slipping more in secondary

Secondary Springs
• Use to control backshift
• Softer spring = more up-shift = more MPH
• Stiffer spring = better backshift
• Stiffer spring keeps clutch in “lower gear” longer

Helix
• Use to control upshift
• Also Torque Sensing
• Main “force” on secondary sheaves; shallower angle = more “side load”
• Shallower angle (smaller number) = faster upshift and slower backshift
psike
LynxTalk Member

Inlägg av psike »

Tack för en bra sammanfattning - om än på utrikiska. Är ju ungefär vad man läst sig till på diverse sidor.

Intressant att notera att RE 800 har samma bestyckning som boondockern enligt dina uppgifter.
Freeride 146" -12
Boondocker -11 (såld)
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Inlägg av Meanis »

Jo det är ju lite intressant faktist, jag tycker då att det fungerar hyffsat på min
med nerdrevning till 23/45 och 44 mm matta så går den riktigt bra,
förutom att den tappar lite på toppen p.g.a remslir, blev lite bättre att köra på C#2
men då vill den inte riktigt hålla varven vid riktigt tungt före, ligger på 7700-7800
det optimala är ju 7900-8000 på 800 e-tecen.

Ska smälla i en 160-290 primärfjäder och har beställt daltons ultimate ställbara vikter
så jag kan testa lite olika vikter.

Tror dock att det finns verkligt mycket att hämta på boondockern om den har samma setup
med så låg drevning.

Diablo racing här på forumet har tydligen ett bra recept för boondockern
som ska gå utav bara den och minska remsliteget markant enligt han själv. :)
psike
LynxTalk Member

Inlägg av psike »

Meanis skrev:Jo det är ju lite intressant faktist, jag tycker då att det fungerar hyffsat på min
med nerdrevning till 23/45 och 44 mm matta så går den riktigt bra,
förutom att den tappar lite på toppen p.g.a remslir, blev lite bättre att köra på C#2
men då vill den inte riktigt hålla varven vid riktigt tungt före, ligger på 7700-7800
det optimala är ju 7900-8000 på 800 e-tecen.

Ska smälla i en 160-290 primärfjäder och har beställt daltons ultimate ställbara vikter
så jag kan testa lite olika vikter.

Tror dock att det finns verkligt mycket att hämta på boondockern om den har samma setup
med så låg drevning.

Diablo racing här på forumet har tydligen ett bra recept för boondockern
som ska gå utav bara den och minska remsliteget markant enligt han själv. :)

Har funderat på något liknande - ställbara vikter alltså.

Rek. vid 51mm på boondockerns matta är ju densamma som på Freeridern ur kartong och det är då verkligen inget jag känner för att sätta dit, med dom remproblemen dom ägarna har haft - själv har jag varit rätt så skonad.

Har funderat på kontakta Diablo Racing - vore bara itnressant att veta ltie mer i detalj vad han byter.

Inte så värst intresserad av att sänka remslitaget (har inte ett alarmerande) utan mer intresserad
om det går att få mer motor på mattan så att säga :)

Spännande iaf, detta med cluthcar... ojoj.
Freeride 146" -12
Boondocker -11 (såld)
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

Den här tycker jag fungerar bra för att relatera till och förstå olika sammanhang i variatorsetupen när man funderar och testar fram och tillbaka.
Sedan tillkommer ju utväxling, rampsättning och eventuellt överdimesionerade rullar samt på Etec:n den icke oväsentliga ECU:n med sina 8 000 beräkningar varje sekund.
Nu finns ju Aaens bok bara uppdaterad t o m 2008 eller 2009 men han borde nog komma med en som täcker de allra modernaste motorerna snart då det är lätt att bli gråhårig redan med en 600 o mer kraft som i 800 gör det knappast enklare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
spawn_of_diablo
LynxTalk Member
Skoter: Lynx X-trim 800 -10

Inlägg av spawn_of_diablo »

svar på frågan varför man drevar upp med 51mm matta.

man drevar upp på det stora drevet villlket innebär att man egentligen drevat ner. låter fel ja! men det är rätt.
tänk er en cykel och dess växling.
drevar man upp 2 kugg på stora jämförs det som 1 kugg ner på lilla.
dvs som för mig där original drevning är 23-45 så har jag bytt till 19-49 villket egentligen innebär en 6 kuggs nerdrevning...
psike
LynxTalk Member

Inlägg av psike »

spawn_of_diablo skrev:svar på frågan varför man drevar upp med 51mm matta.

man drevar upp på det stora drevet villlket innebär att man egentligen drevat ner. låter fel ja! men det är rätt.
tänk er en cykel och dess växling.
drevar man upp 2 kugg på stora jämförs det som 1 kugg ner på lilla.
dvs som för mig där original drevning är 23-45 så har jag bytt till 19-49 villket egentligen innebär en 6 kuggs nerdrevning...
Det är helt riktigt det du skriver - och det är precis det jag noterade i mitt första inlägg.

Men varför neddrevning med 51mm matta, samtidigt som BRP rekommenderar det motsatta till de som kör majoriteten "off-trail" med orginalmatta?

Citerar mig själv:
"Bonusfråga: BRP rekommenderar neddrevning av Boondockern vid 51mm matta, för att orka kan man tänka sig? Men med orginalmatta - för offtrail-use rekommenderas en UPPdrevning... rimmar väldigt konstigt :)"
Freeride 146" -12
Boondocker -11 (såld)
Skriv svar