Max_kTänkte starta en tråd här där man gärna får skriva vad variatorkiten innehåller för de flesta har ju ändå ungefär samma saker kan skilja mellan fjädrar helixar osv.
Om nu flera med samma maskin vill jämföra och sen kanske testa annan setup på fjädrar osv. i sina kit.
Börjar då med kitet som kommer från dynamo joe som jag kör med på en Rave 600sdi -08
Primärfjäder Dalton red/green 225/385
Sekundär Fjäder BRP lila (svart/lila)
Helix Cudney S8R8
Justerbara Dalton viktpinnar (viktade ca 23gram)
Funkar bäst med std. 410 ramper
De jag vill komma fram till bla. är ju att hittar man tex. en S8R8 helix så kan man ju köpa resten av tex. Peperfomance och hos sin lokala handlare.
Synd att dom inte anger graderna på helixen också då hade man ju kunnat fixa ett sånt kit lätt å billigt.
Ange även om ni hittat nån bra setup med andra ramper och kanske enklare medel som bara byte av fjädrar/vikter kan ge på just din skoter kan ju finnas fler som vill testa utan att behöva börja från början med att köpa ett helt gäng fjädrar för att sedan bara behöva en av dom.
triple800Kör med detta på min enduro 500 med 44mm matta och nerdrevat 2kugg.
Primfjäder: Gul/rosa
Ramper: Original, ställda på läge 5
Vikter: cudneys ställbara som jag har viktat 17.8g
Sekundärfjäder: Röd (helt utan piggar, den som följer med cudneys kit)
Helix: Samma som till cudneys kit, vet inga grader på den.
pro_Gjort om lite på primären nu så 24.5gram vikt för att den inte ska övervarva dock kan man nog gå på en hårdare fjäder också för att den ska svara lite snabbare.
Skulle just nu velat åka mitt mellan clicker 4 och 5 för att de ska bli perfekt så ska testa med en TRA vit/vit fjäder 250/380 i tryck å se hur det blir ev. om man fått i en grå/grå 240/370 också å testa med.
triple800Min Re 600ho -07 gick hyffsat för att vara orginal men det finns ju alltid saker att förbättra... satte in 419's ramper och prulple/yellow fjäder i primärn, lät orginal vikterna vara kvar och sekundärn orörd. inslaget hamna på ca 4500-4700, vet inte riktigt då varv mätaren kan diffa.
nu vart det bra kliv i maskinen! men det känns som om den ibland växlar upp för fort om jag tex drar upp den på rullen. kan inte direkt hålla den uppe utan den faller ganska snabbt hmmm... några tipps?
orginalt: 410's ramper, green/blue fjäder, vikterna vet jag inte riktigt men jag tror dom väger in på 12,8?
hur gick det för dig "triple800" ? har du testat dem andra fjädrarna?
SLED-XTesta en hårdare primärfjäder skulle ja nog gjort.
Själv har jag ju den hårdaste BRP fjädern å de funkar ju perfekt.
triple800Har en re 600-08 som jag trixat lite med för dom går ju
tämligen slöt med orginal variator setupen
det jag gjorde då och vilken skilnad det blev
slipade om orginal ramperna (410) då det är det som skiljer sej mot
417ramerna eller rättare sakt det är startgropar i 417rampen
inte i orginal rampen 410,Tillslaget liger på 4700rpm nu vilket jag tycker
år lagomt orginal primer fjäder fick vara kvar då den är bra men
ett par justerbara viktpinar monterades och lämnades uttan
på viktning allså 13,8g vidare så är det största problemet på re,n
sekundären då den växlar utt för fort och det är tämligen dålig bakshift
så en ny sekundär fjäder monterades 180-280 (orginal 140-240)samt en rak 46 helix
och vilken skilnad det vart otroligt bra gassvar och rullen hejvillt
så den som vill få sin re potentare följ deta råd...
utprovat och klart i sammarbete med motormekano...
ursäkta stav fel med mera men är man ordblind så är man
SLED-XVilken färg va de på den fjädern, svart/orange ?
Fast har för mig dom inte ska passa TEAM TSS-98.
Kolla gärna upp det eller om du kommer ihåg vilken de var ifall nån fler vill testa.
Provade du nåt med den fjädern och org. 50/44 helix då ?
Sitter ju annars en svart/ljusblå på RS modellerna som har 180/260 i tryck.
Tycker iof. de verkar lite konstigt på RE'n då dom inte vill funka med så pass snäll helix ändå.
Hållt på en hel del med Polaris och Team sekundärer tidigare å där gick de att åka med vassare helix 58/42 och ngt hårdare fjäder (155/222) än RE org. med väldigt bra resultat och detta på en maskin med ungefär samma effekt som REn.
Föresten är det nån som vet, är org. helixen en F helix ?
(full progressiv)
swappedJo jag provade med fjädern samt orginal 44 helixen men den matar på bättre i början med raka 46 helixen än 44 helixen som sitter orginal....
provade i veckan att sätta dit en rak 42 helix matar på mindre i början men känns som att det matar på längre på toppen...
med 46 helixen hade jag konstanta 8100rpm men det var som att den tog stop, ville inte gå fortare än 120 ( Orginal setupen = 145 Km/h )
Skall prova mot polarens orginal RE i helgen med lite olika setuper och se vad som värkar fungera bäst....
schlorvenGul fjäder till primären.
Justerbara vikter, ställda på 19.4g
Röd BRP fjäder till Sekundären
Cundeys CR2 teflon Helix
Funkar bäst med orginal ramper.
Allt detta till en Lynx Rave 800 -01.
matteiasJag köpte ett kitt baserat på 412 ramper, purpel/purpel primärfjäder och 800:ans gröna sek fjäder samt att jag har drevar till 22/43 orginal helix,
kör med klick 3 på motorvariatorn och den ligger runt 8000 på mätaren.
Vet inte om det ger så mycket för jag har inte hunnit provköra nämdvärt mycke.
Ska kolla i helgen då det har kommit ytterligare 10 cm snö, och isarna är rätt tjocka, så jag ska testa att hålla ut den på sjön och se. För övrigt en standard 600 sdi 08:a
Vad får du för tillslag då?
Kan bara säga gott om denna settup, trycker på hårdare ibörjan än förut, beror nog på ramperna.
Tillslaget ligger runt 3800-4000 samma som orginal....mycket bra om man ska "smyga" iväg.
Håller varvena i 40-60 cm pudersnö på click 3, remmen jag har nu är inte den bästa, ska köpa en ny.
Toppar runt 140 på packad led, med orginali setuppen var den svårt att få upp den i dessa farter även i neförsbacke
kristoffer östergrenQR11 Helix
Grå primär 200/320
Lila sekundär 225/300
Ställbara vikter
Tillslag runt 4000 och grym backshift
har en rave 600sdi -08
ramper. 415
primärfjäder. 230/320
heelclicker viktarmar.
s8r4 helix
lila sekundärfjäder.
tycker det funkar ganska fint,
har dock inte hunnit vikta på nått
ännu men tror att jag ska upp till 20-23gr...
har tillslags varv på ca 4600rpm.
Efterfrågningar:
moonshine
Bodintips om variator/tannhjul oppsett som ska brukes i cross? rave 550 2010
matteiasnågon som har nått variator-"tips" till en rave 800 -08?
Har en RC-800 ( 2007 ) som går upp på rullen med hjälp av backe men orkar inte hålla den kvar, allt är orginal förutom nedrevad 2 kugg.
Tips på återgärd för den inte ska växa upp så snabbt ?