DW... - Lynx RE 800R ( 2010 ) Uppdateringar och småfix....

Här kan du lägga in ett projekt om du håller på och fixar med skotern.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: DW... - Lynx RE 800R ( 2010 ) Uppdateringar och småfix....

Inlägg av RannerKing »

Men det där var inte lite ambitiöst! Hoppas det bara funkar nu.

Bra jobbat!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
Andre_023
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Rave 600 -09

Inlägg av Andre_023 »

Min tankmätare är ju som den är och såg hur du hade gjort och tänkte pröva om de är något jag kan fixa.
Men min fråga är, vart sitter den, bakom förgasarna in i tanken?
Måste man riva hela skotern för att komma åt?
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member
Skoter: Rex 800RE -10

Inlägg av DW... »

Absolut inte, du behöver inte riva skotern alls. Tankmätaren är faktiskt en av dom saker som är enkel att komma åt. Man måste bara få lös den nedre luftburken mot gasarna. Vrid lös och tryck snett uppåt på stosen som sitter mot den övre luftburken, sitter bara med snäppfästen mot den nedre. Tryck in "plastknappen" på sidan om nedre burken som sitter vid gasarna, sen är det bara att rucka lite och dra burken rakt ut. Syns rätt bra i början av projekttråden. Tankmätaren sitter nederst på tankens framkant vid vänster knä, du ser den direkt när du har fått lös luftburken. Slanga ur tanken till minst hälften sen och palla upp maskinen i framkant. Då är mätaren fri från bensin. Ta lös stickkontakten till givarkabeln. Ta bort buntbandet runt gummitätningen och rucka sen fram o tillbaka tills gummitätningen släpper efter. Kan sitta lite hårt men med lite övertalning går det till slut. Kom ihåg att se efter hur pilen på givaren står, syns till höger där kablarna kommer ut bak på givaren. Sen kommer hela härligheten ut med flottör o allt...
Lycka till! :tumme:
Kan laga det mesta, men inte mat...
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member

Inlägg av DW... »

Liten update...
matteias
LynxTalk Member
Skoter: Lynx RE 800 -09

Inlägg av matteias »

Tips: Du kan utan problem köra på 420mj, och du kommer märka skillnad endast på det.

Jag kör på ännu längre... mer kan jag inte säga.. Ge det en funderare, dom är så fruktansvärt överbestyckade dessa maskiner.
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member

Inlägg av DW... »

matteias skrev:Tips: Du kan utan problem köra på 420mj, och du kommer märka skillnad endast på det.

Jag kör på ännu längre... mer kan jag inte säga.. Ge det en funderare, dom är så fruktansvärt överbestyckade dessa maskiner.
Man tackar för tipset! Ska känna på maskinen lite till och hålla koll på stiften. Tyckte att färgen såg bra ut, men jag har ju inte sett att dom blivit "farligt" ljusa heller. Ska även kolla spolbilden på kolven. Man är ju lite över-paranoid vad gäller att bestycka snålt tyvärr...
matteias
LynxTalk Member

Inlägg av matteias »

DW... skrev:
matteias skrev:Tips: Du kan utan problem köra på 420mj, och du kommer märka skillnad endast på det.

Man tackar för tipset! Ska känna på maskinen lite till och hålla koll på stiften. Tyckte att färgen såg bra ut, men jag har ju inte sett att dom blivit "farligt" ljusa heller. Ska även kolla spolbilden på kolven. Man är ju lite över-paranoid vad gäller att bestycka snålt tyvärr...
MEN, på en 800R vars tändningen ändras fram o tillbaka är det ingen ide att titta på stiften då dom visar vitt hela tiden, även vid 480 vad dom vita för mig.
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member

Inlägg av DW... »

matteias skrev:
DW... skrev:

MEN, på en 800R vars tändningen ändras fram o tillbaka är det ingen ide att titta på stiften då dom visar vitt hela tiden, även vid 480 vad dom vita för mig.
Que..? :think: :S :think:
Mina stift har aldrig varit vita sen jag bytte dom eller bestyckade om gasarna. Före ombestyckningen var dom definitivt lite, lite mörkare dessutom. Och dom gamla stiften var ju som bekant helt svartbrända... Blev lite misstänksam där, ska dom vara vita egentligen eller...??? :think:
matteias
LynxTalk Member

Inlägg av matteias »

Hittade min gamla tråd
http://lynx.forum24.se/lynx-about2162.html&highlight=

Citat ifrån 2stroke...
"Att avläsa om man har rätt förgasarblandning via att kolla på tändstiften är idag mycket svårare
för att inte säga nästan omöjligt sedan BLYET försvann ur bensinen för 15 år sedan.

Det man i dag framförallt kan avläsa på tändstiften är :
* Val utav värmetal
* Den maximala förbränningstempen i förbränningsrummet.

För att kunna bestämma förgasarblndningen så måste man i dag gå lite mera noggrant tillväga,
några bra sätt är följande och då gärna i kombination med varandra :
* Färg på insidan av avgaspipan där Y-röret möter pipan.
* Kolvsköljning
* Avgastempmätare
* ( Koppla upp sig i bänk för att mäta en massa olika parametrar )"

P.S Där ser du hur mina stift såg ut när jag började vart orolig,
idag kör jag med ännu mindre munstycken och har gjort det över 100mil.
Så att gå ner till 420 är hur safe som helst.
Användarens profilbild
DW...
LynxTalk Member

Inlägg av DW... »

Ok! Får förlita mig till spolbilden och dom andra nämnda sakerna då... :Happy:
Skriv svar