Jag måste bara göra en input här...
Inte kan väl linjeringen vara så tokfel att du behöver nästan 1cm flytande variator? Nog måste det väl gå att flytta motorn i stället! Efter jag linjerat mina variatorer så gjorde jag en bussning med 3mm flyt för att kompensera ev. missar i linjeringen. 5mm hade jag kanske gått upp till men inte över det.
Och din maskin verkar ju inte ta mycket rem som du säger så bör du ju inte behöva mer än 5mm flyt. Behöver du mer så är det ju lika bra att du flyttar motorn, på nått sätt måste det ju gå men jag har aldrig haft med motorn att göra i en REX.
RE-800 E-Tec ( 2011 ) Flytande sekundärvariator... ?
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: RE-800 E-Tec ( 2011 ) Flytande sekundärvariator... ?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Jag behöver inte 1 cm flyt men för att komma ut till dom måtten som folk har haft bra erfarenhet av 39-40 mm på xp/rex chassit så måste jag ha så lång hylsa.
Annars kommer det ju med en hel drös med schims till teamsekundären så det är ju inga problem att schimsa ut den till dom måtten och spänna fast den, men vill ju ha flytande.
Den kommer ju dock inte att röra sig över hela 9 mm, men som sagt för att få ut den till dom måtten så måste jag ha en så lång flytplugg.
Tror inte det är så värst enkelt att flytta motorn i dessa utan modifieringar tyvärr.
Men ska kolla upp det lite närmare.
Dock skulle ju inte folk montera QRS schims kiten om det skulle vara enkelt att bara
flytta in motorn.
Annars kommer det ju med en hel drös med schims till teamsekundären så det är ju inga problem att schimsa ut den till dom måtten och spänna fast den, men vill ju ha flytande.
Den kommer ju dock inte att röra sig över hela 9 mm, men som sagt för att få ut den till dom måtten så måste jag ha en så lång flytplugg.
Tror inte det är så värst enkelt att flytta motorn i dessa utan modifieringar tyvärr.
Men ska kolla upp det lite närmare.
Dock skulle ju inte folk montera QRS schims kiten om det skulle vara enkelt att bara
flytta in motorn.
- Meanis
- LynxTalk Member
Tycks inte gå att flytta motorn i sidled i XP/REX chassit, utan att modifiera vänstra bakre motorfäste,
nån som vet mera om detta?
nån som vet mera om detta?
- Meanis
- LynxTalk Member
@Rannerking om jag linjerar som man ska, x=37 mm (enligt DJ) och sätter schims bakom sekundären så har jag en flytmån på 2,5 mm utåt. Dock har jag ju inte schimsen där då det känns onödigt så då slipper den in betydligt längre därav 9mm flytmån, men den ytan kommer ju knappast att användas, då x måttet med sekundären längst inne på axeln är 32 mm.
Då kanske du förstår.
Qrs shimskiten är ju ofta 3 mm och med dom blir X= 39 mm vilket har fungerat bra för många.
därav ville jag att den ska kunna flyta ut till 39 mm.
Kanske man skulle ta bort flytpluggen och låsa den på 39 mm med schims bakom.
Fungerar det bra och remmarna håller så kan man ju skippa flytande.
Då kanske du förstår.
Qrs shimskiten är ju ofta 3 mm och med dom blir X= 39 mm vilket har fungerat bra för många.
därav ville jag att den ska kunna flyta ut till 39 mm.
Kanske man skulle ta bort flytpluggen och låsa den på 39 mm med schims bakom.
Fungerar det bra och remmarna håller så kan man ju skippa flytande.
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ok, då förstår jag.
Låser du den på 39mm så finns det i alla fall ingen risk att splinesen tar någon skada då variatorn och axeln inte kan nöta mot varandra, så fungerar det så är det nog den bästa lösningen.
Låser du den på 39mm så finns det i alla fall ingen risk att splinesen tar någon skada då variatorn och axeln inte kan nöta mot varandra, så fungerar det så är det nog den bästa lösningen.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
- Meanis
- LynxTalk Member
RannerKing skrev:Ok, då förstår jag.
Jo det är ju det, kollade dock idag hur mycket det flyter ut från splinsen i yttersta läget och det var 4,7 mm och splinsen är typ 26 mm totalt så det borde inte vara nån fara.
Ska dock prova att både låsa och köra med flytande.
Får kolla splinsen med jämna mellanrum bara.
fungerar det bra med låst så kör jag så.
Brukar ni som har flytande sekundär använda nåt "glidmedel" på splinsen?
Satte själv lite kopparpasta på splinsen och det blev betydligt mindre friktion,
vet dock inte om det behövs?