RE-800 E-Tec ( 2011 ) Flytande sekundärvariator... ?
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
RE-800 E-Tec ( 2011 ) Flytande sekundärvariator... ?
Undrar hur mycket man kan ha sekundären att flyta ut från splinsen på sekundäraxeln ?
Hur mycket har ni den att flyta som har flytande, den kan ju flyta en del på axeln, då
splinsen på axeln är lite längre än splinsen inne i variatorn.
Men det räcker inte riktigt till på min skoter, den skulle vilja längre ut.
Splinsen inne i sekundären är ju bara kanske 3-4 cm långa (ska mäta exakt imorgon),
så vågar man flyta ut typ 4-5 mm från dom då ?
OBS !! Detta gäller då en TEAM TSS-04 sekundärvariator.
Ska dock kolla upp variatorlinjeringen imorgon också, nån som har måtten för det ?
Hur mycket har ni den att flyta som har flytande, den kan ju flyta en del på axeln, då
splinsen på axeln är lite längre än splinsen inne i variatorn.
Men det räcker inte riktigt till på min skoter, den skulle vilja längre ut.
Splinsen inne i sekundären är ju bara kanske 3-4 cm långa (ska mäta exakt imorgon),
så vågar man flyta ut typ 4-5 mm från dom då ?
OBS !! Detta gäller då en TEAM TSS-04 sekundärvariator.
Ska dock kolla upp variatorlinjeringen imorgon också, nån som har måtten för det ?
-
ChristopherBrink
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 39a 800 -13, 14 påväg.
För att linjera variatorerna brukar man kunna ta en rak profil (av järn,alu etc) ca 12mm bred
skruva isär sekundären(med remjusteringen) så att du får ner järnet mellan skivorna
tryck ner profilen mellan skivorna och skruva ut remjusteringen så att profilen kläms fast mellan skivorna.
Här är måtten till maskiner med QRS sekundärvariator:
Jag har ingen anning om det ska vara samma mått, men här är dom till qrs:en iaf!
Z=21mm
X=39,5 +/-0.5mm
Y-X=1,5 +/-0,5mm
skruva isär sekundären(med remjusteringen) så att du får ner järnet mellan skivorna
tryck ner profilen mellan skivorna och skruva ut remjusteringen så att profilen kläms fast mellan skivorna.
Här är måtten till maskiner med QRS sekundärvariator:
Jag har ingen anning om det ska vara samma mått, men här är dom till qrs:en iaf!
Z=21mm
X=39,5 +/-0.5mm
Y-X=1,5 +/-0,5mm
Senast redigerad av ChristopherBrink den 13 december 2011, 00:03, redigerad totalt 1 gånger.
Whaaaap Whaaaaap!
- Man ska tukta na som om det vore för sista gången, then it´s FUN!
- Man ska tukta na som om det vore för sista gången, then it´s FUN!
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Flytande sekundär...
Total flytmån ca 5-8 mmMeanis skrev:Hur mycket kan man låta sekundärvariatorn flyta på axeln ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
- Meanis
- LynxTalk Member
Re: Flytande sekundär...
Så isåfall 2 mm till kan jag alltså flyta den då jag redan har så den kan flyta 6 mm.2stroke skrev:Total flytmån ca 5-8 mm
- 2stroke
- Crew Member

- Kontakt:
Re: Flytande sekundär...
Meanis skrev:Så isåfall 2 mm till kan jag alltså flyta den då jag redan har så den kan flyta 6 mm.
// 2stroke
- Meanis
- LynxTalk Member
Re: RE-800 E-Tec ( 2011 ) Flytande sekundärvariator... ?
Hittade denna tråd http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=74, och där finns ju alla måtten.
Men då undrar jag ska man följa måtten för 600 RS då jag
har team sekundären, eller ska man följa måtten som nämns om man har XP/REX chassit och qrs sekundär??
2stroke inte för att ifrågasätta men varifrån har du fått det där 5-8 mm?
Men då undrar jag ska man följa måtten för 600 RS då jag
har team sekundären, eller ska man följa måtten som nämns om man har XP/REX chassit och qrs sekundär??
2stroke inte för att ifrågasätta men varifrån har du fått det där 5-8 mm?
- Meanis
- LynxTalk Member
Har jag gjort nåt fel vid montering av sekundärtorn och axel?
Har 6 mm flytmån nu, och idag när jag mätte variatorlinjeringen
i yttersta läget så hade jag måtten x = 36,1 mm
y= svårare att mäta fick det oprecist med måttband till 38 mm, och z = ca 18,5 det är ok.
Ska göra en flytplugg så jag får den att flyta 2 mm till då kommer jag ju upp till 38 mm
skulle dock vilja upp mot 39-40 då det är dom måtten som visat sig fungera bäst på detta chassi.
Kan man alls flytta motorn på REX chassit bara genom att släppa på motorkuddarna och knuffa in den nån mm?
Har 6 mm flytmån nu, och idag när jag mätte variatorlinjeringen
i yttersta läget så hade jag måtten x = 36,1 mm
y= svårare att mäta fick det oprecist med måttband till 38 mm, och z = ca 18,5 det är ok.
Ska göra en flytplugg så jag får den att flyta 2 mm till då kommer jag ju upp till 38 mm
skulle dock vilja upp mot 39-40 då det är dom måtten som visat sig fungera bäst på detta chassi.
Kan man alls flytta motorn på REX chassit bara genom att släppa på motorkuddarna och knuffa in den nån mm?
- 2stroke
- Crew Member

- Kontakt:
Då du har tänkt dig att köra med flytande sekundär så är BRP's fasta mått ganska så ointressanta.Meanis skrev:Ska jag följa måtten för RS-600 då jag har en TEAM sekundär variator,
eller ska jag följa måtten som nämns om man har XP/REX chassit och QRS sekundär ?
Det riktigt viktiga är att du får motorn i samma plan ( Vertikalt och Horisontellt ) som sekundärvariatoraxeln
då det är den som bestämmer all form utav linjering.
RS-600'an har hårdare motorkuddar än övriga XP/REX modeller vilket är en stor fördel.
Skall du lika göra en distans så gör direkt en så att du får fram ditt önskade mått utav 39-40Meanis skrev:Ska göra en distans så jag får den att flyta 2 mm till i sidled,
då kommer jag ju upp till x = 38,1 mm
men den kanske även passar till din maskin:
// 2stroke
- Meanis
- LynxTalk Member
Ok! Jag fattar, tror nog motorn och sekundären är rätt bra linjerade, då jag inte haft speciellt mycket remslitage innan heller.2stroke skrev:Då du har tänkt dig att köra med flytande sekundär så är BRP's fasta mått ganska så ointressanta.Meanis skrev:Ska jag följa måtten för RS-600 då jag har en TEAM sekundär variator,
eller ska jag följa måtten som nämns om man har XP/REX chassit och QRS sekundär ?
Det riktigt viktiga är att du får motorn i samma plan ( Vertikalt och Horisontellt ) som sekundärvariatoraxeln
då det är den som bestämmer all form utav linjering.
RS-600'an har hårdare motorkuddar än övriga XP/REX modeller vilket är en stor fördel.
Skall du lika göra en distans så gör direkt en så att du får fram ditt önskade mått utav 39-40Meanis skrev:Ska göra en distans så jag får den att flyta 2 mm till i sidled,
då kommer jag ju upp till x = 38,1 mm
Nedanstående är egentligen gjord för ( R-Evo ) RE-600 med TEAM variator,
men den kanske även passar till din maskin:mullfritz skrev: Mått till distans för att få TEAM sekundärvariatorn flytande.
http://img10.imageshack.us/img10/6556/team2012053.jpg
// mullfritz
Och nej den biten passar inte då måttet nere i mina splines är 21,7 så den skulle stoppa variatorn från att glida ut från splinsen överhuvudtaget.
Men nu har jag svarvat till en ny bit, så nu har jag 9 mm flyt, då kommer jag över 39 mm i yttersta läget.
Men det jag är rädd för är att den ska glida ut för mycket från splinsen och dra sönder dom,
finns det nån risk för det?
Enligt mullfritz ritning kan man ju göra så det flyter ut ända t.o.m 12 mm då måste det ju flyta ut rätt mycket från splinsen så kanske det inte är nån fara att flyta den 9 mm.
- Meanis
- LynxTalk Member
Ingen som har några synpunkter eller erfarenheter.
Nån som lyckats runda splinsen på nån axel eller i nån
variator? Sen tycker jag också att sekundären är rätt glapp
i sidled på axeln, ska det va så eller börjar splinsen i sekundären bli nötta?
Den får ju stöd av hylsan dock så det är väl inte så farligt.
Nån som lyckats runda splinsen på nån axel eller i nån
variator? Sen tycker jag också att sekundären är rätt glapp
i sidled på axeln, ska det va så eller börjar splinsen i sekundären bli nötta?
Den får ju stöd av hylsan dock så det är väl inte så farligt.