GLX-5900 FC ( 1995 ) Bygga om till årsmodell 2000... ?

Allt om Lynx bredbandare.
zzaphod
Rookie Member
Skoter: Lynx 5900, Yamaha Nytro RXTX

GLX-5900 FC ( 1995 ) Bygga om till årsmodell 2000... ?

Inlägg av zzaphod »

Hej,

Hittade detta eminenta forum häromdagen och har läst en del men inte hittat svar på min fråga.

Lite kryptisk rubrik men jag skall förklara ;)

Jag har en 5900 1995'a som är ganska tilltufsad utvändigt men riktigt bra maskinellt
och har ny matta,
fick idag tag i ett krockat 5900'a chassie av 2000 års modell.

Min fråga är då, kan man flytta över bukplast, huv, tankplast, tank, sadel o.s.v
för att få en litre fräschare utsida ?
Jag var tänkt att flytta över boggie motor och växellåda i det nyare chassiet men
det verkar vara en del som inte stämmer (Motorplatta, avgassystem, växellänkage o.s.v)
så ovanstående metod kanske är enklare ?

Nån här på forumet som har testat att göra ovanstående operation som kan dela med
sig av sina erfarenheter ?

Mvh / Peder
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: GLX-5900 FC ( 1995 ) Bygga om till årsmodell 2000... ?

Inlägg av Lynxfun »

Modellerna skiljer sig åt lite designmässigt men det går säkert att flytta över till 95:an dock kommer det att krävas en del specialanpassning för att få bukplast osv på plats på vettigt sätt.

Det kryptiska som jag ser det är att du funderat på det omvända dvs flytta över motor, boggie mmm i det nyare chassiet vilket jag spontant tror är bättre och enklare att justera motorfäste mm till, mera grovjobb men utsidan har du ju klar, dessutom kan du också passa på att modifiera boggien (brackets) genom att höja den en aning vilket ger dig en bättre maskin att åka på i snön.

Men som sagt, det beror på vad du har att jobba med från början, avgassystem på en fläktis går enkelt att justera då det inte är lika känsligt som en högprestandamotor och även växellänkaget finns det gott om fästpunkter för att göra någon egen variant.

Kanske var kryptiskt detta också men släng upp några bilder på objekten så finns det säkert fler tips här i forumet
Skriv svar