X-Trim 600 E-Tec ( 2009 ) Elektronisk strypning... ?
X-Trim 600 E-Tec ( 2009 ) Elektronisk strypning... ?
Hej
Enligt M-performance i Mora så har E-Tec motorerna ca 105 hk när de levereras till Sverige
för att klara av motorns garantier.
I tex Canada har dem 115 hk som det står att det ska vara.
Dem stryps med någon slags elektronisk strypning.
Vill gärna veta om någon har gjort detta, och om det märks någon skillnad.
Är väldigt sugen på att göra det på min maskin.
Lynx X-Trim 600 E-Tec ( 2009 )
Enligt M-performance i Mora så har E-Tec motorerna ca 105 hk när de levereras till Sverige
för att klara av motorns garantier.
I tex Canada har dem 115 hk som det står att det ska vara.
Dem stryps med någon slags elektronisk strypning.
Vill gärna veta om någon har gjort detta, och om det märks någon skillnad.
Är väldigt sugen på att göra det på min maskin.
Lynx X-Trim 600 E-Tec ( 2009 )
- Stoft
- Crew Member

- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Kontakt:
Re: X-Trim 600 E-Tec ( 2009 ) Elektronisk strypning... ?
Har aldrig hört talas om det.
Vad vill han ha för detta?
Skulle vara roligt att se bänkpapper!
Vad vill han ha för detta?
Skulle vara roligt att se bänkpapper!
ca 3000 kr skulle han ha
,
tror han gör ungefär samma sak på 800 e-tec ,
men det är jag inte säker på.
Trodde att många visste om det, men det kanske är något nytt.
Han lämnade även den garantin att om man inte blev nöjd
så fixade han tillbaka den som den var från början.
men det är jag inte säker på.
Trodde att många visste om det, men det kanske är något nytt.
Han lämnade även den garantin att om man inte blev nöjd
så fixade han tillbaka den som den var från början.
Hoppas man får tillbaka pengarna då, annars kan han ju tjäna pengar lätt
Han mappar om cdiboxen och ja det stämmer det han påstår.
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Stämmer det att dom inte leveraras med full effekt eller han han ger pengarna tillbaka?matteias skrev:Han mappar om cdiboxen och ja det stämmer det han påstår.
Var finns dynotesterna? Utan dessa går det omöjligt att veta om dom leveras med 105 hk eller inte!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
Jag vet helt ärligt inte hur det ligger till, men vad jag har läst mig till och som jag förstår det så stämmer det att dom är strypta. Eftersom jag har en 800 så har jag mest läst om den motorn och vid flera tillfällen så har dom endast visat 132-138 på test, utlovat 152...RannerKing skrev:Stämmer det att dom inte leveraras med full effekt eller han han ger pengarna tillbaka?matteias skrev:Han mappar om cdiboxen och ja det stämmer det han påstår.
Var finns dynotesterna? Utan dessa går det omöjligt att veta om dom leveras med 105 hk eller inte!
Om jag förstår det rätt så gör m-p dyno före och efter "mappningen" så man får se skillnaden på papper.
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ja, får man broms-papper i handen och dom är rätt utförda så har man ju en garanti på att det är rätt effekt.
3000:- är ju småpengar för två dynotester och en mappning. Och får man 10-20hk så är det ännu mindre pengar. Men jag undrar vad BRP-Sverige har att svara på varför maskinerna inte levereras med utlovad effekt. Detta är något man kan gå till konsumentverket med, men som vanligt med alla skoterägare så sväljer man skiten och lägger ut ännu mer pengar på denna rätt O-billiga hobby.
Men efterssom stora delar av skoteråkningen i Canada sker på betydligt mycket högre höjd än här, så får maskinerna där inte ut mycket mer effekt än vad de som kommer hit gör.
3000:- är ju småpengar för två dynotester och en mappning. Och får man 10-20hk så är det ännu mindre pengar. Men jag undrar vad BRP-Sverige har att svara på varför maskinerna inte levereras med utlovad effekt. Detta är något man kan gå till konsumentverket med, men som vanligt med alla skoterägare så sväljer man skiten och lägger ut ännu mer pengar på denna rätt O-billiga hobby.
Men efterssom stora delar av skoteråkningen i Canada sker på betydligt mycket högre höjd än här, så får maskinerna där inte ut mycket mer effekt än vad de som kommer hit gör.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
RannerKing skrev:Jag undrar vad BRP-Sverige har att svara på varför maskinerna inte levereras med utlovad effekt.
Detta är något man kan gå till Konsumentverket med.
Som kund skall man inte behöva betala extra i efterhand för att motorn skall ge den utlovade effekten.
Har man tex köpt en 800'a som uppges ha 110~112 Kw,
så skall den också leverera den utlovade effekten +/- tillverknings tollerans,
men nu är det ju inte dessa små siffror vi pratar om.
Ägare till 600 E-Tec och 800 E-Tec maskiner ---> ta en titt på era reg bevis och kolla vad det står för angiven effekt !
Man betalar även försäkringen efter effekten, så här kan vi verkligen snacka om
att föra konsumenterna bakom ljuset om det skulle visa sig vara så att de är strypta.
Bromspapper efterlyses !!
(
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se