Sprickor i chassie och boggie. Kolla fotsteg, tunnel, stötdämparinfästningar, trailingarmar, bärarmar osv.
Kompressionen i cylindrar.
Att all el fungerar.
Matta
Stötdämpare
Insugningsgummin
Packbox vid variatorn
Variatorerna
Motorkuddar
Kollar alltid skruvarna på motorn m.m, det brukar synas om man varit och skruvat på dessa.
Sen så känner jag om motorn är varmkörd innan jag anlänt till platsen. Är den det väntar jag till den är kall igen.
En sak att tänka på: -Vad som är bra skick är högst individuellt. Vad som är bra skick enligt mig, är nödvändigtvis inte bra skick för dig och tvärt om.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
Om skotern är nyrenoverad, ta reda på vem som gjort det. Det finns gott om individer mindre lämpade för att skruva skoter
Ta min Thunderkisse som ett praktexempel, nyrenoverad motor betydde 3 nya kolvar och ny nicasil i 2 burkar men oxå kolvringsbitar i vevhuset, vatten i 2 förgasare, veck på en soppaslang, hål på sugslangen till tanken, tvärslut balansaxellager, mm. Tur att man hade det på känn och rev isär för o kolla.
Många vill väl men alla lyckas inte......