MP Verklighetsfrånvända... ?

Prata om allt mellan himmel och jord.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

MP Verklighetsfrånvända... ?

Inlägg av 2stroke »

Saxat inlägg i debatten kring MP's senaste utspel kring att förbjuda nyförsäljning av bilar med Bensin/Diesel motorer
from 2025 års modell och stopp för bränsle försäljning from 2030.

Vad tycker ni hur ska man handskas med dessa verklighetsfrånvända MP och V anhängare ? :think:

Även om inte S deklarerar sin åsikt i detta lika kristallklart så är S helt beroende av V och MP vilket leder till att båda dessa verklighetsfrämmande små partiers åsikter kommer att gälla vid bildandet av en ny RÖD regering efter hösten 2022 ! :mad:
( precis som redan nu sker i nuvarande RÖD'a regering )

2021-09-07

Återigen visar Miljöpartiet att de är fullständigt verklighetsfrånvända med sina mål.
De vill nu förbjuda försäljning av bilar med förbränningsmotor 2025
och även förbjuda försäljning av bränsle till förbränningsmotorer 2030.
Alltså, vi pratar om ett total skifte av allt, allt från mopeder, gräsklippare, båtar, snöskotrar m.m.
IPCC rapporten använder Miljöpartiet sig av som stöd till detta, men de har varken läst eller förstått IPCC-rapporten.
Hade de gjort det så hade de förstått vikten av fossilfri elproduktion som till exempel kärnkraft.
Hade de gjort det så hade de förstått att elbilar totalt sett släpper ut mer växthusgaser än än en brännbil som körs på förnybara bränslen.
Så då måste man ju tänka, hur kommer det sig att Miljöpartiet vill avveckla kärnkraften, de vill fasa ut allt förutom el i fordonsväg.
Redan där kommer första motsägelsen, man kan inte äta kakan och ha kvar den,eller hur ?
Per Bolund påstår i sin senaste intervju att elbilen är billigare i sin livscykel att köra än förbränningsbilen, betyder det då att Miljöpartiet och regeringen kan garantera att kostnaderna för att köra elbil inte kommer stiga nämnvärt mot idag ?
Nästa motsägelse…. för det är ju regeringen och miljöpartiet som driver upp kostnaderna för oss på “fossilbilarna”.
Mycket möjligt att det är bättre teknik på de nya elbilarna än i dom gamla V70 som kör mil efter mil, men jag vet vilken som startar i alla väder och ur och skur, oavsett om det är -30 ute eller 30+.
Det är länge tills tekniken är så säker som för en förbränningsbil.
I framtiden kommer det givetvis att finnas ett större utbud på begagnade elbilar,
men som det ser ut nu på blocket finns det ca 700 begagnade elbilar mot 76000 vanliga begagnade bilar (2500+ mil),
alltså hundra gånger fler förbränningsbilar.
Valet vilket som är den styrande majoriteten är ju solklar.
Tusentals nya gröna jobb kommer att skapas i detta säger dom, men hur många kommer förlora sina arbeten, sina hem, sina passioner för båtar, bilar, veteranare och så vidare ?
Vi har möjligheter att kunna fortsätta använda dessa, även med fossilfria drivmedel.
Vi har en infrastruktur för detta, även med fossilfria drivmedel.
Detta är enbart ideologi och stolthet som driver Miljöpartiet.
Att högmod är en av de sju dödssynderna vet många, och att Miljöpartiet måste bort ifrån sin regeringsposition råder inga tvivel.
Ni känner till myten om Icaros, som föll från skyn för att han flög för nära solen ?
Miljöpartiet är Icaros, som i högmod begår en dödssynd som dödar vårt land.
Stad som landsbygd.
Vi måste komma tillsammans nu med insikten,
Miljöpartiet är problemet och vi kan ta bort dom från regeringen !

// Peder Blohm Bokenhielm ( ledare av "Bensinupproret 2.0 )
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Verklighetsfrånvända... ?

Inlägg av simon »

Först och främst så räcker det inte med att ge fan i att rösta på MP, man blir tvungen att hålla sig från hela den planhalvan för att men med säkerhet ska slippa från dom!! Eller helt säkra blir vi inte om dom inte åker ut. Av någon outgrundlig anledning så anser även partier på högerkanten att det är mer OK att samarbeta med MP än med exempelvis V även om MPs politik ligger långt till vänster om Vänsterpartiets...

Ska man hårddra det hela så just nu finns bara två alternativ för vanligt folk, det är SD eller MED, och tyvärr riskerar en röst på MED att vara bortkastad om dom inte kommer in, (vilket dom väl sannerligen inte gör heller trots att dom har väldigt mycket, för att inte säga överlägset mest, vettigt att komma med)
Övriga kommer fortsätta på ungefärligt inslagen väg oavsett då dom inte kommer fixa att inse hur stora förändringar vi är tvungna göra för att i alla fall segla upp det sjunkande skeppet på grund så vi kan hålla näsan över vattnet tills vi fått ordning på eländet igen.

Just nu fyller MP samma funktion som flugsvamparna gör i skogen, dom hjälper till med nedbrytningen utan att ens vara ätbara...
Lynx re
LynxTalk Member
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968

Inlägg av Lynx re »

Antar att de menar fossilbränslen vilket innebär att allt ska gå på Etanol ?
Det går snart inte att bo kvar i detta land med alla korkade ideer.....
Ps. Bolund är en stor jubelidiot.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec

Inlägg av SS440-80 »

@ Simon: Jag hade aldrig hört talas om MED (Medborgerlig samling), så jag var tvungen att kolla up deras hemsida och deras politiska inriktning.
Du bor i Adak/Malå... vilken textrad i deras agenda kommer att göra livet bättre för dina 200 grannar i din lilla by?
När det gäller infrastruktur så är det skrivet med stor och tydlig text att p.g.a urbanisering (flytt från land till stad) så ska pengar först och främst läggas för att främja och tillgodogöra de behov som uppstår då fler människor flyttar in till större orter.
Ett lysande exempel är dubbelspårigt höghastighetståg mellan de stora städerna i söder. De har också inskrivet att de ska verka för fyrfilig väg mellan Malmö-Göteborg-Stockholm. Såg aldrig att det skulle bli ens tvåfiligt till Malå... Bara denna väg- och tåg-byggnation i söder kräver hiskeliga summor av skattepengar, och då har du ju tur Simon, för där kommer du in i bilden...
Nädu Simon, kommer MED fram så att de får inflytande, då kan du nog packa flyttväskan. Med lite tur så kan du kanske flytta till Kiruna eller Boden och inte till de södra storstäderna.
Jag såg så mycket tokigheter i deras partiprogram (för mig som bor i glesbygd) att jag tvivlar på att du läst igenom deras olika avsnitt i partiprogrammet.
Men en översiktlig och lättläst hemsida det har de. Alltid ett plus att man lätt kan läsa ett partis inriktning utan att det är för stora omskrivningar, för att framstå som P.K.

Hade en liten diskussion i en annan tråd, och efterlyste där en förklaring om exakt varför en röst på yttersta högervingen skulle vara till fördel för mig och min lilla by som ligger 6 mil från närmaste större samhälle ?
Alltså inte något stereotypt svar som att Löfvén ska bort, utan ett svar som berättar varför en röst på M eller SD skulle göra så att vi får behålla vår skola F-9 här i byn, så att barnen slipper att pendla med buss och göra längre verksamhetsdagar än en vuxen människa som jobbar?
Hur kan vi behålla den service som vi har nu här, eller ännu hellre förbättra den om vi byter till högern?
Varför skulle en högerregering lägga pengar på att rusta upp vägen här, vi är ju bara 600 fast boende? Tror nog att M hellre lägger pengar på en tunnel eller liknande i Stockholm, än bättre väg i glesbefolkade Dalarna...
Men som sagt, berätta vad som kommer att gynna min bygd med en röst på M, KD eller SD.
MED räknar jag inte in, de är ju helt i en annan dimension där bara urbanisering och förbättringar i storstäderna betyder något. De har t.ex inskrivet att hög prioritering skall läggas för att få till Östra Länken i Stockholm, d.v.s knyta ihop Norra och Södra länken på östra sidan om centrala Stockholm.
Fan, de har väl vägar och trafik så att det räcker där. Gör det förmånligt att flytta ut från Stockholm istället, till Malå till exempel. Med fler skattebetalare där, så kanske skolan i Adak kunde öppna igen...
Senast redigerad av SS440-80 den 10 september 2021, 08:00, redigerad totalt 1 gånger.
SS440-80
LynxTalk Member

Inlägg av SS440-80 »

Glömde att svara 2stroke:
Ja det är för jävligt hur MP lägger upp sina miljömål, de sitter verkligen ytterst på grenen som de själv sågar av :cussing:

De flesta boende utanför storstäderna är ganska överens om att MP inte är verklighetsförankrade,
och att det bästa vore om de försvinner nästa år.
Tyvärr så är MP inte ett landsbygdsparti, utan majoriteten av deras väljare bor i kollektivtrafiksnära områden.
Och ännu mera tyvärr är det att sedan ganska många år tillbaka så bor det fler människor i städer än på landet.
Så det kommer att bli tight om de hänger kvar...
Men de har inget existensberättigande längre, de andra partierna klarar av att driva de internationellt satta klimatmålen utan MP.
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

Till att börja med, en röst på något riksdagsparti är inte en röst på yttersta högerkanten, alls, det är på sin höjd lite till höger om mitten, bara föra att SVT slänger ord som "extremhöger" runt omkring sig titt som tätt innebär det inte att det är sant!

I en fluffmolnsideal värld hade det säkert varit ett jättefint ställe om V finge bestämma, problemet med det är att folk på den flygeln inte har ett enda begrepp om vart pengar kommer från och om hur ekonomin fungerar. "Det är ju bara höja skatten" fungerar ju inte om alla är anställda inom det offentliga som korrekturläsare av gamla barnböcker....
Vad som är absolut mest bråttom med, och det är här exempelvis MED kommer in i bilden, är att få stopp på dom hiskeliga slöserierna med skattemedel innan hela det välfärdssystem vänsterkanten sägs vurma för, har blivit helt raserat. MP måste bort för att inte hela svenska ekonomin ska rasa ihop som ett korthus och vänsterkantens drömmare måste bort från makten innan dom slösat bort varenda krona vi har på genusindoktrinerad sopsortering, bidrag till talibaner, extra EU-inbetalningar, för stor invandring etc. Vänsterkanten förstår inte att vi inte är mer än på sin höjd 4 miljoner skattebetalare och att vi därför inte har råd med precis vad som helst. Och vill du exempelvis ha pengar till vägar och skolor kring din by så tänk dig för, för det brukar inte vara på onödiga myndigheter och godhetssignalerande utsvävningar med skattepengar det sparas in på när vänsterkanten behöver några kronor till, det brukar sparas på dom som inte har möjlighet att "leva om" på TV, det brukar bli på de svaga som dom annars påstår sig värna.

Hade det funnits andra alternativ hade jag definitivt varit öppen för att ta till mig men just nu är det viktigaste att vi helt vänder håll, för fortsätter vi såhär är det klappkört och det väldigt snart. Vi är tvungna att göra ett lappkast och vart det bär iväg är inte så fantastiskt noga för alla håll är bättre än dit vi är på väg nu.

På 10 år till i nuvarande riktning är Sverige ett U-land och "mer av samma" är omöjligen lösningen! Så vad är alternativet? Vi måste ha förändring, och det radikalt och snabbt!
SS440-80
LynxTalk Member

Inlägg av SS440-80 »

Bara för att klargöra, så är jag nog ganska mitt på färgspektrat från rött till brunt.

Däremot så försöker jag alltid att läsa på och sedan se vad som gynnar mitt närområde. Och då inte specifikt mig som enskild utan bygden, länet och Sverige.
Och för mig så är det väldigt viktigt att vända strömmen av folk från glesbygd.
Varför ska man sitta uppepå varandra i betonglådor, när vi har oändligt med mark i Sverige.
Det är ju även där de resurser som driver Sverige framåt ligger.
Kommer väldigt lite energi ur Stockholms ström, men guldbro det ska de ha.
Samtidigt som Porjus med vår största vattenkraftstation, de har Sveriges sämsta samhällsservice.

Du skriver att vi måste stoppa slöseriet med skattekronorna. I min plånbok så är det samma sak att betala plastskatt som att betala för fyrfilig motorväg mellan Sthlm-Gtbg-Malmö. Det tömmer plånboken utan att jag ser någon nytta på det...

Visst måste det till en förändring och svenska politiker måste vakna för våra inhemska problem.
Nu är jag säker på att det kommer att bli ganska stora förändringar nästa år oavsett.
Mitt säkra tips är: L åker ur.
Mitt nästan säkra tips är: MP åker ur.
Mitt önsketips är: KD åker ur.

Det finns chans att allt detta slår in, och då har vi en helt ny bollplan som de ska spela på...

Sedan så tyckte jag nog inte att jag fick någon superbra beskrivning på vad som blir bättre för Adak, Idre eller Fredriksberg med att rösta på M, SD eller MED??
Bara på vad som inte är bra nu och att det måste ändras.
Lynx re
LynxTalk Member
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968

Inlägg av Lynx re »

Om nu L åker ur öppnar det då möjligheter för Afs och Nyans ?
Ett är väldigt mycket höger och det andra ett muslim/islamparti i stort sett.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member

Inlägg av SS440-80 »

Lynx re skrev:Om nu L åker ur öppnar det då möjligheter för Afs och Nyans ?
Ett är väldigt mycket höger och det andra ett muslim/islamparti i stort sett.
Det kan jag aldrig tro.
Varken tokarna med armbindel eller galningarna med koranen är tillräckligt många i Sverige.
På kommunal nivå möjligtvis, i vissa kommuner. Men Liberalerna kommer ju inte att försvinna från kommunalpolitiken, så illa ute är de inte (än).

Men visst tusan är det lite oroväckande att svensk integrationspolitik har skapat kommundelar (kanske hela kommuner också? ) där majoriteten av befolkningen är 1:a eller 2:a generationens invandrare. Det blir för koncentrerat, vilket inte är bra.
Blir lite som med vargen. Om vi nu är tvingade att ha varg i skogen, så ska den ju finnas över hela landet och inte bara i Värmland, Dalarna, Örebro och Gävleborg. Men så fort ett gråben springer över statsgränsen till t.ex Stockholm, ja då ska det vara skyddsjakt... För tänk om vargen hoppar in till barnen på dagiset, eller ger sig på hundarna som ska rastas i stadsparken :think:
Men att våra barn går till skolan med 7-milaskog omkring sig det räknas inte :S
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

SS440-80 skrev: Bara för att klargöra, så är jag nog ganska mitt på färgspektrat från rött till brunt.
Visst måste det till en förändring och svenska politiker måste vakna för våra inhemska problem.
Nu är jag säker på att det kommer att bli ganska stora förändringar nästa år oavsett.
Mitt säkra tips är: L åker ur.
Mitt nästan säkra tips är: MP åker ur.
Mitt önsketips är: KD åker ur.

Det finns chans att allt detta slår in, och då har vi en helt ny bollplan som de ska spela på...

Sedan så tyckte jag nog inte att jag fick någon superbra beskrivning på vad som blir bättre för Adak, Idre eller Fredriksberg med att rösta på M, SD eller MED ??
Bara på vad som inte är bra nu och att det måste ändras.
Utan att gå in i varje partis tyckanden och tänkanden ( vilket vi ska lämna i detta Forum ) i en mängd frågor
så får man inte glömma bort att när det kommer till detta med vilket "block" som regerar efter valet 2022
så är det bara att konstatera att med en RÖD sida som vinnare ( oavsett konstellation och % )
så blir det ingen förändring what so ever när det kommer till beslut och beskattning rörande Bensin/Diesel drivna fordon & föremål,
utan tokerierna med galna och förhastade miljöbeslut kommer att fortsätta och dessutom bli ännu värre. :bad:
( Detta är inget tyckande utan en ren konsekvens när man läser och lyssnar på RÖD'a sidan )
Jag som tex själv bor i glesbygd och inte har guldsand i byxfickorna måste därmed per automatik
lägga min röst på den andra BLÅ sidan bara för att det eventuellt ska finnas en chans till förändring.
Detta är den bistra verkligheten som varje Svensk måste ta ställning till.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar