Köpte en nyss en begagnad Ranger 600 ACE 2017 som gått 370 mil.
Efter nån mil börjar motorn hosta och tappa kraft rejält.
Tryckte jag in stopp knappen och startade om så gick den fint i femhundra meter för att åter börja hosta.
Detta upprepades flera gånger med samma resultat.
Läste på annat forum om samma problem där man hänvisade till sock-filtret inne i tanken som är monterat i anslutning till pumpen.
Efter att skruvat ner halva skotern för att få loss tanken byttes både sock-filtret och pappfiltret som sitter efter pumpen och ja, de var behövligt.
Glad i hågen kör jag ut ur garaget och samma problem uppstår nu på direkten.
Nu är dessutom tomgången helt kass och motorn spikar och stannar även på tomgång.
Bägge utblåsen blir varma så den tänder tydligen på bägge cylindrar.
Så vad är problemet ?
Kan det vara nån sensor som styr bränslepumpen eller vad ska jag tro ?
Ranger-600 ACE ( 2017 ) Motorn tappar kraft och dör... ?
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 20 februari 2021, 18:02
- Skoter: Commander 900 ACE, Ranger 600 ACE
- DrMussla
- LynxTalk Member
- Inlägg: 445
- Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
- Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
- Ort: Vännäs
Re: Ranger-600 ACE ( 2017 ) Motorn tappar kraft och dör... ?
Kolla bränsletrycket på den är väl rimligt att börja med,Uljabouvvda skrev:Köpte en nyss en begagnad Ranger 600 ACE 2017 som gått 370 mil.
Efter nån mil börjar motorn hosta och tappa kraft rejält.
Tryckte jag in stopp knappen och startade om så gick den fint i femhundra meter för att åter börja hosta.
Detta upprepades flera gånger med samma resultat.
Läste på annat forum om samma problem där man hänvisade till sock-filtret inne i tanken som är monterat i anslutning till pumpen.
Efter att skruvat ner halva skotern för att få loss tanken byttes både sock-filtret och pappfiltret som sitter efter pumpen och ja, de var behövligt.
Glad i hågen kör jag ut ur garaget och samma problem uppstår nu på direkten.
Nu är dessutom tomgången helt kass och motorn spikar och stannar även på tomgång.
Bägge utblåsen blir varma så den tänder tydligen på bägge cylindrar.
Så vad är problemet ?
Kan det vara nån sensor som styr bränslepumpen eller vad ska jag tro ?
sen brukar kablaget till tändspolarna kunna nötas sönder mot toppen.
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 20 februari 2021, 18:02
- Skoter: Commander 900 ACE, Ranger 600 ACE
Re: Ranger-600 ACE ( 2017 ) Motorn tappar kraft och dör... ?
Jag gav upp och inser att det behövs mätutrustning.
Lämnad till proffs idag.
Återkommer med eventuell förklaring.
Lämnad till proffs idag.
Återkommer med eventuell förklaring.
-
- Rookie Member
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 20 februari 2021, 18:02
- Skoter: Commander 900 ACE, Ranger 600 ACE
Re: Ranger-600 ACE ( 2017 ) Motorn tappar kraft och dör... ?
Problemet löst.
Den konstruktion BRP använder för bränslepumpen är inte särskilt servicevänlig.
För att byta sock-filtret måste tanken tas lös vilket innebär en hel del skruvande.
När väl pumpen ska återmonteras i tanken är det viktigt att det blir tätt.
Lyckas man inte få helt tätt kan det vara lockande att vrida ringen lite till
men det jag missade var att även pumpen följde med några grader.
Fel vinkel på pumpen var alltså orsaken till att motorn inte gick att köra.
Det här uppmärksammades av stjärnmekanikern på min verkstad.
Samt att tanken var full med diverse skräp som genast landade på det sock-filter jag nyss bytt.
Vad lär vi oss av detta ?
Jo, tanken ska rengöras samtidigt som man ändå byter filtret nere i tanken.
Att man överhuvudtaget behöver byta ett filter som sitter så besvärligt till redan efter mindre än 400 mil
är tydligen något som fler fått erfara.
Det här visar på vikten av att ha koll på silen i fyll-tratten och hålla rent i dunkarna.
Den konstruktion BRP använder för bränslepumpen är inte särskilt servicevänlig.
För att byta sock-filtret måste tanken tas lös vilket innebär en hel del skruvande.
När väl pumpen ska återmonteras i tanken är det viktigt att det blir tätt.
Lyckas man inte få helt tätt kan det vara lockande att vrida ringen lite till
men det jag missade var att även pumpen följde med några grader.
Fel vinkel på pumpen var alltså orsaken till att motorn inte gick att köra.
Det här uppmärksammades av stjärnmekanikern på min verkstad.
Samt att tanken var full med diverse skräp som genast landade på det sock-filter jag nyss bytt.
Vad lär vi oss av detta ?
Jo, tanken ska rengöras samtidigt som man ändå byter filtret nere i tanken.
Att man överhuvudtaget behöver byta ett filter som sitter så besvärligt till redan efter mindre än 400 mil
är tydligen något som fler fått erfara.
Det här visar på vikten av att ha koll på silen i fyll-tratten och hålla rent i dunkarna.