Främre bärarm på Commander
Re: Främre bärarm på Commander
Ok, de tackar jag för.
-
SS440-80
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Nejdå, hade bara inte tid med ett förklarande svar just dåblakken skrev:Ok ok va int sån nuSS440-80 skrev:Läs texten i första inlägget...![]()
Har nu kört ett tag med flyttad arm fram.
Jag tycker den är trevligare att köra med pulka nu...å ja tror fan den går smidigare i snön!
Helt klart bästa inställningen för allround körning
Jag tycker den är trevligare att köra med pulka nu...å ja tror fan den går smidigare i snön!
-
Jukkas_Lasse
- LynxTalk Member
- Skoter: Lynx Commander GT 900ACE Turbo-2020
blakken skrev:Har nu kört ett tag med flyttad arm fram.
-
Jukkas_Lasse
- LynxTalk Member
Du kan prova med ökad förspänning av främre dämparen om du vill.
Lynx ökade förspänningen från 10mm till 20mm på 2018 Commander 800 då bärarmen från fabrik numera är i övre läget.
Lynx ökade förspänningen från 10mm till 20mm på 2018 Commander 800 då bärarmen från fabrik numera är i övre läget.
Ja då blir de å mecka i morrn dåJukkas_Lasse skrev:Du kan prova med ökad förspänning av främre dämparen om du vill.
-
Jukkas_Lasse
- LynxTalk Member
God Morgon!
Dubbelkollade nya inställningen och Commander 800 -18 har fortfarande 10mm förspänning medan Touratech fick ökad förspänning....
Är du sugen att skruva och har en Commander 800 som du drar kälkar med och kanske åker två på ibland kan jag rekommendera att du överväger att byta bort den klena bakre dämparens fjäder som är mer gjort för ”Summit” körning dvs. ensam på skotern i djupsnö.
Fjädern är på 50 Nm/mm mot normalt 65 Nm/mm.
Jag monterade nyss ECS-kit (860 201 139) i min 2015 och uppgraderade samtidigt den tidigare redan hårdare bakfjädern (60 Nm/mm) till en 65 Nm/mm (503 192 356). Tar ca 1 -1.5 Tim att montera och allt är förberett med färdiga hål för nitar till kabelskydd längs fotsteg.
Passa på att sätta dit fotstegen från Commander LTD samtidigt.
Mycket bekvämt att kunna åka med optimerad fjädring för aktuell last då den manuell justering från gång till gång är lite besvärlig på dessa dämpare.
Fjädern förspänning kan ökas i 10 steg på ECS systemet och max ökning är ca 20mm som motsvarar 1300 N (ca 130kg) med 65 Nm/mm fjädern.
Dubbelkollade nya inställningen och Commander 800 -18 har fortfarande 10mm förspänning medan Touratech fick ökad förspänning....
Är du sugen att skruva och har en Commander 800 som du drar kälkar med och kanske åker två på ibland kan jag rekommendera att du överväger att byta bort den klena bakre dämparens fjäder som är mer gjort för ”Summit” körning dvs. ensam på skotern i djupsnö.
Fjädern är på 50 Nm/mm mot normalt 65 Nm/mm.
Jag monterade nyss ECS-kit (860 201 139) i min 2015 och uppgraderade samtidigt den tidigare redan hårdare bakfjädern (60 Nm/mm) till en 65 Nm/mm (503 192 356). Tar ca 1 -1.5 Tim att montera och allt är förberett med färdiga hål för nitar till kabelskydd längs fotsteg.
Passa på att sätta dit fotstegen från Commander LTD samtidigt.
Mycket bekvämt att kunna åka med optimerad fjädring för aktuell last då den manuell justering från gång till gång är lite besvärlig på dessa dämpare.
Fjädern förspänning kan ökas i 10 steg på ECS systemet och max ökning är ca 20mm som motsvarar 1300 N (ca 130kg) med 65 Nm/mm fjädern.
-
Jukkas_Lasse
- LynxTalk Member

Några bilder på ECS monterad!
Har spänt på den några millimeter.
Men har ett annat bekymmer..när den är varm är den svår startad. Ibland
-
Jukkas_Lasse
- LynxTalk Member
Det finns en service uppdatering gällande svårstartad då det är kallt ute som gäller programvaran,blakken skrev:Har spänt på den några millimeter.
men du hade kanske en 2016 så då borde inte det vara problemet.
En annan har gällt bränsletryck regulatorn i bränslepumpen som har gjort en del 800 svårstartade och tvekar vid fullgas,
men du har inte den pumpen i Commander modellerna....
Håll in M knappen och blinka med helljus-omkopplaren för att kontrollera om motorstyrningen känt av något som den genererar felkoder för....