Men den har något konstigt med variatorerna. Om man ligger och smygkör och inte gasar så mycket så ligger den väldigt högt i varv, för att sedan efter några sekunder "växla upp" ganska märkbart och lägga sig på ett lägre varvtal som är mer rimligt för det lilla gaspådraget man har. När den väl växlar så känns det att den accelererar efteråt också pga annan utväxling, så det är svårt att hålla en jämn hastighet.
Tänkte dig ungefär att du kör en gammal bil med en sliten automatlåda, den ligger på tok för länge på växlarna, innan den "kastar i" en högre växel och du känner en liten knuff i ryggen.
Jag vet inte alls om det är en karaktär som faktiskt är så på en 800 (jag kör själv en 600), men det känns väldigt konstigt tycker jag. Enligt den tidigare ägaren så ska variatorerna vara original, och endast att den är nerdrevad 2 eller 3 kugg. Tillslagsvarvet tror jag ligger på strax över 3000 rpm.
Jag tänkte hjälpa honom skruva isär variatorerna och rengöra och kika igenom så att allt ser bra ut, men tänkte att det inte skadar här ifall någon vet på rak arm vad det kan vara eller vad jag ska kika efter?