Stoppa 670 i vilket chassie?

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
lillalilja
LynxTalk Member
Skoter: Rave 670 1993

Stoppa 670 i vilket chassie?

Inlägg av lillalilja »

Köpte en rave 670 förra vintern med det tunga plåtchassiet och dålig matta. Känner att det inte riktigt är värt att lägga ner tid på det så istället funderar jag om man kan stoppa motorn i något roligt chassie istället. Budgeten är inte sådär värst bra då jag nyss tagit mc-kort och köpt hoj.

Själv tänker jag att hitta ett rullande 440-chassie borde vara det roligaste. Jag har inte jättemånga dagar jag kan spendera i garaget då jag bor på annat håll så helst en relativt enkel operation. Vad tror ni är bäst att kika efter? Har läst nån tråd där en 670 transplanteras till en Rev och det känns som att det ska bli relativt skitroligt! Men då moddades den ganska rejält, går det att komma undan med ändrad motorplatta + insug? Har inte gjort det här förut så är det något annat som är bra att tänka på?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
SS440-80
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec

Re: Stoppa 670 i vilket chassie?

Inlägg av SS440-80 »

Enkla operationer finns bara i fantasin.... och har du inte så gott om vare sig tid eller kronor så blir det troligtvis inte ett så bra slutresultat som du önskar. :blush:
Ställ hellre undan motorn (om du känner att du absolut vill ha den kvar) tills du har tid och ekonomi att göra ett projekt som "kommer i mål" och blir ett så bra slutresultat att du skulle kunna sälja den till grannfrun utan att skämmas. Annars så blir det hela ett kostsamt projekt som du slutligen säljer för en spottstyver.

Men jag kan ha fel, du kanske är undantaget som bekräftar regeln :hello:
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Kontakt:

Inlägg av Stoft »

Vi hade en medlem när vi startade detta forum som tryckte ner en 670 i ett R-Evo chassie. Hittar inte tråden nu men det behövs några timmar i garaget helt klart!

Tror för övrigt 2stroke har lite koll på vad som behövs!
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

Absolut tänkvärt att det kanske vore bättre med mer tid och budget. Min gamla Rave 670 fungerar ju och jag åkte förra vintern med den så säg att jag köper ett 440 chassie, försöker få i 670in men misslyckas så är det ju bara att lägga tillbaka den och åka så till nästa vinter.

Såg en MXZ 440/670 till salu för 10 nyss men den missade jag. Hade ju varit toppen att ha en extramotor att pilla på i godan ro ;)
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

Den slidmatade 670in har insugen rätt mycket annars än de senare reed-motorerna. Brukar sluta med att man måste lyfta upp den slidmatade motorn rätt mycket.

....men det går. Jimmy Johansson körde bl stadiumcross en vår med en Rev 440 med Totaltek 747 motor. Tyvärr brann den skotern upp på en tävling sen men vad det berodde på vet jag inte
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

simon skrev:Den slidmatade 670in har insugen rätt mycket annars än de senare reed-motorerna. Brukar sluta med att man måste lyfta upp den slidmatade motorn rätt mycket.

....men det går. Jimmy Johansson körde bl stadiumcross en vår med en Rev 440 med Totaltek 747 motor. Tyvärr brann den skotern upp på en tävling sen men vad det berodde på vet jag inte

Hmm första stycket förstår jag inte riktigt...? Men fy fan vad den reven måste ha gått!

I dagsläget har jag tre möjliga chassien; Summit 700 01 med kass motor och ny matta 7500, Polaris PRO X2 800 (Edge?) utan variator, motor och el till lyset 6000 samt rev 800 05 utan motor för 12 000. Har skickat meddelande till några som gjort den hör operationen i revar och ska höra lite vad dom säger.
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

Insuget på slidmotorerna sitter långt ner på blocket jämfört med på modernare motorer så man måste lyfta upp slidmotorn rätt mycket för att förgasarna inte ska behöva ha en sekundäraxel rakt genom sej =)

ProX2 chassiet är bra och fjädringen är kanon bara dämparna är i ordning, (läs omchimsade, katastrofala från fabrik). Jag skulle ta den då jag inte gillar Reven men det är ju en fråga om tycke och smak, bygga om styrstången a'la -04 ProXR 440 och sätt dut tank och dyna från någon Fusion med förgasare när du ändå bygger om så har du lika modern körställning som någon ny skoter.. Alla Doo med ZX chassie är odugliga.
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

simon skrev:Insuget på slidmotorerna sitter långt ner på blocket jämfört med på modernare motorer så man måste lyfta upp slidmotorn rätt mycket för att förgasarna inte ska behöva ha en sekundäraxel rakt genom sej =)

ProX2 chassiet är bra och fjädringen är kanon bara dämparna är i ordning, (läs omchimsade, katastrofala från fabrik). Jag skulle ta den då jag inte gillar Reven men det är ju en fråga om tycke och smak, bygga om styrstången a'la -04 ProXR 440 och sätt dut tank och dyna från någon Fusion med förgasare när du ändå bygger om så har du lika modern körställning som någon ny skoter.. Alla Doo med ZX chassie är odugliga.
Ahh då förstår jag, det har jag även läst i nån projekttråd att de fått höja motorn några centimeter. Men sålänge man får förgasarna hyfsat vågräta spelar det väl ingen större roll för funktionen på motorn?

Låter ioförsig positivt med ProX2 chassiet, men just nu lutar jag mest mot reven då jag gillar utseendet på den mycket mer samt att jag fått för mig att den är lite smidigare. Tyvärr blir det gränsfall att jag har råd med en men får se om det dyker upp något bra objekt. Förresten, är även summitboggiena som satt på zx helt värdelösa?
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

Har hittat en Rev 05 till bra pris så jag tänkte göra ett försök att få in 670in i den. Det har gjorts ett par gånger och jag har fått lite tips och råd så jag tror det ska vara genomförbart. Har beställt kortare insug, blir modifierade insugsgummin (fungerar silikonslang som används till turbotryckrör?) samt att man nog får höja motorn lite. Såklart blir det modifiering av pipan och eventuellt styrstaget men inte så mycket mer förutom det. Ska bli roligt att prova iallafall
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

RV 670 i REV chassi

Inlägg av 2stroke »

lillalilja

* Ta grenrör ( Y-rör ) ifrån MXZ-670 ( 1996-1998 ) "S2000" chassi.
( detta är redan färdigt för framåt lutad motor och lågt placerad motor ).

* Ta expansionskammare ( Pipa ) ifrån Lynx Rave-670 "G-Type" ( om VM-38 förgasare används )
* Ta expansionskammare ( Pipa ) ifrån Lynx Rave-670 Big Pipe "G-Type" ( om VM-40 förgasare används )

....så ska du se att mixen passar ganska bra rätt ner i REV/R-Evo chassit utan alltför stora
modifieringar som du annars måste utföra.

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar