Variatorverktyg?
-
Chris
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Re: Variatorverktyg?
Är det bara variatorskruven (34) som skall bort? Och sen 18 för att komma åt fjädern?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ja. Och då bör du ha en fjäderkompress till hands.
Mycket enkel modell:

Denna använder jag för tillfället. Änden med vingmutter drar jag fast i skruvstädet.
Delen som ser ut som ett "T" i mitten löper på gängstången och handtaget drar ju ihop hela härligheten. Med denna kan jag dra ihop både Primär och sekundärvariatorer (Ej QRS sekundär)

Denna använder jag till QRS sekundärer. Gummibussningen expanderar i axeln så kan fjädern komprimeras.

Mycket enkel modell:

Denna använder jag för tillfället. Änden med vingmutter drar jag fast i skruvstädet.
Delen som ser ut som ett "T" i mitten löper på gängstången och handtaget drar ju ihop hela härligheten. Med denna kan jag dra ihop både Primär och sekundärvariatorer (Ej QRS sekundär)

Denna använder jag till QRS sekundärer. Gummibussningen expanderar i axeln så kan fjädern komprimeras.

Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
-
Chris
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Japp nu är delarn bytta tack för all info var busenkelt då jag visste hur jag skulle göra
Nu är bara frågan vilket moment skall variatorbulten dras med?
Nu är bara frågan vilket moment skall variatorbulten dras med?
-
pitholmarn
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker
Hej
Är det något färdigt kitt eller? Du får gärna dela med dig om vilka vikter och ramper
du ska använda, har letat men inte något till 600.
Johan
Är det något färdigt kitt eller? Du får gärna dela med dig om vilka vikter och ramper
Johan
- RannerKing
- Crew Member

Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
- RannerKing
- Crew Member

http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... &start=210pitholmarn skrev:Hej
Johan
// Mattias
pitholmarn skrev:Hej
Johan
ja, vad byttes och till vad?
Är ute efter lite verktyg jag med! Primären verkar ju busenkel, vattentricket för att få av, och en gängstång med två brickor och muttrar för att ta isär och pressa ihop. Sekundären däremot är jag osäker på.
Verktyget som RannerKing postade ser ju enkelt och bra ut, men passar det för HPV 27 variatorer? (tror det är en sådan på min Rave 600 SDI -08). Det jag funderar på i så också fall är två saker:
1. Ungefär hur lång behöver stången minst vara?
2. Vad det ska vara för avstånd mellan "pinnarna" som sticker ner från T-delen i mitten? Jag har inte sekundären framför mig och är osäker exakt vart på den som dom ska pressa. Visserligen kanske det är logiskt när man väl ser det framför sig.
Verktyget som RannerKing postade ser ju enkelt och bra ut, men passar det för HPV 27 variatorer? (tror det är en sådan på min Rave 600 SDI -08). Det jag funderar på i så också fall är två saker:
1. Ungefär hur lång behöver stången minst vara?
2. Vad det ska vara för avstånd mellan "pinnarna" som sticker ner från T-delen i mitten? Jag har inte sekundären framför mig och är osäker exakt vart på den som dom ska pressa. Visserligen kanske det är logiskt när man väl ser det framför sig.
Kan besvara mig själv då jag tog mig itu med att installera variatorkitet idag 
1. 40 cm ska räcka
2. Man ser vart man kan pressa när man har den framför sig. Jag böjde till en 30x10 cm plåt till ett U och pressade över kanterna på helixen (den är ca 11 cm i diameter)
1. 40 cm ska räcka
2. Man ser vart man kan pressa när man har den framför sig. Jag böjde till en 30x10 cm plåt till ett U och pressade över kanterna på helixen (den är ca 11 cm i diameter)