XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderingar
Re: Commander-600 SDI ( 2010 ) Variatorfunderingar... ?
Nja helixen är omärkt så ingen aning, han var inte så sugen att berätta så mycket mer än att det var BRP hyllvara på helixens utformning o vinkel som tillverkas på beställning av någon. ..förspänning var jag inte där när han gjorde men tror att han sa runt 8 kg!? 
-
Jackal
- LynxTalk Member
- Skoter: Commander 800 '17, Summit X 850 ´17
Finner bare svart/rosa primærfjær? Denne er 130/350.niak skrev:Recept:
Blå/Rosa Primärfjäder.
414 Ramper.
16 g viktpinnar.
Carlisle XS-803 variatorrem.
Dette kittet er montert(med svart/rosa altså) og jeg må si at det ble meget bra! Helt annen karakter og mye morsommere kjøring - er sterkere over hele registeret.
Litt uvant med såpass høyt turtall, så en litt mykere fjær(110-120/350) hadde kanskje vært noe?
Blir behagligare med en 100-320/350 fjäder, dock kan de vara bristvara om inte någon handlare har dem på hyllan sedan något år.Jackal skrev:Finner bare svart/rosa primærfjær? Denne er 130/350.
Dette kittet er montert(med svart/rosa altså) og jeg må si at det ble meget bra! Helt annen karakter og mye morsommere kjøring - er sterkere over hele registeret.
Litt uvant med såpass høyt turtall, så en litt mykere fjær(110-120/350) hadde kanskje vært noe?
Sätt den i skruvstädet ett par dagar lagom komprimerad (utan att spräcka den), då kryper den ned 10-15 % på både botten och topp.
Sedan får du labba med vikterna i 0,25 gr steg för att hitta rätt runt 17-18 gr
-
Jackal
- LynxTalk Member
Ok, så 100/320 er ikke lagervare altså...
Kjørte noen dager med std vektene(18,8?), før jeg byttet til 16,7gr. Ser absolutt at en mellomting er å foretrekke. Man endrer karakteren betydelig med å vekte ned såpass mye(nesten tilbake mot standard med 16,7...)
Vektkitt står på ønskelista.
Kjørte noen dager med std vektene(18,8?), før jeg byttet til 16,7gr. Ser absolutt at en mellomting er å foretrekke. Man endrer karakteren betydelig med å vekte ned såpass mye(nesten tilbake mot standard med 16,7...)
Nej, den är borttagen, säkert då efterfrågan är liten, de flesta med lättare maskiner dvs den stora marknaden går ofta på 160 och högre i starttryck.Jackal skrev:Ok, så 100/320 er ikke lagervare altså...
Eller egentligen! (helt personlig uppfattning) , de flesta vkitt hopplockare hoppas över den komplexa biten att finjustera mot lågt starttryck på fjädrar typ 100 och 130 då det kräver många timmars test på individnivå med minimala viktjusteringar och ramppolering.
Mycket enklare från 160 och uppåt att göra ett generellt kit med billigaste komponenter som upplevs av den normale kunden som revolutionerande.
Ett viktkitt samt en variatoravdragarbult är en bra investering och med rätt dokumentation, avsmakning av snön samt en bedömning av luftfuktighet då du andas genom näsan har du 3-4 kombinationer att nyttja under säsongen.
Det räcker väldigt långt.
Vill du sedan gå vidare är det som sagt ramper initialt och att hitta den där perfekta "throttle/track" känslan både vid upshift och backshift som gör att du kan behålla rampkontakt så länge som möjligt på lägre varv.
-
Jackal
- LynxTalk Member
Ja, har aldri holdt på med variatorene, så dette er en ny verden for meg(men veldig spennende!)Lynxfun skrev: Ett viktkitt samt en variatoravdragarbult är en bra investering och med rätt dokumentation, avsmakning av snön samt en bedömning av luftfuktighet då du andas genom näsan har du 3-4 kombinationer att nyttja under säsongen.
Det räcker väldigt långt.
Vill du sedan gå vidare är det som sagt ramper initialt och att hitta den där perfekta "throttle/track" känslan både vid upshift och backshift som gör att du kan behålla rampkontakt så länge som möjligt på lägre varv.
Har kjøpt litt verktøy, men har også laget endel for å forenkle jobben
For å nevne litt erfaringer med kittet som er nevnt i tråden, så opplevde jeg at med 18gr vekter så ble det mye trackspin når en tok løs, gikk også litt for tungt ved "krypkjøring" i dyp snø.
Med 16gr vekter føler jeg at den blir litt for kraftløs på lave turtall, men ved upshift(markant endring rundt 5500(?)rpm) så går den fantastisk.
Derfor blir det innkjøpt ett vektkit, så skal jeg prøve meg rundt 17,5gr.
Lynxfun -> Ser i en annen tråd at du vurderte en annen helix, har du fått prøvd den?
Nej inte än, BRP la ju ett embargo mot "shipping to Europe" för sina OEM franchisers i höstas så ordern vart struken.Jackal skrev:Lynxfun -> Ser i en annen tråd at du vurderte en annen helix, har du fått prøvd den?
Har köpt ett par olika för test men de ligger just nu till sig i Norra delen av "State of New York" mot gränsen till Canada och kommer att åka en väns handbagage till Tyskland i september och sedan skickas till mig så test blir nästa säsong.
Prissättningen i Norden är rent löjlig med 1500-2000 SKR för en helix, vi köpte 8 tillsammans, hans till en 1200 och en 600 Etec och med rabatt kostade de strax under 70 USD (450 SEK ) styck så valet för mig personligen är enkelt dvs bojkotta OEM delar i Sverige.
Dalton har en diger flora av helixar som skulle vara intressanta att prova.
http://www.daltonindustries.com/product ... mobile.asp
Jag tror att sanningen ligger runt en 40-42 eller 40-43, kanske en 41-42 men man vet inte föränn man provat eller slipat till en själv
600 SDI tål nog en 40-44 medans 600 Etec är lite trickigare med standard mappning, 41-40 eller liknande känns det som men då pratar vi finlir med viktning också
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: XU Commander/Grand Touring 600 SDI/ETEC Variatorfunderi
Bytte rubrik på tråden då den utvecklats till en generell XU 600 SDI och XU 600 ETEC diskussion.
Intressant !
Den som inte testar har aldrig provat !
Intressant !
Den som inte testar har aldrig provat !
-
Jackal
- LynxTalk Member
Leser gjennom tråden nå og innser at jeg kanskje bør gjøre noe i sekundæren også
støtter deg absolutt i din siste kommentar; den som ikke våger, vinner ikke 
Skal kjøre inn en bestilling på nye deler(i allefall ny fjær, har HT ruller fra us liggende) til sekundær. Regner med at slitasjen er tilnærmet lik i S som i P?
Når det gjelder priser så kan man jo lure på hva scooterdeler egentlig er laget av..
Å kjøpe deler her(Norge eller Sverige) så må man legge igjen mye av fornuften hjemme før man drar kortet..
Ikke det - fikk problemer med en del til stereoen i bilen.. Bytte av komponent kostet 14000,- her hjemme. Samme komponent kostet 1500,- NOK fra US.. Var halvtimes jobb på verksted å bytte/programmere delen, så det sier vel sitt om fortjenesten! Fikk dog tak i brukt del(med 2 års garanti) for 990,- + frakt(her hjemme)....
Skal kjøre inn en bestilling på nye deler(i allefall ny fjær, har HT ruller fra us liggende) til sekundær. Regner med at slitasjen er tilnærmet lik i S som i P?
Når det gjelder priser så kan man jo lure på hva scooterdeler egentlig er laget av..
Å kjøpe deler her(Norge eller Sverige) så må man legge igjen mye av fornuften hjemme før man drar kortet..
Ikke det - fikk problemer med en del til stereoen i bilen.. Bytte av komponent kostet 14000,- her hjemme. Samme komponent kostet 1500,- NOK fra US.. Var halvtimes jobb på verksted å bytte/programmere delen, så det sier vel sitt om fortjenesten! Fikk dog tak i brukt del(med 2 års garanti) for 990,- + frakt(her hjemme)....
QRS rullarna slits en hel del behöver kollas var 1000 km och bytas var 3000 km, original har blivit lite bättre men Hi Torque håller längre.Jackal skrev:Skal kjøre inn en bestilling på nye deler(i allefall ny fjær, har HT ruller fra us liggende) til sekundær. Regner med at slitasjen er tilnærmet lik i S som i P?
Helt rätt, Ebay sparar mycket pengar, köpte kamera batteri samt ett objektiv häromdagen, pris härhemma +3000 SEk, Ebay totalt 570 med frakt och tullavgifter.
Repade dessutom centraldammsugaren idag, enligt ÅF omöjlig att dela och reparera utan nyköp för 3500 var rekomendationen !
Värmepistol, lite våld och en hängsäkring för 10 SEK löste problemet, nu är "kona" min nöjd igen och jag kan sätta 3490 SEK på skoterkontot då hon tror jag köpt ny dammsugare