Skillnad Rave 670 1993 och Rave 800 2001

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
lillalilja
LynxTalk Member
Skoter: Rave 670 1993

Skillnad Rave 670 1993 och Rave 800 2001

Inlägg av lillalilja »

Hallå.

Var ganska nyss och köpte mig en Rave 670 som är förlängd till 345.
Satt och slötittade lite på blocket och hittade dessa två som inte var speciellt mycket dyrare än en 670.
* http://www.blocket.se/vasternorrland/Ly ... m?ca=3&w=3
* http://www.blocket.se/vasternorrland/Ly ... m?ca=3&w=3

Funderade mest på om det är stor skillnad mellan dessa skotrar?
Min är ju ordentlig tung men istället är den rätt stryktålig.
Är det samma sak med en 800? Hur skiljer de sig i djupsnö?
Svårt att jämföra när min är bytt boggie på men jämför med en standard 670.

Jag var ute efter en crossover men en rave 800 är väl mest en ledskoter?
Man ska ju såklart inte titta på blocket efter att man har handlat,
har insett att jag var nog lite för ivrig när jag köpte min...
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec

Re: Skillnad Rave 670 1993 och Rave 800 2001

Inlägg av advmalmin »

Fungerar din 670 fint så kan du ha många roliga turer på den : )

(Börjar man jämföra så är rave 800:an 2 chassie-generationer nyare och lite bättre på allt..även i djupsnö)
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

advmalmin skrev:Fungerar din 670 fint så kan du ha många roliga turer på den : )

(Börjar man jämföra så är rave 800:an 2 chassie-generationer nyare och lite bättre på allt..även i djupsnö)
Jo det tror jag också :)
Tyvärr upptäckte jag ikväll att jag behöver byta kolvar,
samt en del annat pyssel som gör att det drar iväg ganska mycket med pengar man inte tänkt sig när man köpte den.

Är Serie-III motorer pålitliga ?
Tänkte då jag hört mycket om just det här med fettsmörjning,
vet inte riktigt vad man ska tro på av allt man hör...
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Användarens profilbild
advmalmin
LynxTalk Member
Skoter: Ski-doo 1200 4-tec

Inlägg av advmalmin »

Min tro är att man på en 800 bör mäta kolvarna var 400:e mil och då passa på att byta kolvringar om kolvarna är okej.
Fetta om veven vid samma mil eller fixa oljesmord vev. (gärna rikta veven också )
Byta tätningar, packboxar och allt sånt.
på 600 tror jag man kan köra lite längre innan renovering & 440 lite kortare.
Motorer och variator och stötdämpare mår som bäst om de underhålls och rengörns flitigt, sen kan de väl hända att andra motorer tål att fuska med underhållet några mil mer, men håller man efter dem så tycker jag de verkar fungera fint.
De finns säkert andra åsikter... : )
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Jag anser Rotax Serie III som mycket pålitliga motorer. Men man får gärna ta hand om dem.
Varmkörning är A & O, samma med "kallkörning" man behöver inte göra som Burandt Mfl; Rycka i snöret och släppa när det är helt urdraget, gasa iväg omgående och köra för fullt och sedan slå av skoter medan den rullar.

Jag försöker alltid låta skotern gå en halv hel minut eller så innan jag gasar iväg, trots att motorn är varm från början. Vid kall skoter låter jag den gå till kylaren blir varm, på en fläktkyld känner jag på fläktens utblås eller använder mig av "lagom" tid... När jag stannar låter jag motorn lugna sig- "kallkörning" eller vad man ska kalla det. Tror personligen det gör motorn glad, och jag själv har varit väldigt skonad från haverier. Så jag tror att ovanstående gör hela motorn, även vevaxel glad och lever längre.

Som advmalmin skriver så ska man ta hand om maskinen, men personligen tycker jag 5-600 mil bör vara rätt lagom på Serie III, med 500mil som riktlinje på 800:an. Jag tror inte att 800:an tål mycket mindre än 5-6 och 700:an, men jag tror den i regel används hårdare. Men lite mindre mil/ service får man på 800:an.
advmalmin skrev:Min tro är att man på en 800 bör mäta kolvarna var 400:e mil och då passa på att byta kolvringar om kolvarna är okej.
Fetta om veven vid samma mil eller fixa oljesmord vev. (gärna rikta veven också )
Byta tätningar, packboxar och allt sånt.
Sen att allt är så extremt lättarbetat på Lynx EVO-chassie, att lyfta ur motorn för service över sommaren bör inte vara några problem för de som är någorlunda händig, och kostanden förtotal motorservice innan haveri tycker jag man ska sätta i jämförelse med kostanden för sin bil, tobak osv.

EDIT: Glömde huvudfrågan.

Har du chansen/ råd, byt maskin. EVO:n är så mycket bättre på alla vis och du får mycket för pengarna i jämförelse med maskinen du har.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

Tack för svar, alltid intressant att veta vad andra har för åsikter & erfarenheter. Vad är egentligen fördelen med fettsmörjning? Tänkte eftersom Rotax inte gjorde såna på tidigare modeller, började med det ett tag och gick tillbaka igen?

RannerKing skrev:Jag anser Rotax Serie III som mycket pålitliga motorer. Men man får gärna ta hand om dem.
Varmkörning är A & O, samma med "kallkörning" man behöver inte göra som Burandt Mfl; Rycka i snöret och släppa när det är helt urdraget, gasa iväg omgående och köra för fullt och sedan slå av skoter medan den rullar.

Jag försöker alltid låta skotern gå en halv hel minut eller så innan jag gasar iväg, trots att motorn är varm från början. Vid kall skoter låter jag den gå till kylaren blir varm, på en fläktkyld känner jag på fläktens utblås eller använder mig av "lagom" tid... När jag stannar låter jag motorn lugna sig- "kallkörning" eller vad man ska kalla det. Tror personligen det gör motorn glad, och jag själv har varit väldigt skonad från haverier. Så jag tror att ovanstående gör hela motorn, även vevaxel glad och lever längre.

Som advmalmin skriver så ska man ta hand om maskinen, men personligen tycker jag 5-600 mil bör vara rätt lagom på Serie III, med 500mil som riktlinje på 800:an. Jag tror inte att 800:an tål mycket mindre än 5-6 och 700:an, men jag tror den i regel används hårdare. Men lite mindre mil/ service får man på 800:an.
Uppfattningen jag har fått är att man måste underhålla skotrar annars får man igen det senare, men en med fettad vev är det ännu noggrannare med och dyrare om man inte gör det enligt givet intervall.

Själv brukar jag dra igång skotern, låta stå någon minut (beroende på ttemperatur), gå runt och lyfta skidor/matta och sedan köra iväg lugnt då man ofta har en bit transportväg när man åker från gården så passar det bra att lunka iväg i 20-30 km/h och låta den bli varm, som en bil.
RannerKing skrev:

Sen att allt är så extremt lättarbetat på Lynx EVO-chassie, att lyfta ur motorn för service över sommaren bör inte vara några problem för de som är någorlunda händig, och kostanden förtotal motorservice innan haveri tycker jag man ska sätta i jämförelse med kostanden för sin bil, tobak osv.
Vad är kostnaden för jobbet på firma i runda slängar?
RannerKing skrev: EDIT: Glömde huvudfrågan.

Har du chansen/ råd, byt maskin. EVO:n är så mycket bättre på alla vis och du får mycket för pengarna i jämförelse med maskinen du har.
Blir inte den här säsongen, har knappt hunnit köra något men man vet inte vad som händer nästa vinter;)
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

lillalilja skrev: ...Jag var egentligen ute efter en Crossover maskin...
En mycket bra maskin som idag ligger billigt är:
* 2003 , Lynx Ranger Mountain-800H.O.
* 2004 , Lynx Ranger Mountain-800H.O.
* 2005 , Lynx Adventure-800H.O.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
lillalilja
LynxTalk Member

Inlägg av lillalilja »

2stroke skrev:
lillalilja skrev: ...Jag var egentligen ute efter en Crossover maskin...
En mycket bra maskin som idag ligger billigt är:
* 2003 , Lynx Ranger Mountain-800H.O.
* 2004 , Lynx Ranger Mountain-800H.O.
* 2005 , Lynx Adventure-800H.O.
Verkar vara intressanta tips!
Jag kommer förmodligen ha kvar min tills jag har råd att köpa en maskin i den här prisklassen.
Är Adventure nästa generations Ranger Mountain?
Något speciellt som gör att du listar just dessa årsmodeller?
Skriv svar