rem temperatur

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
micke.p
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 800

rem temperatur

Inlägg av micke.p »

Någon som vet vilka temperaturer BRP remarna 383, 377 och 391
är klassade för?
Har läst någonstans men kommer inte ihåg vart
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: rem temperatur

Inlägg av Lynxfun »

Antar att du läst något utdrag från DJ

https://www.ibackshift.com/article/belt ... #belt_temp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
micke.p
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 800

Inlägg av micke.p »

Tackar tackar
men jag har sett någon jämförelse mellan 377 och 391 där 383 har varit med i diskussionen
lillalilja
LynxTalk Member
Skoter: Rave 670 1993

Inlägg av lillalilja »

Finns det något riktmärke vad som är "arbetstemp" för en rem ?
Om man på något vis kan se att allt står rätt till med variatorerna genom att kontrollera temperaturen ?
Titta gärna in i min projekttråd där jag stoppar en 670 i ett Rev-chassie http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic. ... 772#p23772
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

lillalilja skrev:Finns det något riktmärke vad som är "arbetstemp" för en rem ?
Om man på något vis kan se att allt står rätt till med variatorerna genom att kontrollera temperaturen ?
Någon exakt temperatur på själva remmen finns inte.
Själva variatorerna ska dock hålla sig så kalla som möjligt.
---> detta är tecken på minsta möjliga remslir vilket ökar effekten ner i mattan samt sparar remmen.
Ett bra riktmärke är att det ska gå att ta i variator skivorna med bara fingrar utan att bränna sig ;)
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Inlägg av Lynxfun »

lillalilja skrev:Finns det något riktmärke vad som är "arbetstemp" för en rem ?
Jag ska kunna köra hårt under längre tid dvs djupt och tungt i 30-60 minuter på 6000-7500 rpm och bra trackspeed, stanna öppna och kunna ta skaka hand med remmen 7,4 sek, lägga handflatan på variatorskivorna 3 sek utan att rycka undan.

Då vet jag att det finns sparat för 2 min på full throttle med hög trackspeed /low groundspeed, sedan måste man vara medveten om att backa av och låta grejorna svalna, remmar för 2 k är morot nog.

Har en sträcka i stugan för performance test, skuggsida av kraftledning och alltid 2 m snö i 13 km, perfekt 3-4 veckan i April då snön är tung och blöt!

Inga maskiner i originalsetup klarar denna sträcka mer än 1 kanske 3-4 km, sedan är det remtrassel ja jag håller tills remmen smäller, backar av strax innan för att undvika övervarv , kör originalremmar 197, senare år 383 och även för hårdare saker 377 .
Har inte testat 391, den gröna tonen på remsidorna hämtat från bröstdekolletaget på en med heder åldrad "Tetrao urogallus" ser dock lockande ut för hårkorset.
Kommer inte att testa Gates Niak. ;)

ST 600s med mod variatorsetup klarar den okej, får hålla tillbaka lite på slutet.

59 Yetis mod variatorsetup 3 km, svårt att hålla trackspeed.

Commander 600 SDI Mod variatorsetup 6 km, med 377 rem 13 km dvs fullt ut.

Commander 600 Etec Mod variatorsetup 3 km, 377 9 km
Etec är trickiga att få till med trackspeed över hela registret, dessutom backar ECU tillbaka den lilla kretinen.

Visst, har inte mätt temp, snöfuktighet osv så inga validerade värden mer än för mig själv men rätt lika förhållanden över 10 talet år.

Just det,
Xtrim 600 Etec 2010 383 rem 500 meter mod setup 1500 meter, 377 rem 3 km följt av en härlig bastudiskussion om bredband versus smalband.

Vad menar jag, jo man måste testa testa testa för att veta var gränsen går för ens körstil och bruk av maskinen, sedan backar man av strax innan för att spara den där 2 k remmen.

Fortsätter man så hjälper det då inte att ropa garanti garanti eller andra moderna sociala yttringar vi ser ibland i min värld.

Sedan kan det finnas rent tekniska orsaker till remhaveri, varmgång etc, där är det självklart att ÅF/GA ska hantera ärenden proffsigt.
Skriv svar