Hej!
Jag har ett hål i min främre kylare på min RE-800 ( 2010 )
och undrar om det är ngn som vet hur man demonterar den på bästa sätt ?
Den sitter i fyra nitar i underkant och fyra i överkant.
Men de sitter även ngn slang fast den kommer in från motorrummet.
RE-800 ( 2010 ) Hur få lös främre kylare... ?
Precis som med det motsatta könet, ju mer du klär av ju mer inspiration får du så jobbet går mer friktionsfritt
-Töm kylssystemet
-Demontera luftburk och "throttlehusclustret"
-Borra bort nitarna alternativt hugg med huggmejsel eller slipa ned dem
-Ta bort slangklammer och slang, kan vara något mer ivägen också men det ser du
-Plocka lös kylaren
Återmontering bakvänt, nita eller bulta från insidan så går det lättare nästa gång
Som du förstått av inledningen blir det ännu enklare om du demonterar drivaxeln så du kan dra bandet bakåt samt givetvis att du demonterar ännu mer i motorutrymmet, beror på hur mycket man vill svära......
Dokumentera efterhand är det lättare vid återmontering, dessutom kanske några bilder på jobbet att posta här!
-Töm kylssystemet
-Demontera luftburk och "throttlehusclustret"
-Borra bort nitarna alternativt hugg med huggmejsel eller slipa ned dem
-Ta bort slangklammer och slang, kan vara något mer ivägen också men det ser du
-Plocka lös kylaren
Återmontering bakvänt, nita eller bulta från insidan så går det lättare nästa gång
Som du förstått av inledningen blir det ännu enklare om du demonterar drivaxeln så du kan dra bandet bakåt samt givetvis att du demonterar ännu mer i motorutrymmet, beror på hur mycket man vill svära......
Dokumentera efterhand är det lättare vid återmontering, dessutom kanske några bilder på jobbet att posta här!
Re: RE-800 ( 2010 ) Hur få lös främre kylare... ?
Tack för beskrivningen Lynxfun.
Dock så märkte jag att ja inte riktigt hade tid att göra det själv så fick bli att lämna in hos ÅF.
Dock så märkte jag att ja inte riktigt hade tid att göra det själv så fick bli att lämna in hos ÅF.
Nu blir jag besviken
Nåväl, förhandla fast pris eller betala max för 1,5-2 h arbete
-
Setra415
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 800 3700 (2014), 800 REX (2009)
Lynxfun skrev:Nu blir jag besviken![]()
En liten fråga bara i all välmening.
Har du själv bytt kylaren någon gång?
Ja, både äldre tiders tunnelkylare som satt i bl a ST 600 samt frontkylare på en Xtrim i modernt chassi, har en hyfsad uppskattning att det med hemmaverktyg är lite besvärligt och tar en kväll och en natt med några svordomar och avskavda knogar.Setra415 skrev: En liten fråga bara i all välmening.
Har du själv bytt kylaren någon gång?
Har hopp om att slippa göra detta igen då jag tror att bekantsskapskretsen alla har erfoderliga förstärkningar och heltäckande bukskydd, blir billigare i längden för dem då mitt pris är en ädel malt på 18 år eller äldre
För en rutinerad märkesmek som gjort det förr går det snabbare, därav anmärkningen om att förhandla pris då jag vet att ibland faktureras det samma arbetstid mot kund som mot försäkringsbolag, det betalar då inte jag utan lärlingar får de fostra på egen bekostnad.
Besvikelsen? Det skulle vart bra med några bilder och text till "How To" till någon annans nytta i framtiden, ofta är man själv tyvärr som många andra och glömmer/vill inte ta i kameran med skitiga händer mitt i skruvningen.