vågar jag köpa en 49:a?

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
eing9911
LynxTalk Member
Skoter: Forest Fox

vågar jag köpa en 49:a?

Inlägg av eing9911 »

Som sagt. Vågar man köpa en sån? Hag har en Forest Fox nu men skulle vilja ha en maskin som går lika bra i skogen som den men även är bekväm att åka längre turer efter led och då verkar 49:an som en vettig maskin.

Jag har förstått att de inte fungerar lika bra i skogen som foxen men det kan jag kanske leva med men det verkar finnas en del andra tillkortakommanden. Typ skumma elfel etc. Är det ett 49 problem eller ett e-tec 600 problem?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: vågar jag köpa en 49:a?

Inlägg av Lynxfun »

Nog vågar du köpa någon av de nyare modellerna, de allra flesta maskinerna fungerar bra, ibland kan man uppleva att diverse problem är stora om man söker/gräver i olika forum eller lyssnar på djungeltrumman (märkeskonkurrensdrivet bastusnack :lol: ) men egentligen rör de ett fåtal maskiner.

Helt ärligt då segmenteringen inom BRP inte tillhandahåller en lång Lynx smalbandare med LTS fjädring :S
Vill du komma nära foxen som skogsvandrare så är den gula systern Tundra 600 Etec eller 600 ACE inget dåligt val med LTS fjädring, avser du köra längre och hårdare samt åka bekvämare är en 49 ett bra val om du inte ständigt kör i a-arms krökande terräng.
SS440-80
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec

Inlägg av SS440-80 »

Jag är då väldigt nöjd med min 49:a som är en 2012. Köpte den ny och blir det bara snö så ska jag njuta av skogsluffning med den för tredje vintern nu....
Den flyter inte uppepå som en Fox, men den är hur bra som helst att fisa omkring med i skogen ändå. Tar mig fram mycket smidigare än kompisens Assault i skogen (med den smala framvagnen som alla vill ha Boondockern), kan åka fortare än honom på led och på sjö. Nu har min inga krängningshämmare vilka jag faktiskt kan sakna när det blir körning längre sträckor på led. Har även de lägre kammarna på 39mm, men jag vet inte om jag skulle vilja ha 51mm som sitter på 2013 och 2014 (de har även krängningshämmare)

Etec-motorn är suverän som alla vet. Det är den enkla displayen utan höjdmätare etc etc och inte heller elektronisk styrning av handtagsvärmare. Så några elfel känner jag inte till.
Bästa utrustningen på skotern är kylfläkten! Har aldrig fått temperaturen att bli hög.
Rutan är härligt gubbigt hög, men vill man ha sportfaktor så är det bara att sätta på en låg ruta istället.

Enda som jag tycker är lite tokigt är att variatorbestyckningen inte matchar drevningen utan man måste ha primärvariatorn i clicker #1 och ändå så vill den övervarva lite när det går lätt.

Jag har inte provat Tundran, men de som kört den tycker att den är väldigt tippig vilket Rangern inte är trots att den är mycket mjuk i framvagnen (min iallafall)

Samanfattat: Jag är supernöjd med min!
eing9911
LynxTalk Member
Skoter: Forest Fox

Inlägg av eing9911 »

Det låter ju positivt.

Angående elfel så verkar en del ha råkat ut för diverse fel. Grannen är inne på sin 3e commander och den förra han hade (SDI) började brinna mitt uppe på fjället i kablaget. Det blev ett garantiärende och i samma veva bytta han till en ny commander (-12:a). Hans gamla blev nog aldrig sig lik igen då den fick stå på verkstad länge.

Problemet med sånna här forum är att man får bara höra talas om de exemplar som inte funkar vilket kan ge en lite skev bild av verkligheten.
tmskier76
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 39 800 -14

Inlägg av tmskier76 »

Har hunnit köra 70 mil med min 49:a -13, har tidigare ägt en Scandic 440 och Ranger 550 -09.
Velade en hel del innan jag köpte den, ville ha en maskin som var smidig som 550:n, klättrade som en riktig lössnömaskin och kunde dra en hyfsat lastad släde. Vet inte om det var realistiska förväntningar, men det får godkänt i betyg. Den är hyfsat smidig i skog och backe efter att jag kopplade ur krängarn och jag har kunnat dra sladd med den. Lössnöegenskaperna är jag fundersam över, visst det skottar på bra i uppförsbackarna, men polarna som står bredvid och tittar tycker att det verkar som att boggin inte verkar kunna "klättra upp" på snön. Funderar på om jag ska byta ut den mot en Tundra xtreme eller boonbocker och sänka kraven på de praktiska egenskaperna.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Tyvärr är det då att PPS:en har svårt att ta sig upp på snön.

PPS DS bör vara lite bättre, men skillnaden måste du försöka känna själv genom provkörning.

Tundran är nog tyvärr inte ett så bra val för dig, vad det låter som.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

tmskier76 skrev:Lössnöegenskaperna är jag fundersam över,
visst det skottar på bra i uppförsbackarna,
men polarna som står bredvid och tittar tycker att det verkar som att boggin inte verkar kunna "klättra upp" på snön.
PPS boggin är utveckald på och för Crossbanorna och det är där i knölarna/pucklarna den hör hemma ( bästa på marknaden ).
PPS boggin oavsett version är inte en lössnö/djupsnö/ospårat boggi,
har aldrig varit det och kommer aldrig att bli det.

En riktigt bra lössnö/djupsnö/ospårat boggi skall ha en mycket flack attackvinkel samt allra helst även en ordentlig buk
( vilket i princip alla maskiner i dag tyvärr saknar )
som så att säga för-packar snön före den träffar mattan.

Breda ( 8"-10" ) skidor hjälper också upp djupsnöegenskaperna något otroligt vilket alldeles
för få ägare verkar ha upptäckt konstigt nog. :think:

:lovelynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Alla vet sedan "lappbelagen" kom på marknaden att breda skidor hjälper fronten upp över snön. Men i alla lägen är breda skidor inte att föredra. En lagom bred skida är bäst. Man ska kunna stanna, trycka ner en skida med kroppsvikt och ändra riktning i en djup sväng. Med en 20-25cm bred skida blir det lite tungjobbat.

Håller upp fronten gör dom, men med avkall på smidighet.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Skriv svar