Boondocker-600 ( 2014 ) Moment på skruvarna i boggien... ?
-
Chris
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3900DS, 800 , 2016
Boondocker-600 ( 2014 ) Moment på skruvarna i boggien... ?
Är det någon som sitter inne på en bild med alla moment på skruvarna i boggien.
Även om min maskin är en 2014 så gissar jag på att dessa data varit lika på äldre modeller också.
Även om min maskin är en 2014 så gissar jag på att dessa data varit lika på äldre modeller också.
- Stoft
- Crew Member

- Skoter: Boondocker 3900 850 -18
- Kontakt:
Re: Moment på skruvarna i boggien?
Generellt så är det bara att dra bultarna till dess spec:
M8 8,8 - 24Nm
M10 8,8 - 47Nm
M12 8,8 - 81Nm
M8 8,8 - 24Nm
M10 8,8 - 47Nm
M12 8,8 - 81Nm
- mackE
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 3700 800 -14
Jag brukar även lägga på Loctite 243 på alla skruvar i boggie och framvagn,
är väl lite som hängslen och livrem men jag har faktiskt varit med om att boggien lossnat under körning.
(Den gången var det inte jag som skruvat med den och det var inte heller på en Lynx.)
är väl lite som hängslen och livrem men jag har faktiskt varit med om att boggien lossnat under körning.
(Den gången var det inte jag som skruvat med den och det var inte heller på en Lynx.)
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Att montera en liten klick "BLÅ" Loctite ( Loctite-243 ) på skruvarna i boggin är en bra idé.mackE skrev:Jag brukar även lägga på Loctite 243 på alla skruvar i boggie och framvagn,
Den gången var det inte jag som skruvat med den och det var inte heller på en Lynx.
Polaris & Arctic Cat som använder sig utav UNC gäng
brukar ha ganska stora problem med att bultarna gängar upp sig och skadar ingående delar i boggin.
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
Chris
- LynxTalk Member
Loctite använder jag alltid på boggieskruvar
-
Chris
- LynxTalk Member
Re: Boondocker-600 ( 2014 ) Moment på skruvarna i boggien...
Ingen som sitter inne med data på detta? Eftersom det nu har varit problem med att skruvarna till vändaxeln skruvats upp sig så skulle jag ju gärna vilja få alla moment rätt i boggien 
Har inga unika data för PPS, har alltid dragit "det man törs" i boggien för M10 och uppåt samt med 2-3 fingrars för de klenare kompletterat med loctite medium
Naturligtvis med ett öga på att rörliga delar förblir rörliga.
Som stöd vid brukar jag använda de generella momenten, värdena för 8.8 bult är förvillande lika det Doo nyttjar, har motkollat i Lynxmanual 2012 hos min ÅF ett par år sedan och den allmänna stämde bra där också!
Naturligtvis med ett öga på att rörliga delar förblir rörliga.
Som stöd vid brukar jag använda de generella momenten, värdena för 8.8 bult är förvillande lika det Doo nyttjar, har motkollat i Lynxmanual 2012 hos min ÅF ett par år sedan och den allmänna stämde bra där också!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Chris
- LynxTalk Member
Kör du med det även på dom skruvar som håller boggiehjulen på dom "små" alufästena?
Ja, ungefär .. draget med u-ring och 2 fingrar ! .
Har för mig att boken säger 14 Nm så för t ex M6 blir det lite dragning mot 10.9 bult värde vilket jag brukar montera om jag kommit ihåg att köpa.
Missförstå mig rätt angående 2-3 fingrar dvs jag anser att det är viktigt att dra boggiekomponenterna så jag vet att de sitter fast då det är "inge kul" när en axel eller liknande släppt på fjället och endast fjällbjörkar finns som reservdel.
Har för mig att boken säger 14 Nm så för t ex M6 blir det lite dragning mot 10.9 bult värde vilket jag brukar montera om jag kommit ihåg att köpa.
Missförstå mig rätt angående 2-3 fingrar dvs jag anser att det är viktigt att dra boggiekomponenterna så jag vet att de sitter fast då det är "inge kul" när en axel eller liknande släppt på fjället och endast fjällbjörkar finns som reservdel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.