Hej och hå!
Det här är en modell av Plywoodkälke som jag tänkte bygga innan jag fick tag i en glasfiberpulka.
Har med andra ord ej gjort verklighet av
skissen men den bör fungera mycket bra till det den är tänkt att göra. Tanken var att göra ett riktigt bra underrede och sedan bygga denna av "vanlig" plywood men i klass B limmade WBP. (Så heter det i Sverige, JAG kallar det Klass 1 plywood.) Som vanligt ska det vara låg vikt men hålla bra så den egentliga botten är i verkligheten botten som finns i kälken.
Enkel tätningslist fixar resten:
Exempel:
https://webshop.ahlsell.com/vivp/catalo ... SE_100.pdf
Konstruktionen i sig håller väl ihop även om man vill lyfta av den och ställa den åt sidan.
Hur som helst.
Tanken var att göra en låda till mig själv för att kunna köra kläderna, maten (drycker?) och familj och så vidare utan att behöva mer än en kälke. Personligen har jag åkt Nilapulkor av ett par generationer, men jag känner mig absolut inte trygg i en. Där jag kör till stugan så kör jag troligen 90% efter älven som är en väldigt bra transportled. Har just där aldrig suttit i en pulka men i en Nila och liknande kan jag inte sitta i utan att tänka på vad som kan hända om man går igenom isen. Än mindre hade jag satt familjen i den pulkan.
Så... Öppen upptill men med vindruta för persontransport, och helt stängd för torr transport av matvaror, men med plats för bränsledunkar som ska vara på avstånd från maten när jag själv kör.
Nu till en, återigen snabb skiss, till funktionen. Vindrutan fäller man fram när man ska använda den som packkälke. Sitsen med ryggstöd fäller man ut om man ska transportera personer (Finns plats för bensindunkar). Vid sits och ryggstöd finns gångjärn. Vid endast packning fäller man ihop sätet och då stänger man lastutrymmet (efter röd linje) Och får plats med en massa oömma varor bakom lådan. Bränsle och så vidare. Modellen hade varit perfekt om man kunde öppna en lucka framtill. Den får man sätta dit om man vill, jag skippar den av den enkla anledningen att den aldrig hade gått att öppna. Snö sätter stopp under vintern och den är svår att få tät under vårföret med vatten. Men det beror på använding och körsätt.
Mer utförlig ritning kan jag göra på förfrågan...