Bygga packkälke.

Prata om allt mellan himmel och jord.
plutten
LynxTalk Member
Skoter: cobra touring,x-trim 550,arctic pantera

Bygga packkälke.

Inlägg av plutten »

Nån som byggt en bra och fungerande packkälke? och som har en ritning till densamma. Hade tänkt att bygga mig en egen :please:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: Bygga packkälke.

Inlägg av RannerKing »

Drog ihop en snabb skiss/ ritning på min packkälke med mått. Tycker det är bra storlek på den
och den väger inte alls mycket. Sen är den lätt att bygga och byggd för att hålla. Oftast när kälkar
av all dess slag går sönder så är det någon del av fjädringen som är boven i dramat. Därav saknar
min kälke fjädring.

Det går att bygga stadig fjädring, men då ska man hitta dämpare och fjäder som är kraftigt byggd
men fungerar trots kälkens låga vikt. Sen är den byggd med en enda stor sarg för att jag inte
gillar Gofort, Nila och alla andra modeller som använder Scanbackar eller låda som gör att man
blir "låst". Då tycker jag att det är bättre att göra en lös låda som man kan ta bort om man vill.

På skissen ser du hur det hade kunnat se ut om man gör skidorna i slitplast. Typ som http://www.gofort.se/default.asp?ID=124&menu_item=124
Som U profilen som du fäster på själva plasten fungerar det att använda pendelskena med
E-nummer: 1121512. Se bilden nedan. Då behövs en liten klack som skenan kan glida efter.
Det är den jag ritade in på vänstra benet. Hade dock sett lite annorlunda ut i verkligheten, men
du förstår nog.
Bild

Annars fungerar det bra med vanliga skidor, som jag har på min kälke. Viktigt att montera
gummikuddar som begränsar rörelsen, likadant som det är på skotrar. Annars börjar kälken
lätt hoppa bakom skoter.

Totala höjden från överdelen av ramen till benen slut på min kälke och på skissen är ca. 400mm.
Fungerar bra att dra efter Boondockern trots att draget är lågt. Vid stillastående ser det lite lustigt
ut, men när man kör är skoterns fjädring sällan i toppläge. Vill man ha draget högre så är det bara
att vinkla upp det lite. Går ju även att göra hela kälken högre men då får man även högre tyngdpunkt.

Titta på: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=92

Material för ram: 20x20x2mm
Material för ben: 40x40x3mm

Bild
Bild
Bild
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
plutten
LynxTalk Member
Skoter: cobra touring,x-trim 550,arctic pantera

Inlägg av plutten »

:applåd: Tackar och bockar, ser mycket bra ut och som du säger är det nog överkurs med dämpare både som extra vikt och hållbarhet. Den bygger jag och sen får det bli många sköna mil till vintern.
Inkko
LynxTalk Member
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2

Inlägg av Inkko »

Så här gjorde jag min fjädring och funkar kanon...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
BLI!
LynxTalk Member
Skoter: 59 yeti 600 ACE

Inlägg av BLI! »

Min lever i beste velgående.
http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=46&t=126

Dempingen fungere ok med gjevlig smøring.

Sku eg forbedre den ville eg ha gått for noe rustfritt materiale til demp delen.
Og forsterka draget.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Inlägg av 2stroke »

// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Låst