Dumma funderingar, liten bilmotor i snöskoter

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Baikal
LynxTalk Member
Skoter: 440 racing

Dumma funderingar, liten bilmotor i snöskoter

Inlägg av Baikal »

Dumma ideer :blush:
Skulle få en Suzuki Alto med en liten smidig 3cyl 900cc motor av polarn, genast kom en knippe ideer på vad som skulle göras av den.... Har hittar ett "Rullande" Polargris :roll: Rxl chassi för en billig peng. Tror expertisen att det går att trolla ihop nåt användbart av detta?? Är väl mest en kul grej, men tänkte väl försöka få ihop nåt hyggligt användbart å udda att åka med när polarna tar ut sin Äckelbon o dylikt. Bränsle ekonomi å driftsäkerhet kommer lågt före prestanda.
Finns det några möjligheter att få ihop nåt eller skall man dra Alton till skroten å glömma alltihop?
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Dumma funderingar, liten bilmotor i snöskoter

Inlägg av simon »

Det är väl någonting liknande som sitter i vissa av bearcat-maskinerna tror jag.
Användarens profilbild
Jaakola
LynxTalk Member
Skoter: BD 3700 RE 800 -15

Inlägg av Jaakola »

Min morbror slängde i en gammal saab motor i en skoter får många årsen. Inget vackert bygge men den gick
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Inlägg av RannerKing »

Det är fullt möjligt, bara du har ordentligt med kunskap, verktyg, tid.

Första bekymret du stöter på är väl PTO, som är helt fel.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
Baikal
LynxTalk Member
Skoter: 440 racing

Inlägg av Baikal »

Att maskiner till lämplig kona till variatorn är inget problem eller resten av motor installationen. Det är hur jag skall lyckas få till variator bestyckning samt hur bra den kan bli som bekymrar mig
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

Det är väl bara att snegla på t.ex AC Bearcat och se, alt någon av Rotax V800-1000 maskiner, Dom borde ju ha variatorkalibreringar som ligger rätt nära det du behöver.
Munken
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 800 -11

Inlägg av Munken »

Suzukis 660-motor som sitter i Arcticarna är en bilmotor i grunden (från Suzukis olika "Kei-car" modeller som säljs i Japan). Så det är mycket möjligt att Altomotorn är ganska lika 660in i uppbyggnad. Helt klart värt ett försök iaf :)
Skriv svar