ska köpa någon av dessa skotrar som jag nämt i rubriken!
Lynxen har gått 800 mil
Yamahan 1000 mil
inga motor och variator delar är bytta på någon av dom.
Lynx 38 mm matta ny
Yamaha 32 mm matta ny.
Är ute efter driftsäkerhet i kombination med att man skall kunna svänga av leden och ta en tur i snön.
Skriv gärna mycke info än inget!!!
mvh
Lynx Enduro 700 sp -01 eller Yamaha srx 700 -99? snabba svar!
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: Lynx Enduro 700 sp -01 eller Yamaha srx 700 -99? snabba svar!
Spontant känns det som att Lynxen är den dom är mest mångsidig och roligast av dom att köra.
Yamahan är väl riktigt bra på led, men som jag förstått av andra ägare inget man leker i snö med.
Vad jag vet är väl även Yamahan mer driftsäker, vad nu det hjälper om den inte är rolig.
Körde någon Yamaha med 700 trippel för ett gäng år sedan. Tycker den var riktigt seg, men gick bra när man fick upp varvtalen. Kändes inte busig direkt.
44mm matta, liten nerdrevning och fixade variatorer så är Lynxen extremt kul. Och tar sig fram bra i lössnö för att vara en kortbandare. Kör man till större delen led så är nog 38mm, som redan sitter på att föredra.
Oavsett vilken skoter du väljer hade jag personligen plockat isär motorn, variatorer och kedjehus för översyn.
Yamahan är väl riktigt bra på led, men som jag förstått av andra ägare inget man leker i snö med.
Vad jag vet är väl även Yamahan mer driftsäker, vad nu det hjälper om den inte är rolig.
Körde någon Yamaha med 700 trippel för ett gäng år sedan. Tycker den var riktigt seg, men gick bra när man fick upp varvtalen. Kändes inte busig direkt.
44mm matta, liten nerdrevning och fixade variatorer så är Lynxen extremt kul. Och tar sig fram bra i lössnö för att vara en kortbandare. Kör man till större delen led så är nog 38mm, som redan sitter på att föredra.
Oavsett vilken skoter du väljer hade jag personligen plockat isär motorn, variatorer och kedjehus för översyn.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
okej de som jag är orolig över är lynx jäkla kolvbyten å vevaxlar som man läser om hela tiden. är yamahan mer underhållsfri/driftsäker om du förstår vad jag menar?
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Kolvarna i min gamla Enduro 700 - 01 har passerat 1000mil för länge sedan. Lika så veven och lagren.
Tar man inte hand om prylarna och ger dom den bränsle dom vill ha så går saker sönder.
Vevlagren är fettade och bör servas.
Vad jag vet håller Yamahans motor riktigt bra. Men som sagt är den inte så underhållande när man kör.
Större delen av min skoteråkning handlar om att ha kul, så därför går Yamman bort på en gång.
Tar man inte hand om prylarna och ger dom den bränsle dom vill ha så går saker sönder.
Vevlagren är fettade och bör servas.
Vad jag vet håller Yamahans motor riktigt bra. Men som sagt är den inte så underhållande när man kör.
Större delen av min skoteråkning handlar om att ha kul, så därför går Yamman bort på en gång.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
Kompisens åkte SRX och åker SXViper, på båda har statorn lämna it, bra drag å underbart ljud(med pipor). Men blir d lite lössnö så är min Lynx den självklara vinnaren...
- advmalmin
- LynxTalk Member
- Skoter: Ski-doo 1200 4-tec
Min åsikt är att Yamahan är "en rolig gokart" på led. Inte lika bra fjädring eller snögångare.
Kolla upp renoveringskostnader för dem båda, är lur på att motorn "kostar betydligt mer" att fräscha upp.
Renovera stötdämpare bör ingå i budgeten också, har de gått 3 säsoner eller mer är de värt besväret.
Kolla upp renoveringskostnader för dem båda, är lur på att motorn "kostar betydligt mer" att fräscha upp.
Renovera stötdämpare bör ingå i budgeten också, har de gått 3 säsoner eller mer är de värt besväret.
-
korkenmefjomp
- LynxTalk Member
- Skoter: RE 3700 -22, Rave 800 -05
Frollan, såklart alla vi här på lynx forumet råder dig att köpa lynx, bara lynxnördar här 
Om jag vore du så skulle ja ställa frågan på typ snowmobile.se, deras forum (där tror ja dom har alla märken på ett forum).
Om jag vore du så skulle ja ställa frågan på typ snowmobile.se, deras forum (där tror ja dom har alla märken på ett forum).
Mvh Emil