Många har problem med att remmarna oförklarligt går sönder på sina REX ( XP ) maskiner.
BRP har tagit fram några mer eller mindre panik artade lösningar samt att man haft problem med att få sekundärvariatorerna monterade med rätt sidoförskjutning direkt ifrån fabrik.
Men, ...här har ni den egentliga orsaken till att variator funktionen inte är konstant samt varför remmarna smäller oförklarligt :
http://www.youtube.com/watch?v=BTRe0OXjbJ4
http://www.youtube.com/watch?v=OQ9eI7mEmxw&NR=1
Problemet är dels att variator axel tornet flexar samt att motoruphängningen helt enkelt är för mjuk och/eller att chassit helt enkelt inte är nog stark i vridande aspekter vilket får C-C avståndet att konstant ändra sig !
2stroke
.
Varför håller inte remmarna i REX ( XP )... ?
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Varför håller inte remmarna i REX ( XP )... ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
- 2stroke
- Crew Member

- Kontakt:
Re: Varför håller inte remmarna i REX ( XP )... ?
"Saxat" ur BRP's racing handbook apropå den nya variator remmen för 800 modellerna !!
" p/n 417 300 391 is now standard on and recommended for all 800 models listed used at or near sea level.
It has excellent wear characteristics and extended life in the correct applications.
This belt uses the identical PBO compressive compound and tensile strength cords as the 417 300 377 with a special high temperature coating on the chords to reduce cord pop out.
Not recommended for Summit applications or at high altitude as it may cause shift RPM variations in extreme conditions. "
2stroke
.
" p/n 417 300 391 is now standard on and recommended for all 800 models listed used at or near sea level.
It has excellent wear characteristics and extended life in the correct applications.
This belt uses the identical PBO compressive compound and tensile strength cords as the 417 300 377 with a special high temperature coating on the chords to reduce cord pop out.
Not recommended for Summit applications or at high altitude as it may cause shift RPM variations in extreme conditions. "
2stroke
.
// 2stroke
- 2stroke
- Crew Member

- Kontakt:
Kanske detta vore något för BRP att ta efter och ta fram något liknande att modda/eftermontera på
REX / XP / XU chassit så att remmarna håller !?!?

.
REX / XP / XU chassit så att remmarna håller !?!?

.
// 2stroke
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Variatorflexet är en stor del av problemet.
Men även remtemperaturen påverkar.
Någon av variatorerna slirar (Verkar vara primären) vilket höjer remtemperaturen tills remmen bokstavligen sprängs i bitar.
Detta tyder väl på för klen primär och hård sekundär?
Jag är rätt säker på att det är där man hittar felet.
Skit i att byta drev etc.
Kolla först på variatorernas fjädrar.
Kanske ska man börja titta bakåt och se varför äldre Rotax 800 Twin och Rotax 800 trippel inte tog så mycket rem ?
( 140 respektive 155hk )
Hur kan gamla Lynx Ranger Mountain-800 ( 2003-2004 ) med 140hk,
högkammsmatta, och drevning för en lakeracer klara sig utan remsprängningar ?
Det jag tycker är konstigt är att ingen recenserat hur det fungerar med ett V-kitt från cudney eller någon annan.
Köper inte folk variatorkitt till nyare skotrar utan bränner pengarna på momentstag och att hitta rätt rem?
Men även remtemperaturen påverkar.
Någon av variatorerna slirar (Verkar vara primären) vilket höjer remtemperaturen tills remmen bokstavligen sprängs i bitar.
Detta tyder väl på för klen primär och hård sekundär?
Jag är rätt säker på att det är där man hittar felet.
Skit i att byta drev etc.
Kolla först på variatorernas fjädrar.
Kanske ska man börja titta bakåt och se varför äldre Rotax 800 Twin och Rotax 800 trippel inte tog så mycket rem ?
( 140 respektive 155hk )
högkammsmatta, och drevning för en lakeracer klara sig utan remsprängningar ?
Det jag tycker är konstigt är att ingen recenserat hur det fungerar med ett V-kitt från cudney eller någon annan.
Köper inte folk variatorkitt till nyare skotrar utan bränner pengarna på momentstag och att hitta rätt rem?
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
-
ChristopherBrink
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 39a 800 -13, 14 påväg.
Hej,
Jag undrar hur länge ni brukar köra in remmarna innan ni känner att dom är klar för strid ?
Jag kör själv med 377 remmen.
Jag undrar hur länge ni brukar köra in remmarna innan ni känner att dom är klar för strid ?
Jag kör själv med 377 remmen.
Whaaaap Whaaaaap!
- Man ska tukta na som om det vore för sista gången, then it´s FUN!
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
377 är väldigt beroende av en bra inkörning (inte fortare än 60-70 km/h typ)
brukar köra in mina minst 5 mil och då kör jag väldigt lungt, det har gett bra resultat för mig
A och O är att också alltid varmköra remmen innan man börjar gasa på ordentligt,
speciellt 377 då den har väldigt hård gummiblandning.
brukar köra in mina minst 5 mil och då kör jag väldigt lungt, det har gett bra resultat för mig
A och O är att också alltid varmköra remmen innan man börjar gasa på ordentligt,
speciellt 377 då den har väldigt hård gummiblandning.
Senast redigerad av Meanis den 7 december 2011, 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
-
ChristopherBrink
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker 39a 800 -13, 14 påväg.
tack för svar !
Whaaaap Whaaaaap!