Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Annan Helix... ?
-
Inkko
- LynxTalk Member
- Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2
Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Annan Helix... ?
Är det nån som provat byta helix på Commander-600 ?
och isåfall till vilken..
och isåfall till vilken..
Re: Commander 600 e-tec ,nån som provat byta Helix
Har testat med 42 graders dvs samma som i XU 09 SDI,
funkar enligt mig bättre än den 40 graders som är standard men ändå inte riktigt 100.
Den 40 graders som sitter standard är säkert bra för de som smyger fram.....
Ska testa med en 41/45, den ska vara riktigt bra mot 600 Etec motorn i tyngre chassie och aktiv körning,
hinner dock inte få den förränn i slutet av maj då den handbärs till Tyskland för att sedan skickas till mig.
Den sitter bl a i Lynx Yeti 69 Army 600 Etec
funkar enligt mig bättre än den 40 graders som är standard men ändå inte riktigt 100.
Den 40 graders som sitter standard är säkert bra för de som smyger fram.....
Ska testa med en 41/45, den ska vara riktigt bra mot 600 Etec motorn i tyngre chassie och aktiv körning,
hinner dock inte få den förränn i slutet av maj då den handbärs till Tyskland för att sedan skickas till mig.
Den sitter bl a i Lynx Yeti 69 Army 600 Etec
-
SS440-80
- LynxTalk Member
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Gör du något mera med variatorerna när du byter helix ?
Fjäderbyte ?
Förändringar i primären ?
Fjäderbyte ?
Förändringar i primären ?
Brukar rengöra och kontrollera bussningar mm ett par gånger under säsong samt byta fjädrar efter ca 300-500 mil, sommarförvaring gör jag med variatorerna isärplockade så fjädrarna är lösa, då får man en koll på våren om det behövs reservdelar.
Primären har jag testat lite olika, kört denna säsong med en 100-320 fjäder som dock är begagnad så sluttrycket är nog 10-15 % lägre, kör med andra ramper men originalvikt.
Kör med originalvikt dvs 18,8 g då jag inte gillar karaktären man får om man lättar ned mot 16 g, det funkar ju så att lätt vikt=varvilligare och mer vikt=bygger kraft, sedan gäller det att hitta den personliga balansen man vill ha och original känns rätt bra.
Ramper och fjäder kommer från en bekant i Kanada, ramperna ska vara liknande Doos 413/414 men är lite justerade, har inte koll på exakt hur men jag känner att de "kliver av" lite tidigare än standard dvs svårare att krypköra med, däremot växlar de bra på mellan och toppvarv.
Måste testas mer men jag tror att originalsättning i primären förutom en fjäder med sluttryck 260-290 och sedan en helix med 41/45 skulle vara intressant att testa 600an med.
Primären har jag testat lite olika, kört denna säsong med en 100-320 fjäder som dock är begagnad så sluttrycket är nog 10-15 % lägre, kör med andra ramper men originalvikt.
Kör med originalvikt dvs 18,8 g då jag inte gillar karaktären man får om man lättar ned mot 16 g, det funkar ju så att lätt vikt=varvilligare och mer vikt=bygger kraft, sedan gäller det att hitta den personliga balansen man vill ha och original känns rätt bra.
Ramper och fjäder kommer från en bekant i Kanada, ramperna ska vara liknande Doos 413/414 men är lite justerade, har inte koll på exakt hur men jag känner att de "kliver av" lite tidigare än standard dvs svårare att krypköra med, däremot växlar de bra på mellan och toppvarv.
Måste testas mer men jag tror att originalsättning i primären förutom en fjäder med sluttryck 260-290 och sedan en helix med 41/45 skulle vara intressant att testa 600an med.
-
Inkko
- LynxTalk Member
Jag skall montera en R6 helix,
vet ej vilka grader men den rekommenderas till Commandern..
- 2stroke
- Crew Member

- Skoter: LYNX R&D Prototype.
- Kontakt:
Fabrikat på Helixen ?Inkko skrev:Jag skall montera en R6 helix,
Av vem rekommenderas den ?
// 2stroke
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *
Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
-
Inkko
- LynxTalk Member
Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Annan Helix... ?
Tror det är black diamond,rekommenderad Kristian i Boden.KNR tror jag.
-
Inkko
- LynxTalk Member
Monterat helix r6 och annan primärfjäder åt en annan han var helnöjd.
Skall prova min i helgen.
Jag antar att det är en aningen hårdare fjäder samt en brantare eller kanske t o m en progressiv helix med start runt 40-42 grader och en slutkurva runt 44-46 grader, kommer funka bra på vårföret, framförallt när det är hårtInkko skrev:Monterat helix r6 och annan primärfjäder åt en annan han var helnöjd.
Jämför och uppskatta med den gamla helixen, den vet du ju vilken vinkel den har och alla vet vi att original endast är för dem som vill köra med lägsta bränsleförbrukning
-
Inkko
- LynxTalk Member
Var och provkörde lite i helgen största skillnaden tyckte jag var i mellan registret,
alltså bättre än orginal helixen,
bättre nerväxling i sekundären,
Höll motorvarven från hårt spår till löst.
alltså bättre än orginal helixen,
bättre nerväxling i sekundären,
Höll motorvarven från hårt spår till löst.