Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Vad betyder felkoden... ?

Allt om Lynx bredbandare.
m.bjork
Rookie Member
Skoter: Commander-11

Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Vad betyder felkoden... ?

Inlägg av m.bjork »

Hej!

Motorn på min maskin bluddrar lite på låga varv och när man gasar på slår rev limit varningen till.
Enda felkoden som kommer upp är OP1562

Någon som vet vad felkoden OP1562 innebär på 600-E-tec motor ?

/Magnus
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member
Skoter: Lynx Commander

Re: Commander-600 E-Tec ( 2011 ) Vad betyder felkoden... ?

Inlägg av Lynxfun »

P1562 "Low voltage on 55 V system voltage circuit"

Dvs någonstans i DI systemet finns det inte tillräckligt med ström, "med till visshet gränsande sannolikhet" bör det vara statorn som är på väg att ge sig då det är ett sedan ett par år känd svaghet , övrigt kan vara någon ledning, kontakt eller någon av enheterna i DI systemet.

Testa att bläddra på "S" knappen kanske det finns fler felkoder, fladdrar statorn brukar den ge utslag för hög strömstyrka också typ P1563 "High voltage .....".

Originalstatorn #420 665 433 som sitter på 11 och 12 har haft problem med kvaliten och byts efterhand ut till samma som sitter i 800 Etec dvs # 420 665 435 som ger 60 V mot DI kretsen istället för 55 V , dessutom ska den hålla bättre.

Uppkoppling och felsökning i BUDS är nödvändig, där går det bl a att se hur mycket eller lite volt den ger ut i systemet

Även om garantin ev gått ut så skulle jag inte acceptera annat än garantibyte eftersom det är känt problem sedan länge,
tex i april 2012 var det rejäl brist på utbytesstatorer worldwide så som sagt,
absolut inget okänt problem.
m.bjork
Rookie Member

Inlägg av m.bjork »

Ja garantin har såklart gått ut!

Provade tidigare att bläddra men finns bara en felkod!

Om det nu är det felet brukar de maskiner som haft felet också gå dåligt?
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

m.bjork skrev: Ja garantin har såklart gått ut!

Om det nu är det felet brukar de maskiner som haft felet också gå dåligt?
Ja de går dåligt med intermittenta "rem limit" perioder, kan även signalera fel på tändspolarna mfl av de komponenter som ingår i 55 V kretsen.

Hade detta bekymmer själv ifjol våras, första indikationen vid ca 70 mil i samband med snabbt "gassläpp", då gick maskinen ned på tomgång helt utan gassvar och krävde omstart för att gå normalt.
Sedan återkom det några enstaka gånger upp mot 120-150 mil för att då bli definitivt , förutom de väl valda orden så kan man konstatera att när maskinen går på "rev limit" 4200 rpm eller något högre så är det inge kul att limpa hemåt 5-8 mil i väglös terräng.

Som sagt tidigare så bör de ta det på garanti utan knot, en ny kostar runt 5-600 USD i NA och här i Sverige är den nog inte billig.....
Kollar din ÅF i Bossweb går det säkert att hitta omfattningen/numerären av failiure på 420 664 433 statorn de senaste 2 åren.

Frågar du mig så anser jag att det borde vara en recall på nämnda stator då ett haveri på fel plats kan leda till besvärligheter eller värre..
m.bjork
Rookie Member

Inlägg av m.bjork »

Fick svaret idag jo statorn var det fel på och de tog det på garantin.
Kanske hinner jag få tillbaks den innan fredag.
Maskinen stod hos min ÅF i Luleå en hel vecka utan att det ens gick att få ur dem när de skulle titta på min maskin :cussing: .
Efter kontakt med ÅF i Kalix blev jag bemött på ett mycket bra sätt och två timmar efter verkstadsbytet så var delarna beställda :applåd: !
Användarens profilbild
Lynxfun
Crew Member
Crew Member

Inlägg av Lynxfun »

Bra att det löser sig!

Märkligt dock att det varierar mellan dessa ÅF, är ju samma bolag men du är nog inte den första eller sista som stött på detta hos annexet i residensstaden
Skriv svar