Är nybliven ägare till en Lynx 600 SDI ( 2005 ) som gått 990 mil.
Provade den ordentligt för första gången i helgen.
Efter lite körning andra dagen började den gå ojämnt på 2/3-fullgas och pendlade i varvtal mellan 7800-8200,
som om den skulle ha en varvtalsspärr,
inga misständningar eller att det låter som den inte får bränsle utan snarare som en reglerfel.
INGA FELKODER.
Körde lite till dagen efter och då var det mer teknisk körning på låg gas och några fastkörningar o vältningar i djuuup snö hehe.
Fick loss den och körde upp på plan mark, stängde av.
Starta om och började köra igen o skotern började blöddra för att sedan släcka en cylinder??!
Den var ju varm, så jag blev mycket förvånad.
Har inte hunnit kolla vilket stift som slagit igen men här kommer vad jag gjort för service med skotern INNAN jag körde denna futtiga 1 mil med efterföljande krångel.
Alltså inga felkoder någon gång...
-Rengjort och kontrollerat RAVE ventilers funktion
-Nya stift, Denso's BR9ES ekvivalenta
-Rengjort: Reed ventiler, kollat insugsgummin, bytt bränsleslang, nytt extern bränslefilter,
kollat slang i tank efter sprickor
(men tog inte isär pumparmaturen o kollade det lilla filtret som sägs sitta där i )
-Allmän koll efter skavda/skadade sladdar
-Monterat extra returfjäder på oljepumpen
(detta då det såg ut som att vajern vart böjd efter att pumparmen inte gått tillbaka, den gick dock fint och lätt i garaget i 18 grader).
På att kontrollera listan är nu:
-Prova med nya stift, för att se om den går på båda cylindrar igen
-Filter i tankkonsolen
-Byta plats på spridare på varje cylinder, synd att det inte bara går att byta plats på kontakter..
-Hälla i injection cleaner i tanken
Skriver mer när jag börjat skruva, ha det gott!
/Pelle