X-trim 800 ( 2010 ) Hjälp med att ställa in stötdämparna... ?
-
DrDryyls
- LynxTalk Member
- Skoter: Xtrim SC 600 e-tec (2017)
X-trim 800 ( 2010 ) Hjälp med att ställa in stötdämparna... ?
Har renoverat dämparna på min Lynx X-trim 800 ( 2010 ) och de är nu helt nollställda,
de är alltså ställda på soft på alla vred och fjäderförspänning.
Då jag inte hittar någon info i handboken för hur den var inställd från fabrik så tänkte jag fråga här om någon har tips på en grundinställning jag skulle kunna utgå ifrån.
Jag kör 50/50 led och lössnö och väger runt 85kg utan utrustning.
de är alltså ställda på soft på alla vred och fjäderförspänning.
Då jag inte hittar någon info i handboken för hur den var inställd från fabrik så tänkte jag fråga här om någon har tips på en grundinställning jag skulle kunna utgå ifrån.
Jag kör 50/50 led och lössnö och väger runt 85kg utan utrustning.
- Meanis
- LynxTalk Member
- Skoter: RMK "Scandibeast" -15
Re: X-trim 800 ( 2010 ) Hjälp med att ställa in stötdämparna... ?
Finns inget annat än att testa sig fram, klicka på tills du hittar ett bra läge så den inte slår igenom för lätt
och ändå inte känns stum i guppen.
och ändå inte känns stum i guppen.
-
DrDryyls
- LynxTalk Member
Var nästan rädd för det.
Är det värt att koppla ur krängningshämmaren?
Är det värt att koppla ur krängningshämmaren?
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ja. Enligt mig.DrDryyls skrev: Är det värt att koppla ur krängningshämmaren?
Men du måste testa det också för att veta om det passar dig.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
Instämmer med rannerking, bort med krängningshämmaren... Mycket trevligare allround hantering på maskinen... 
Kan laga det mesta, men inte mat...
-
DrDryyls
- LynxTalk Member
Räcker det att ta bort den där plastlänken på en sida eller måste man slita ur hela krängningshämmaraxeln?
Jag tog bort hela k-hämmaren för att inte ha en massa onödigt linkage monterat då jag alltid kör utan.
Quick-release pinnen som finns som originaltillbehör sitter dock bara monterad på en sida.
Tycker att det borde glappa och skaka rätt friskt i linkaget när det bara sitter fast på en sida, kan inte vara helt optimalt för kulleder och kringliggande detaljer...
Quick-release pinnen som finns som originaltillbehör sitter dock bara monterad på en sida.
Tycker att det borde glappa och skaka rätt friskt i linkaget när det bara sitter fast på en sida, kan inte vara helt optimalt för kulleder och kringliggande detaljer...
Kan laga det mesta, men inte mat...
-
DrDryyls
- LynxTalk Member
Har hunnit köra en del med min x-trim 800 nu och börjar bli riktigt nöjd med fjädringsegenskaperna efter led.
Dock tycker jag den är som ett lok att kasta runt i lössnön.
Har skaffat snabblänken för krängningshämmaren så den tar jag bort vid lössnökörning.
Fjädrarna är så lite förspända det går i framvagnen samt att jag har lågfartskruven inställd på väldigt soft
samt att skidorna är flyttade till inre läget.
Så jag tycker jag gjort vad jag kunnat med framvagnen för att få den "lätt-burkad".
Så nu undrar jag om någon kan tipsa om hur jag ska göra med boggien för att få skotern mer svängbenägen i lössnö.
Som jag upplever den nu så får jag jobba hårt för att få den på skrå och att den då gärna går rätt rakt fram.
Dock tycker jag den är som ett lok att kasta runt i lössnön.
Har skaffat snabblänken för krängningshämmaren så den tar jag bort vid lössnökörning.
Fjädrarna är så lite förspända det går i framvagnen samt att jag har lågfartskruven inställd på väldigt soft
samt att skidorna är flyttade till inre läget.
Så jag tycker jag gjort vad jag kunnat med framvagnen för att få den "lätt-burkad".
Så nu undrar jag om någon kan tipsa om hur jag ska göra med boggien för att få skotern mer svängbenägen i lössnö.
Som jag upplever den nu så får jag jobba hårt för att få den på skrå och att den då gärna går rätt rakt fram.
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Det enda du kan göra nu är att investera i en smalare framvagn.
Det är bredden som gör den tung att få upp på sida och hålla den där.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
-
DrDryyls
- LynxTalk Member
Hade en Polaris Dragon 700 med kort matta förra året och den var som en vante att få runt i pudersvängar och den har ju rätt bred framvagn. Därav så tänkte jag att man kanske kan justera lite i inställningarna i boggin på Lynx:en, men det kanske är som du säger att det är framvagnen det sitter i.RannerKing skrev:Det enda du kan göra nu är att investera i en smalare framvagn.