Enduro-600 ( 2004 ) Ta bort kränginshämmare... ?
Enduro-600 ( 2004 ) Ta bort kränginshämmare... ?
hejsan.
undrar om någon tagit bort krängningshämmare på sin enduro ?
hur blev det? känner att min är väldigt klumpig att burka med.
kanske löser sig med en ännu högre styrhöjare?
undrar om någon tagit bort krängningshämmare på sin enduro ?
hur blev det? känner att min är väldigt klumpig att burka med.
kanske löser sig med en ännu högre styrhöjare?
- RannerKing
- Crew Member

- Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Re: ta bort kränginshämmare 600 ho 04a
Tog bort den på min 01:a.
Tycker allt blev bättre av att ta bort den utom att den kanske blev något bökigare på led.
Även när jag gjorde framvagnen 9cm smalare gick den inte mycket sämre på led.
Så enligt mig: Ta bort!
Tycker allt blev bättre av att ta bort den utom att den kanske blev något bökigare på led.
Även när jag gjorde framvagnen 9cm smalare gick den inte mycket sämre på led.
Så enligt mig: Ta bort!
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
Re: ta bort kränginshämmare 600 ho 04a
Okej okej!
Men den går alltså att ta bort, så att man kan montera tillbaka den sen ?
slippa kapa den alltså.
hur gjorde du framvagnen smalare?
Men den går alltså att ta bort, så att man kan montera tillbaka den sen ?
slippa kapa den alltså.
hur gjorde du framvagnen smalare?
- RannerKing
- Crew Member

Re: Enduro-600 ( 2004 ) Ta bort kränginshämmare... ?
Bara borra ut nitarna i hållarna som sitter i chassiet, samt lossa en trailingarm så är den bara att lirka ut sen. Bara att nita dit hållarna om man vill montera tillbaka den igen.
För att göra framvagnen smalare måste dessa stag kortas, i mitt fall gjorde jag dom 4,5cm kortare på var sida. Det övre staget och styrstaget måste gängas om, dom undre (dämparstagen) svetsas ihop när dom kortats.

Krägningshämmaren går ju då inte att använda utan modifikation. Men som sagt kände jag aldrig att den behövdes, trots ordentligt hög fart på led.
För att göra framvagnen smalare måste dessa stag kortas, i mitt fall gjorde jag dom 4,5cm kortare på var sida. Det övre staget och styrstaget måste gängas om, dom undre (dämparstagen) svetsas ihop när dom kortats.

Krägningshämmaren går ju då inte att använda utan modifikation. Men som sagt kände jag aldrig att den behövdes, trots ordentligt hög fart på led.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.
// Mattias
ända jag är rädd för. är att få ut mindre pengar på den när jag säljer den om krängningshämmaren är borta?
- RannerKing
- Crew Member

Nej, tveksamt att det skulle göra den mindre värd. Det är ju bara att förklara fördelarna för köparen.
// Mattias
så. vad är fördelarna? man kan få upp den lättare på sidan ? och nackdelen är att den blir lite mer instabil efter leden ?
- RannerKing
- Crew Member

Den blir lättare att kontollera med kroppsvikten, både på och vid sidan av leden. Men den blir då lite vingligare, man måste luta lite mer i kurvorna.
// Mattias
- Eriksson
- LynxTalk Member
- Skoter: Enduro 600 136"
tog bort på min jag med.
tycker att den blev mycket härligare att köra i lössnön. på leden blev den lite "vingligare" men inte mycket alls. Jag blev verkligen nöjd och skulle inte montera tillbaka den
tycker att den blev mycket härligare att köra i lössnön. på leden blev den lite "vingligare" men inte mycket alls. Jag blev verkligen nöjd och skulle inte montera tillbaka den
Hur lång tid tar det att ta bort en sådan ?