Hej,
tacksam för tips, teorier, lösningar eller andra förslag gällande följande problem:
( 2007 ) Lynx RE 600 HO
Har inför säsongen monterat ny 44 mm Camso backcountry-matta, samt nya original BRP slides. Har inte kört mycket, ca 35 mil i skrivande stund.
Under senaste körningen noterade jag kraftiga vibrationer från mattans drivaxel.
Stannade till och såg till min förvåning att det byggt på material mellan kuggarna på drivhjulen.
Materialet kommer oavkortat från slidsen, där jag också kunde notera att det nött ner ordentligt kring området ca 20 cm framför vändhjulen.
Maskinen är inte körd på hårdpackat eller isiga underlag,
utan har gått gynnsamma underlag till 80 %.
Dessa maskiner har normalt sett ett extra par boggihjul monterat strax framför vändhjulen, dock saknas dessa på min maskin. Har dock inte hört att detta ska vara ett problem,
utan att dessa hjul finns för att mattan ska rulla lättare.
Maskinen är känd för att vara törstig, till stor del för att mattan går tungt.
Jag upplever heller inte att jag har spänt mattan för hårt,
kan med måttlig handkraft dra ner mattan 3-5 cm nedanför boggieskenorna.
Jag har "karvat" bort det mesta av det material som fastnat mellan kuggarna på drivhjulen,
men är detta normalt förekommande?
Någon som har en idé om vad som kan felas ?
RE-600 HO ( 2007 ) Nöter mycket slides... ?
-
- LynxTalk Member
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
- Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
- Ort: Fredriksberg
Re: Nöter slides
Det behövs inte körning speciellt långt utan smörjning (snö) för att slidesen ska bränna och smälta.
Troligtvis så är det p.g.a att de extra boggiehjulen saknas, och därför har det slitit ned slidesen just där de ska hjälpa till att avlasta.
Yamaha hade samma syndrom på många av sina modeller under sent 90-tal och under 20-talet,
och lösningen för dem var att montera i fler hjul eller att köpa dupontslides (teflon).
Dupontarna kostar en hel del mer än original, men de håller så otroligt bra att det blir billigare i långa loppet.
Vet inte om de finns att köpa i Sverige längre, men från USA går det fint att beställa.
Troligtvis så är det p.g.a att de extra boggiehjulen saknas, och därför har det slitit ned slidesen just där de ska hjälpa till att avlasta.
Yamaha hade samma syndrom på många av sina modeller under sent 90-tal och under 20-talet,
och lösningen för dem var att montera i fler hjul eller att köpa dupontslides (teflon).
Dupontarna kostar en hel del mer än original, men de håller så otroligt bra att det blir billigare i långa loppet.
Vet inte om de finns att köpa i Sverige längre, men från USA går det fint att beställa.
Re: RE-600 HO ( 2007 ) Nöter mycket slides... ?
Ok, tack för ditt svar!
Jag tror du är inne på rätt spår.
Dupont Vespel Teflon slides finns att köpa i Sverige,
tex hos Stenmarks Maskin i Tärnaby har några varianter.
Är dock inte säker att det finns till just min modell, men ska undersöka.
De kostar runt 2000 kr paret, men är de så bra som det sägs...
...så är det nog värt det.
Jag tror du är inne på rätt spår.
Dupont Vespel Teflon slides finns att köpa i Sverige,
tex hos Stenmarks Maskin i Tärnaby har några varianter.
Är dock inte säker att det finns till just min modell, men ska undersöka.
De kostar runt 2000 kr paret, men är de så bra som det sägs...
...så är det nog värt det.