Skador på primärvariator Boondocker 850

Träffar, leder, touring, gps och allmänt skotersnack.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av SS440-80 »

Fan vad less och arg man blir!
Hade in min Boodocker 850 RE 2018 på bulletin och storservice i december.

Det har det inte blivit mycket kört i vinter, bara 70 mil. Jämfört med 170 mil förra säsongen.
Det har varit lugn körning med en hel del familjeturer, så det har inte varit något behov för att justera variatorremmen.

Men idag så gjorde jag säsongsavslutningsservice hemma med infettning, mattjustering och så rengörning av variatorerna... och då ser jag fula jack i primären :'(
Första tanken då är att de där jäkla mekanikerna, nu har de våldfört sig på variatorn vid bytet av motorkuddar.


Bild


Bild

Bild
Senast redigerad av SS440-80 den 29 april 2019, 18:01, redigerad totalt 1 gånger.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Lynxverkstad. Katastrofal kvalitet och yrkesstolthet.

Inlägg av SS440-80 »

Ett litet hack i remskivan också...
Bild

Märken på varenda arm
Bild

Bild


Ska ringa företaget i fråga imorgon. Ska bli intressant vad de tror har hänt
Senast redigerad av SS440-80 den 29 april 2019, 18:03, redigerad totalt 1 gånger.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Lynxverkstad. Katastrofal kvalitet och yrkesstolthet.

Inlägg av simon »

Och du är helt 100% på att du inte haft in någon lös pryttel som farit runt där?

Jag vet faktiskt inte vilket/vilka verktyg som skulle kunna göra dom märkena, Jag misstänker att verkstan är oskyldig och att skadorna kommer av lös mutter/skruv/sten/rembytarverktyg/valfritt annat jox som slungats runt då du kört.

Något av märkena ser ju dessutom helt nytt ut medan andra ser äldre ut.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Lynxverkstad. Katastrofal kvalitet och yrkesstolthet.

Inlägg av SS440-80 »

Helt 100% säker!
De där märkena fanns inte där när jag lämnade in maskinen i december.
Det finns inte ett märke på isoleringen på insidan av variatorskyddet, så något löst föremål är det inte.

Att skadorna ser lite olika ut i oxidering är för att bilderna är tagna med mobilkamera och fullt solsken, så det är svårt att få med rätt återkastning från aluminiumet.

Har ingen aning om vad för verktyg som de använt.
Men värsta scenariot i min hjärna är att de använt variatorn som brytpunkt när de bytt motorkuddar, men då är det fanimej dödsstraff...
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av SS440-80 »

Talade med verkstadschefen som lät förskräckt över att det skulle ha hänt på verkstan.
Men jag skulle mejla över bilder, så skulle de kika på saken.

Men nu när jag skulle mejla, så kände jag att jag ville ha fler bilder. Bl.a på insidan av variatorskyddet för att visa att det är helt och fint.
När jag sitter där och kikar i variatorutrymmet, så ser jag att det är några små märken på plåten mellan primär och fotsteg. Kikar närmare och helt klart är det någonting som skjutits ut genom ett av de avlånga hålen i plåten.
Så därmed frikänns verkstadskillarna från våldförsel på variatorn, och det är skönt.
Däremot så är det fortfarande så att märkena har uppstått efter verkstadsbesöket. Sen vet man inte om det beror på att verkstan har slarvat bort en skruv från någon plastkåpa som sedan ramlat ned på primären vid något härligt nedlägg på någon myr eller om det är någon skruv som Rovaniemi inte fått dit ordentligt när de byggde skotern... :think:

Jag plockade bort alla plastkåpor, men ser inte att någon skruv fattas någonstans.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av DrMussla »

När man byter motorkuddar demonterar man variatorn med en avdragare och det finns ingen möjlighet i världen att man kan åsamka en variator dessa skador... Detta är något som flugit in i variatorn, av skadorna att döma typ en mutter eller dyligt. Kolla remmen om det fastnat något i den den borde ha ordentlig skada med tanke på hur skivan såg ut.
simon
LynxTalk Member
Inlägg: 478
Blev medlem: 8 maj 2012, 07:49
Skoter: Freeride 850 154" -22

Re: Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av simon »

Jag har sett ganska fula skador, (på bild), orsakade av rembytarverktyg som släppt från variatorskyddet men det skulle du väl saknat vid detta laget.

Har även sett skador, (också bara på bild), orsakade av att clipsen som håller ljuddämpningen under luftburken släppt men dom är för lätta för att orsaka de större av skadorna du har.

Nu verkar du ju ha konstaterat själv också att det inte är verktygsmärken men jag tänkte även tillägga att verktygsmärken från någon form av reparationsarbeta borde ha varit mera regelbundna, skadorna är för "random" och dessutom för många, för att vara mekanikerslarv.

Varför man sett så många G4/Radien med dessa skador tror jag delvis har med bukens utformning att göra, hela jäkla buken är ju en tratt med skålen under primären som lägsta punkt, vare sig det är en M6 skruv eller en halvliter smältvatten som befinner sig någonstans i motorutrymmet så är risken stor att det förr eller senare hamnar under variatorn.
Tallica
Rookie Member
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 februari 2019, 19:54
Skoter: Lynx BD 850 RE

Re: Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av Tallica »

Efter jag hade haft min -18 BD 3700 inne för byte motorkuddar så hittade jag en bricka i buken,hann inte köra nån längre sträcka som tur var.
Sitter alla muttrar för grenrör kvar och torxskruvar bakom sekundär,men om torx saknas borde det vibrera så du märker.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av SS440-80 »

Tallica skrev:Efter jag hade haft min -18 BD 3700 inne för byte motorkuddar så hittade jag en bricka i buken,hann inte köra nån längre sträcka som tur var.
Sitter alla muttrar för grenrör kvar och torxskruvar bakom sekundär,men om torx saknas borde det vibrera så du märker.
Kollade grenrörsskruvarna först av allt när jag började att leta efter skruvlösa hål, för på min 49 Ranger som jag hade gängade grenrörsskruvarna upp sig ganska tidigt (löste med nordlockbrickor) men på Boondockern så är alla dessa kvar på sin plats. Hittar heller inga andra lösa eller saknade skruvar.
Torxskruvarna bakom sekundären vet jag inte exakt vilka du menar, men jag får ta en dubbelkoll där imorgon...
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Skador på primärvariator Boondocker 850

Inlägg av DrMussla »

SS440-80 skrev:
Tallica skrev:Efter jag hade haft min -18 BD 3700 inne för byte motorkuddar så hittade jag en bricka i buken,hann inte köra nån längre sträcka som tur var.
Sitter alla muttrar för grenrör kvar och torxskruvar bakom sekundär,men om torx saknas borde det vibrera så du märker.
Kollade grenrörsskruvarna först av allt när jag började att leta efter skruvlösa hål, för på min 49 Ranger som jag hade gängade grenrörsskruvarna upp sig ganska tidigt (löste med nordlockbrickor) men på Boondockern så är alla dessa kvar på sin plats. Hittar heller inga andra lösa eller saknade skruvar.
Torxskruvarna bakom sekundären vet jag inte exakt vilka du menar, men jag får ta en dubbelkoll där imorgon...
Nu blev jag kränkt eftersom jag är brp tekniker :lol:
men flyger torxbultarna i helixen borde du märkt det ganska omg pga stora vibrationer
samt att det är svårt att justera remmen.
Som en notis har jag hittat stenar under primären när de haft den på släp.
Skriv svar