Terrängkörningslagen ska ses över

Prata om allt mellan himmel och jord.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Läste idag flera artiklar att lagen ska ses över frampå eftersom det varit mycket körning i förbudsområden samt buskörning detta omfattar både skoter/atv. Kommer bli jäkligt tråkigt om det i framtiden bara innebär att man får åka led och endast leka i vissa "områden".....
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av MangE »

Är nog tyvärr följden eftersom vissa rötägg ska envisas med att leka nära skidspår och bebyggelse, vet inte hur många gånger man ser bergssidan från Bruksvallarna upp mot Kariknallen totalt perforerad.
Om man bara är lite smart och åker 20 minuter längre bort så stör man ju ingen och kan åka runt bäst man vill :-/
Vad jag menar är förstås att man bör tänka till och inte reta upp folk i onödan, skoteråkandet behöver inga fler fiender....
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Häromkring brukar det ibland vara problem med körning i planteringar annars ganska lungt då nästan varenda person i grannstugorna åker skoter ;;
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Skoter- och fyrhjulingar är en del av livet på landsbygden och skotern är viktig för turistnäringen. Men lagen måste vara tydligare med var man får köra och överträdelserna måste bli rejält kännbara. Vi vill att skoter ska köras på tillåtna leder och i utpekade friåkningsområden eller där markägaren uttryckligen har gett sin tillåtelse. Ska vi nå målen i den nationella livsmedelsstrategin och arbeta för en fossilfri framtid kan vi inte få våra skogar och åkermarker sönderkörda av nöjesåkare. Ett urklipp av en artikel jag hittade....
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av MangE »

Hm, vem skrev den artikeln?
Lagen är väldigt tydlig när det gäller fyrhjulingar, vägregistrerade får överhuvudtaget inte befinna sig i terräng, samma lag som för bil eller annat fordon.
Terränggående fyrhjuling får bara köras kortast väg till egen mark och sedan på egen mark alternativt passera annans mark efter godkännande till egen mark. (Alternativt på banor vid arrangemang)
Därvidlag är ju reglerna ganska strikta, det är inte tillåtet att bränna runt på stigar etc. fritt, iaf om jag förstått det hela rätt.
Snöskotern är ju egentligen också ganska tydlig, om jag inte är helt säker på att jag inte orsakar skada får jag åka på väl snötäckt mark!
Dvs. bevisbördan ligger på mig att jag försäkrat mig om att det inte orsakar skada så undrar vad artikelförfattaren tycker är oklart.
Däremot så är ju överträdelserna i praktiken helt straffbefriade så där ligger ju ett problem.

Sedan fossilfria framtiden, här blir jag irriterad, argumentera för att skotern skulle vara problemet, det är ca 800 mil till Thailand, ett flygplan förbrukar ca 0,4 L/mil/passagerare vilket för en person blir 640 liter bränsle, för en familj då ca 2500 liter, vår familj bränner ca 1000 liter per år (inte vecka) på skoteråkning och det är nog fler som åker utomlands, så då bör man ju diskutera rätt saker.
Men det är klart, man får inga väljare om man ger sig på semesterresorna. :think:

Men det hjälper nog inte att argumentera för det här ;)
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av SS440-80 »

Och nöjestrafiken med båt runt Sveriges kuster och insjöar bränner 100-tals gånger mera bensin än vad snöskotertrafiken gör per år.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

I grund och botten handlar det garanterat om pengar.
Men dom som kommer på alla korkade förslag lever ju i en bubbla och tror att världen går under om 10 år om inte lilla Sverige minskar sina utsläpp....
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
Lynx re
LynxTalk Member
Inlägg: 178
Blev medlem: 26 september 2011, 12:11
Skoter: Rajd 52 X2,Lynx 40, Winha 80, Ockelbo 300-1968
Ort: Arvika

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av Lynx re »

Även allemansrätten är med i utredningen ser det ut som.... Så vem vet man kanske måste fråga markägarna om lov för att få köra snart.
Jag kunde gjort allting tusen gånger bättre, men nu gjorde jag inte det.
SS440-80
LynxTalk Member
Inlägg: 300
Blev medlem: 14 mars 2011, 17:25
Skoter: Boondocker RE 3700 850 E-Tec
Ort: Fredriksberg

Re: Terrängkörningslagen ska ses över

Inlägg av SS440-80 »

Lynx re skrev:Även allemansrätten är med i utredningen ser det ut som.... Så vem vet man kanske måste fråga markägarna om lov för att få köra snart.
Hur menar du med Allemansrätten? Snöskoterkörning har ingenting med Allemansrätten att göra, det är Terrängkörningslagen som reglerar hur man får köra skoter.
Allemansrätten hur man får tillbringa tid i naturen som vandrare, cyklist eller ridande. Du behöver inte fråga om lov för att vistas i naturen, och egentligen är reglerna enkla... INTE STÖRA, INTE FÖRSTÖRA.
Precis som man fick lära sig när man var liten...

Men faktiskt är det ett ordspråk som skulle funka bra för snöskoteråkning också. Om ingen körde sönder eller tokgasade på fel ställen, så skulle ingen TKL behövas.
Tyvärr så är det för många skoteråkare som har huvudet under armen och kör med trimpipor, kör sönder skidspår, idiotkör inne i samhällen, repar upp hyggesplanteringar och åkermark m.m m.m
Skriv svar