RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av goran_larsson »

Bortrest hela veckan så det dröjde med bilderna. Center/fram på MAG kolven är som blästrad vilket jag tror betyder spikningar. Har 440 monterade idag (efter haft 460 ett tag men de var feta & blöta).
Kör alltid på 98 oktan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: Skuren Cylinder 800R -2010

Inlägg av 2stroke »

goran_larsson skrev:Köpte kolvarna hos MCB Performance I USA.
Vilket "KIT" är det du har köpt ?
http://mcbperformance.com/c-1182730-pis ... i-doo.html

På bilden ser det möjligtvis ut som detta företags kolvar: http://www.namura.com/index
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av goran_larsson »

Jag köpte kolvarna Jan 2015, "Ski Doo 800R XP MXZ Renegade piston kit complete" är allt jag hittar om dom jag fick hjälp av dem att välja kit. Mkt mer än det vet jag ej...
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av 2stroke »

Har du helt Original bestyckning i förgasarna ?
Är allting övrigt Original ?
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av goran_larsson »

Har som sagt 440 monterat idag (Speedtech skickade med 420), 2 kugg nerdrevat inget annat är förändrat.
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av goran_larsson »

Ja det visade sig att det fanns en anledning till att jag fått glykol in i cylindern...
Vevaxelblocket är total förstört på PTO sidan; vevaxeln måste fått sig en ordentlig smäll; skulle ni monterat in den efter ett sånt här haveri eller köpt ny?
Block ser också väldigt svårt ut att finna för den delen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av 2stroke »

goran_larsson skrev:Maskinen har gått Riktigt bra sedan sista renoveringen
(riktad vevaxel, fett, kullager nästan exakt 100 mil sedan )

Raset skedde genom att motorn hostade till och dog efter någon sekund
(noterade att motor tempen var normal), drog igång den och den hostade igång ett par sekunder och ett vitt moln kom från avgasröret nästa drag samma sak och sen var kolven fastlåst... tändstiftet var dränkt i glykol när jag tog loss det...
goran_larsson skrev:Det visade sig att det fanns en anledning till att jag fått in glykol i cylindern...
Nedre blockhalvan är total förstört på PTO sidan.
Vevaxeln måste fått sig en ordentlig smäll.
Ganska vanligt på Rotax Serie-III motorer att nedre vevstakslagret havererar
och resultatet blir precis det som syns på din bild.
Kan även bli samma resultat om delar av vevaxellagret åker in i själva vevhuset.

Jag blir dock nyfiken på vad som har blivit gjort åt vevaxeln då motorn var upp förra gången.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member
Inlägg: 48
Blev medlem: 29 december 2012, 11:48
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av goran_larsson »

Veven riktades och nya org yttre/inre kullager på PTO sidan och givetvis in-fettning med Kluber (av firma i Mora)
Jag skickade in hela paketet och fick tillbaka det ihopsatt så jag kan bara säga vad jag betalt för...

Jag har förstått att det är tabu att bara byta ena halvan av vevhuset (måste inpassas), begagnat block verkar inte finnas att hitta för 800R så frågan är om man kan använda hus från ETEC'en eller är det bara att sälja vad som är kvar i delar?
Användarens profilbild
Stoft
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 1641
Blev medlem: 31 januari 2011, 17:35
Skoter: Boondocker 3900 850 -18
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av Stoft »

Har du någon bättre bild på blocket? Kolla med någon som kan svetsa i fall det går och sedan AR-borra.
Annars ska det inte vara några problem att byta bara ena halvan och sedan få den AR borrad, finns garanterat någon i Sundsvall som ordnar det.
Kan aldrig tänka mig att ett E-Tec block passar.
Admin

Kontakt:
info@lynxtalk.se
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2322
Blev medlem: 18 februari 2011, 14:37
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Ort: Gällivare
Kontakt:

Re: RE-800 R ( 2010 ) Skuren Cylinder... ?

Inlägg av 2stroke »

goran_larsson skrev:Kan man använda vevhus från E-TEC'en eller är det bara att sälja vad som är kvar i delar ?
Stoft skrev:Kan aldrig tänka mig att ett E-Tec block passar.
:think: Om jag inte minns fel så ska 800R och 800R E-Tec ha lika vevhus. :think:
...dock så kan det skilja vad gäller låsrings spåren för vevaxellagren.
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
Skriv svar