Luftburk som ger hk

Har du något tekniskt problem med skotern som inte platsar i någon utav chassiekategorierna? Här får du hjälp.
Inkko
LynxTalk Member
Skoter: Touratech, LTD,BIGFOOT,GT800,Alpine2

Luftburk som ger hk

Inlägg av Inkko »

Någon som sett eller provat denna luftburk som påstås ge 6 hk på 800 etec....... :think:

( Men INGENTING gav så bra effektökning som luftburken.
Luftburken utan reeds men med tändjustering ger samma effekt. Styva 162. )

http://billetx.com/images/normal/dsc_0102.jpg[img]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
2stroke
Crew Member
Crew Member
Skoter: LYNX R&D Prototype.
Kontakt:

Re: Luftburk som ger hk

Inlägg av 2stroke »

Denna luftburks mod har funnits redan flera år

...se följande tråd: http://www.lynxtalk.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=142

:lynx:
// 2stroke

* Var lojal mot ditt märke, behåll dina märkes kunskaper här på LynxTalk Forumet !! *

Kontakt : 2stroke@LynxTalk.se
goran_larsson
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Inlägg av goran_larsson »

Jag är i kontakt med dem och tänkte skickar min ECU I veckan, jag har dock ej E-Tec (min är en 800 PT). Läser du på Dootalk så är det som alltid delade meningar! Jag personligen tror dock ECU uppdateringen är det som gör mest nytta och detta är i princip vad Mulle gör och har gjort ett bra tag med väldigt bra recensioner! Bondi Engines verkar ha bra rykte om sig så inget konstigt med dem! Kan vara så att Mulle's mappning är något bättre för svenska förhållande och/eller bättre utvecklat men iochmed att man även får ny luftburk så blir det Speedtech för mig!

:lovelynx:
jetskizimpa
LynxTalk Member
Skoter: Lynx rave 800 2012

Inlägg av jetskizimpa »

Kan man inte fixa nått med orginalburken för att få mer fart på maskinen?
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Inlägg av DrMussla »

Svammel säger jag... fixa ett bra variator kit ist.. om du har 150 eller 160 hästar spelar det ngn roll? Laborera med variatorerna istället jag tror du har igen varenda krona.
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

DrMussla skrev:Svammel säger jag... fixa ett bra variator kit ist.. om du har 150 eller 160 hästar spelar det ngn roll? Laborera med variatorerna istället jag tror du har igen varenda krona.

Det sär snarare tvärt om, fixa så motorn går bra så sköter sej variatorerna bättre per automatik. E-tecens största problem är orkeslöshet på låg och mellanregistret samt en överkänslig styrenhet som ska in och jävlas med diverse säkerhetsfunktioner i tid och otid. Båda dessa saker åtgärdas med en bra omprogrammering.

Känner flera som köpt Speedtechs kit och är nöjda, en annan polare programmerade om hos Mulle samt byggde egen luftburk och han är också supernöjd!
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440

Inlägg av DrMussla »

simon skrev:
DrMussla skrev:Svammel säger jag... fixa ett bra variator kit ist.. om du har 150 eller 160 hästar spelar det ngn roll? Laborera med variatorerna istället jag tror du har igen varenda krona.

Det sär snarare tvärt om, fixa så motorn går bra så sköter sej variatorerna bättre per automatik. E-tecens största problem är orkeslöshet på låg och mellanregistret samt en överkänslig styrenhet som ska in och jävlas med diverse säkerhetsfunktioner i tid och otid. Båda dessa saker åtgärdas med en bra omprogrammering.

Känner flera som köpt Speedtechs kit och är nöjda, en annan polare programmerade om hos Mulle samt byggde egen luftburk och han är också supernöjd!
Mja håller inte med dig riktigt på det faktiskt. Visst gör det skillnad att laborera med ecm:en, men personligen tyckte jag inte det blev så stor skillnad, om möjligt kanske lite råare från botten men ingen "wow" faktor. Säkerhetsfunktionerna kan de mig veterligen inte göra något åt tyvärr, men hade de funnits ngn som kunde ta bort det där uppvarvningskyddet som slår i när den varvar upp för fort hade det varit bra. Jag märkte mest skillnad med variator setupen då jag kört några mer eller mindre vetenskapliga test i samma före på samma sträcka för att jämföra olika setuper.
simon
LynxTalk Member
Skoter: Freeride 850 154" -22

Inlägg av simon »

När sist hittade du ett tillbehör med måttligt pris som gav ett rejält "WOW" ?
En märkbar förändring är redan det mer än man får med dom flesta pryttlar.

Första effektsänkningen som kommer när vattentempen stigit bara ett par grader verkar då ha flyttats upp något.

En polares -12 Freeride som gått dåligt ända från ny blev helt klart mycket bättre med Speedtechs kit.

Jag skulle absolut satsa på antingen Mulles omprog eller Speedtechs kit hellre än klistermärkeskit, slutburkar och annat trams som inte gör någon skillnad alls. Begriper man sej på variatorer så kan säkerligen motsvarande resultat fås men ett dussinvariatorkit för samma pengar som omprogrammeringen kostar ger säkerligen mindre pang för pengen.
Användarens profilbild
Meanis
LynxTalk Member
Skoter: RMK "Scandibeast" -15

Inlägg av Meanis »

Säga vad man vill, det här hade då jag satt på min 800 e-tec om jag haft en ännu.

goran_larsson
LynxTalk Member
Skoter: Lynx Enduro 600 -01 & Lynx RE 800R -10

Inlägg av goran_larsson »

Jag monterade bondi luftbox samt ECU optimeringen från Speedtech på min 800R
och efter ett missöde med kolvarna...
och lite experiment med huvudmustyckena så kan jag säga att det blev mycket bra.
Jämfört med min gamla maskin som referens så är det stor skillnad.
Vad ECU optimeringen vs bondi boxen gav har jag inte testat
men min personliga åsikt är att kittet var mer än väl värt pengarna.
Skriv svar