Boondocker 3700 ( ??? ) 800 eller 600... ?

"Vilken skoter ska jag köpa"-frågor.
trooper
LynxTalk Member

Boondocker 3700 ( ??? ) 800 eller 600... ?

Inlägg av trooper »

Behöver lite åsikter. Jag är sugen på att till nästa år köpa mig en Boondocker 3700.

Valet står mellan:

600 e-tec med fox float dämpare då jag är ganska säker på att original är som cykelpumpar.
Men hur är 600an? Är den "slö" i karaktären? Och hur är driftsäkerheten?

800 e-tec standard. Driftsäkerheten?

Antagligen så blir det el-start på maskinen då jag har haft det på dom två senaste maskinerna. Dock beroende på om dom är tungdragna?

:hello:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98

Re: boondocker 800 eller 600

Inlägg av RannerKing »

400mil utan problem på min Boondocker, så jag ska inte klaga...

Men du måste beskriva ditt körsätt/ användningsområde om det ska gå att hjälpa dig.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
trooper
LynxTalk Member

Inlägg av trooper »

Okej, mitt körsätt är väll mycket myrsurf, köra allmänt utanför i puder lite klättring ibland inget superbrant.
En del ledkörning då jag bor vid kusten och för att hitta dom bra ställena så blir det en del transport. Vill kunna ligga på efter lederna vilket jag tror går utmärkt med 3700an. Vissa dagar blir det enbart körning efter led. Men i det stora hela vill jag ha en maskin som går bra utanför då det är dom dagarna som prioriteras.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member

Inlägg av RannerKing »

Då är jag övertygad om att en 600:a räcker till dig. Du bör ta dig 1000mil på den om service sköts.
Prisskillnaden mellan 6 och 800 är ju så pass stor att det kanske inte är försvarbart att köpa en 800 i alla lägen, men effekt är ju kul och på 800:an får du ett betydligt trevligare dämperi.

Så som sagt tror jag du ska satsa på en 600:a med elstart. Nog är det allt skööönt att slippa lyfta arslet och bara trycka på en knapp när man ska iväg (har själv elstart) ;) Annars är både 6 och 800:an lättstartade.

Men försök gärna få tag i ett par demomaskiner och provkör innan du bestämmer dig.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

trooper
LynxTalk Member

Inlägg av trooper »

RannerKing skrev:Då är jag övertygad om att en 600:a räcker till dig. Du bör ta dig 1000mil på den om service sköts.
Prisskillnaden mellan 6 och 800 är ju så pass stor att det kanske inte är försvarbart att köpa en 800 i alla lägen, men effekt är ju kul och på 800:an får du ett betydligt trevligare dämperi.

Så som sagt tror jag du ska satsa på en 600:a med elstart. Nog är det allt skööönt att slippa lyfta arslet och bara trycka på en knapp när man ska iväg (har själv elstart) ;) Annars är både 6 och 800:an lättstartade.

Men försök gärna få tag i ett par demomaskiner och provkör innan du bestämmer dig.
Tack för ett bra svar!

Ja i slutändan tror jag att jag skulle kunna utvecklas mer som förare på en 600a.
Använda all effekt i 800orna kräver en hel del.
Men som du säger så är ju effekt kul.

Längtar till showen kommer förbi så man får se och känna på maskinerna, någon provkörning blir det nog inte tyvärr för då finns nog väldigt lite snö :(
trooper
LynxTalk Member

Inlägg av trooper »

Dock så sitter det som jag förstått det 36" framvagn på 600an? Mot 38" på 800?
Den kanske blir tippig efter leden.
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member

Inlägg av RannerKing »

stämmer. Korta 800 är ju mycket mer potent ledmaskin, men det var ju pudersurf du ville ha roligt vid så då bör det väl inte vara några problem? Annars kommer du garanterat kunna byta mot en bredare med någon om du känner att den är för tippig.

trooper
LynxTalk Member

Inlägg av trooper »

RannerKing skrev:stämmer. Korta 800 är ju mycket mer potent ledmaskin, men det var ju pudersurf du ville ha roligt vid så då bör det väl inte vara några problem? Annars kommer du garanterat kunna byta mot en bredare med någon om du känner att den är för tippig.
Det har du helt klart rätt i, jag tror inte heller att det blir något problem. Jag är mindre brydd om att kunna köra svin fort efter leden, det är ändå inte det jag söker så :)
Skriv svar