Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Allt om de övriga smalbandade modellerna.
Användarens profilbild
Skotarpiloten
LynxTalk Member
Inlägg: 12
Blev medlem: 6 februari 2012, 21:36
Skoter: Lynx Forest Fox -00

Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av Skotarpiloten »

Hade oturen å separata oljesmörjningen la av efter 860 "lugna" mil på Forest Foxen
vilket resulterade i en lättare varmgång som resulterade i komplöst på en cylinder.
Så jag håller på med kolv byte nu och undrar om nån vet av vad de ska vara för åtdragningsmoment på toppen ?

:lovelynx:
Användarens profilbild
RannerKing
Crew Member
Crew Member
Inlägg: 2401
Blev medlem: 22 februari 2011, 22:33
Skoter: Boondocker RE 800-15 RangerKing 500- 98
Ort: Vittangi/ Kiruna

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av RannerKing »

440 fläkt, enkelgasare?

Både Rotax 377 och Rotax 550 skall ha 22nm. Dom vätskekylda 29nm.
Inget bra svar men kan ge en fingervisning. JAG hade dragit 22-25nm.

Så många toppar som dragits utan momentskaft bland bekantas skotrar och ingen har haverat pga detta. Så personligen tror jag inte att det är så jäkla noga. En eller ett par newton för mycket är nog inte livsfarligt.
Det finns nog inget släkte som är så tålmodiga och accepterar så mycket konstigheter som just skoterägare.

:hello: // Mattias
bcool
LynxTalk Member
Inlägg: 244
Blev medlem: 23 februari 2011, 00:11
Skoter: GLS Mountain Edition 153", Gade 1200x
Ort: Luleå / Niemisel

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av bcool »

Det största misstag folk gör,
är att dom tar sina rostiga smutsiga gamla muttrar och drar fast dom på sina rostiga smutsiga pinnbultar med momentnyckeln.
Du kan få ett felutslag på flera Nm på detta sätt.

ALLT allt som ska momentdras ska rensgängas med tapp och snitt,
och nästan allt ska antingen oljas eller strykas med loctite (vissa tillämpningar, såklart).
Loctite smörjer bra tills det börjar härda.
ogge
LynxTalk Member
Inlägg: 29
Blev medlem: 6 november 2011, 14:30
Skoter: lynx enduro 583 97

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av ogge »

är nog inte så noga, jag hade då inte gjort det.
jag hade dragit och känt vad som kändes lämpligt att dra
mino
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 november 2017, 20:19
Skoter: Forest fox, Ranger 49 900

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av mino »

Nån som vet om detta stämmer?

Skidoo & Lynx

Cylindrar 40Nm
Topp 29Nm
Grenrör: 23Nm
Termostathus: 12Nm
Primärvariator: 90-100Nm
Sekundärvariator: 22Nm
Svänghjul 125Nm

Ska gälla det flesta Rotax motorer (440, 500, 550, 600, 700, 800)

Edit: Är nyfiken på topp & cylinder till Forestfox -02
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av DrMussla »

På toppen stämmer 29nm ska kryssdras innifrån!

Vilken motor äre?
mino
Rookie Member
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 november 2017, 20:19
Skoter: Forest fox, Ranger 49 900

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av mino »

440 syncro fläkt
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av DrMussla »

Då stämmer inte 29 Nm då äre 22 Nm
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av MangE »

bcool skrev:Det största misstag folk gör,
är att dom tar sina rostiga smutsiga gamla muttrar och drar fast dom på sina rostiga smutsiga pinnbultar med momentnyckeln.
Du kan få ett felutslag på flera Nm på detta sätt.

ALLT allt som ska momentdras ska rensgängas med tapp och snitt,
och nästan allt ska antingen oljas eller strykas med loctite (vissa tillämpningar, såklart).
Loctite smörjer bra tills det börjar härda.
Nördvarning :)
En kommentar bara, inoljning eller annan smörjning ska bara användas om det anges, i annat fall har man angett åtdragningsmoment inklusive friktion, baserat på nya & rena skruvar givetvis.
Oljar man ett sådant förband så fördubblar man nästan förspänningen i skruven vilket i vissa fall inte är så bra.
Håller sålunda med om rensning, avrostning men även i vissa fall ska de också avfettas alltså.
Rost eller smuts kan orsaka allt från ingen förspänning till ingen vet förspänning :)

För den som vill fördjupa sig kan ni kolla på den här hemsidan:
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=238

När det gäller topplock på tvåtaktare har jag inte så stor erfarenhet, vet dock att felaktig dragning på bil kan få stora konsekvenser, i synnerhet för dålig dragning. ;)
Min erfarenhet kommer iofs främst från något större förband, M30 typ och där är ovanstående avgörande :D
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av MangE »

Tilläggskommentar, är det belagda skruvar som momentet avser så räknar man med "torr" smörjning, dvs ytbehandling som zink har smörjande egenskaper.
Har man då rostiga skruvar som tidigare var förzinkade som man bara rensar så bör man alltså smörja i någon form, kallzink kan lösa problemet om man inte vill olja osv.
Olja eller fett har en negativ egenskap i sammanhanget och det är att det orsakar oftare problem i förband som utsätt för vibrationer, dvs den glider lika lätt upp så att säga.
Nä, nu får jag nog sluta nörda om jag inte ska bli utslängd från forumet :)
Skriv svar