Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Allt om de övriga smalbandade modellerna.
Användarens profilbild
DrMussla
LynxTalk Member
Inlägg: 445
Blev medlem: 26 oktober 2014, 20:24
Skoter: Boondocker 3900 DS, Larven, Finlandia GLX, MXZ440
Ort: Vännäs

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av DrMussla »

MangE skrev:Tilläggskommentar, är det belagda skruvar som momentet avser så räknar man med "torr" smörjning, dvs ytbehandling som zink har smörjande egenskaper.
Har man då rostiga skruvar som tidigare var förzinkade som man bara rensar så bör man alltså smörja i någon form, kallzink kan lösa problemet om man inte vill olja osv.
Olja eller fett har en negativ egenskap i sammanhanget och det är att det orsakar oftare problem i förband som utsätt för vibrationer, dvs den glider lika lätt upp så att säga.
Nä, nu får jag nog sluta nörda om jag inte ska bli utslängd från forumet :)
Härligt men jag tror nog det räcker att han drar toppen i 22Nm och det funkar... skjuter han packningen får han köpa en ny poackning helt enkelt :D :D :D :D

Men väl nördat ! :lovelynx: ;; :lol:
MangE
LynxTalk Member
Inlägg: 362
Blev medlem: 1 mars 2011, 09:45
Skoter: Lynx GLS 3600 LC / Lynx Xterrain EFI 3700
Ort: Forsa / Tänndalen

Re: Forest Fox ( 2000 ) Moment topplock...

Inlägg av MangE »

:D
Håller med om toppen, tror också tvåtaktare är något mindre känsligt, på bilen jag nämner spräckte vi topplocket pga för dålig dragning, eftersom det är i gjutjärn så är det ju känsligare om det blir vridning i godset :)
Har bara bytt packningen en gång på gammeln och det var ju kupolmuttrar så de var ju ingen smuts eller rost där, den har nog gjort 1000 mil sedan dess :D
Skriv svar